۴ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۱
کد خبر: 83410830
T T
۰ نفر

۹۹۰ هزار دلار صنایع دستی خراسان رضوی صادر شد

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۱
کد خبر: 83410830
۹۹۰ هزار دلار صنایع دستی خراسان رضوی صادر شد

مشهد- ایرنا- ۹۹۰ هزار دلار صنایع دستی تولیدی استان خراسان رضوی طی سه ماه نخست امسال به کشورهای خارجی صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز جمعه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزود: این میزان صادرات تنها بخش اعلام شده از سوی گمرک است و احتساب صادرات چمدانی این میزان را به بیش از پنج برابر افزایش می دهد.

ابوالفضل مکرمی فر گفت: چرم دوزی، سنگهای قیمتی، فرآورده های چوبی و بافت های سنتی بیشترین اقلام صادراتی صنایع دستی خراسان رضوی طی امسال را تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: هم اکنون از مجموع ۳۶۰ رشته صنایع دستی تعریف شده در کشور ۹۰ رشته در خراسان رضوی وجود دارد و هنرمندان آن تولید محصول می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پارسال برای هزار و ۴۷۴ نفر از هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی اشتغالزایی و ۶۷۰ نفر نیز در زمینه صنایع دستی اشتغال دائم یافته اند.

مکرمی فر افزود: طی دو ماه امسال ۲۲۹ نفر در زمینه صنایع دستی مشغول فعالیت شدند که براساس پیش بینی های انجام گرفته این میزان تا پایان امسال به هزار و ۴۵۰ نفر می رسد.

سال گذشته ۶۵ میلیون دلار صنایع دستی استان خراسان رضوی به کشورهای خارجی صادر شده است.

گفته می شود حدود ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان وجود دارد که تا کنون حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر از آنها پروانه فعالیت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت کرده اند و حدود هزار و ۸۲۰ نفر از این تعداد زیر پوشش بیمه هنرمندان صنایع دستی قرار گرفته اند.

رشته های گیوه دوزی، جاجیم بافی، شعربافی، چلنگری، صحافی سنتی، برک بافی، قفل سازی، علامت سازی و دباغی سنتی در خراسان رضوی منسوخ شده و چادر شب بافی، پوستین دوزی، رنگرزی گیاهی، احجام سنتی، آیینه کاری، نمد مالی، مسگری، چارق دوزی و گره چینی نیز در شرف نابودی است.

۷۴۹۶/‏۱۹۲۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha