سید جواد حسینی در مراسم تجلیل از مدالآوران المپیادهای جهانی که در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار شد، اظهار داشت: در بررسی ادبیات جهان با مفهوم توسعه بهطور مکرر مواجه می شوید؛ چرا که توسعه خواست بشر و دست یافتن به اهداف کمی و کیفی جامعه است.
به گزارش روز چهارشنبه وزارت آموزش و پرورش، حسینی با طرح پرسشی در مورد نقش جامعه نخبگان، برنامه ریزان و مدیران در دستیابی به توسعه، گفت: سه نظریه برای این پاسخ داریم؛ در نظریه اول که به نظریه بزرگمرد شناخته می شود، هر اتفاقی را که در جهان رخ داده نتیجه عملکرد بزرگان و نخبگان میدانند.
وی ادامه داد: در نظریه دوم با نام نظریه جبر زمان، مدیران شرایط اجتماعی را زمینه سازی کرده و عامل اتفاقات مهم در جامعه را مدیران میدانند. نظریه سوم یا نظریه اقتضایی دو نظریه قبلی را مورد انتقاد می داند و بیان می کند نخبگان باعث تحول هستند، البته در شرایطی که مدیران بستر لازم را فراهم کرده باشند.
حسینی ادامه داد: این سه نظریه را مطرح کردم تا به نقش ما و شما در توسعه جامعه اشاره کنم و البته این وظیفه را به خودمان در آموزش و پرورش گوشزد کرده باشم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک المپیاد فرایند ١٨ ماهه دارد، اظهار داشت: وقتی به جریان المپیاد میپیوندید دو اتفاق میافتد؛ دانش شما عمق پیدا میکند؛ در صورتی که افرادی که دوره تحصیلات تکمیلی را میگذرانند دانش آنها عمق دارد، اما المپیاد این فهم را در مقطع پایینتر و زمان سریعتری برای دانشآموز المپیادی ایجاد میکند. اتفاق خوب بعدی هدفمند شدن دانش در وجود شما است.
حسینی با اشاره به اینکه ایران در رشتههایی در سطح جهانی در المپیادها شرکت میکند، گفت: در برخی رشتهها المپیادهای ملی داریم که برای گسترش کمی و کیفی این رشتهها تلاش می کنیم؛ چرا که جریان المپیاد، ویترین بینالمللی آموزش و پرورش است.
وی در ادامه گفت: جریان المپیادها در سال ۹۶ از هشت رشته به ١۵ رشته در سال ۹۸ افزایش یافت و در جلسه هفته آینده با معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، کیفی سازی دورههای المپیاد را بررسی می کنیم.
حسینی با بیان اینکه پیگیر برگزاری المپیادهای علوم انسانی هستیم، افزود: تلاش می کنیم رشتههایی مانند حقوق، مدیریت، اقتصاد، جغرافیا هم شامل رشتههای المپیادی شوند.
سرپرست آموزش و پرورش در ادامه گفت: کسب ٧٣٨ مدال طلا و نقره جهان توسط افتخارآفرینان کشور بسیار ارزشمند است. در المپیاد ریاضی چهار بار نمره کامل با برند جهانی در کارنامه المپیادی ها ثبت شد که این امر هم بسیار با ارزش است. ایران ششمین کشوری بود که به المپیاد جهانی پژوهش پیوست.
وی خاطر نشان کرد: سه اتفاق خوب در المپیادهای امسال داشتیم. اولین اتفاق شرکت نکردن دانش آموزان ایرانی در المپیاد فیزیک است که به دلیل ارزشهای ایرانی و اسلامیشان در المپیاد جهانی فیزیک به میزبانی رژیم غاصب اسرائیل شرکت نکردند. دومین اتفاق، حرکت مدالآور المپیاد ریاضی بود که بر روی پل لندن به نماز ایستاد. این مسئله جلوهای از شخصیت دانش آموزان ایرانی است که به تمام ساحتهای تربیتی خود اهمیت میدهند و سومین اتفاق، ارتقاء رتبه جهانی ایران در المپیاد ریاضی است.
حسینی در ادامه افزود: با تفاهمنامهای که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم، هوشمندسازی و اتصال به شبکه اینترنت را در برنامههای خود داریم و در این زمینه تلویزیون تعاملی سینا در تحقق این اهداف به ما کمک میکند.
به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، واحد بینالمللی اندیشکده دانشپژوهان جوان واحد بسیار مهمی است که رشد کمی و کیفی آن پیگیری می شود. حسینی همچنین از حل مشکل ودیعه نظام وظیفه خبر داد.
وی با اشاره به نقش بسیار مهم مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در گسترش المپیاد، است، گفت: تلاش میکنیم این مرکز به سازمان در آموزش و پرورش ارتقاء یابد.
حسینی تاکید کرد: در هیات دولت از رئیسجمهور می خواهم با مدالآوران شش سال گذشته دیداری داشته باشد و تلاش میکنم یک جلسه با وزیر امور خارجه برای دانش آموزان المپیاد فیزیک برگزار کنیم.
در این مراسم مدالآوران به بیان پیشنهادها و نظرات خود درباره سیاستگذاریها، همکاری و همراهی بیشتر دانش آموزان و مسئولان، ارتقاء کیفیت و حضور در دورههای آمادگی برای کسب تجربه و... پرداختند.
نظر شما