۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸
کد خبر: 83409633
T T
۰ نفر
فضاپیمای خورشیدی «لایت سیل ۲ »  بادبان خورشیدی خود را به اهتزاز درآورد

تهران- ایرنا- فضاپیمای خورشیدی لایت سیل ۲ ( LightSail ۲) که ماه گذشته توسط راکت «فالکون هوی» شرکت فضایی اسپیس ایکس در مدار زمین قرار گرفت، بادبان خورشیدی خود را با موفقیت به اهتزاز درآورده و جستجو در فضا را با استفاده از انرژی خورشیدی آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، این فضاپیما که متعلق به «انجمن سیاره‌ای» است، اکنون وارد بحرانی‌ترین مرحله ماموریت خود شده که نقطه عطفی برای فناوری با پتانسیل بین سیاره‌ای محسوب می‌شود.

ماموران کنترل این ماموریت تایید کرده‌اند که این فضاپیما که به اندازه یک قرص نان است، بادبان خورشیدی خود را که به اندازه یک رینگ بوکس است با موفقیت باز کرده و اولین دور در مدار را در حالت استفاده از انرژی خورشیدی به اتمام رسانده است.

برخلاف فضاپیماهای عادی که با موتور راکت به حرکت در می‌آیند، لایت سیل ۲ طوری طراحی شده که انرژی مورد نیاز خود را فقط از طریق فوتون‌های خورشیدی تامین کند و در واقع برای آزمایش امکان همین قابلیت به عنوان یک نمونه آزمایشی به فضا پرتاب شده است.

فضاپیمای لایت سیل ۲ که در تاریخ ۴ تیر پرتاب شد، قصد دارد نزدیک‌ترین منظومه‌ی ستاره‌ای موسوم به «آلفا قنطورس» را که در فاصله‌ی ۴.۳ سال نوری از زمین قرار گرفته است، بررسی کند. سوخت، یکی از ملزومات پرهزینه و سنگین به‌حساب می‌آید و اگر لایت‌سیل ۲ روش توان خورشیدی را ثابت کند، احتمالا بتوان سوخت مأموریت‌های آینده به اعماق منظومه‌ی شمسی و فراتر از آن را به‌وسیله‌ی فوتون‌ها یا ذرات نوری خورشید تأمین کرد.

انجمن سیاره‌ای در سال ۲۰۱۵، فضاپیمای «لایت‌سیل ۱ »را در مدار زمین قرار داد که مساحت بادبان خورشیدی آن ۳۲ مترمربع (هم‌اندازه‌ی رینگ بوکس) بود. باوجود برخی موفقیت‌ها این مأموریت نقص‌های کوچکی داشت و در نهایت ارسال سیگنال آن قبل از ورود به جو و چند هفته پس از پرتاب متوقف شد.

قرار است لایت سیل ۲ برای یکسال به دور زمین بچرخد و بعد با ورود به اتمسفر زمین سوازنده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha