۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 1690
کد خبر: 83410896
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساخت جاده قزوین- کلاچای؛ توسعه با حفظ محیط زیست

۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵
کد خبر: 83410896
ساخت جاده قزوین- کلاچای؛ توسعه با حفظ محیط زیست

قزوین-ایرنا- اجرای طرح های عمرانی یکی از اهداف توسعه ای دولت ها به شمار می رود، با این حال چنین طرح هایی عوارضی نیز به همراه دارند که یکی از آنها در حوزه محیط زیست است، از جمله موارد مصداقی در این خصوص که به چالش برای دست اندرکاران اجرایی تبدیل شده می توان به جاده قزوین- کلاچای اشاره کرد.

ساخت جاده قزوین- رحیم آباد- کلاچای به طول ۱۵۴ کیلومتر از سال ۹۲ کلید خورد.

۷۰ کیلومتر از این مسیر در استان قزوین و مابقی در گیلان قرار دارد.

احداث این مسیر با هدف برقراری مسیر دسترسی جدید بین این ۲ استان از سمت شرق آنها و با هدف کاهش بار ترافیکی جاده های شمالی کشور آغاز شد.

با این وجود پس از گذشت چند سال از آغاز اجرای جاده قزوین-کلاچای به دلیل مشکلات اعتباری و پس از آن طرح مشکلات زیست محیطی (نبود پیوست زیست محیطی) و اختلافات میان دستگاهی و ورود دستگاه قضا، این پروژه پس از کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد.

الموت از جمله منطقه ای که این جاده از آن عبور می کند، دارای زیستگاه های جانوری و گیاهی مختلف و ارزشمندی بوده و از جمله زیستگاه های اصلی پلنگ ایرانی به حساب می آید.

مناظر طبیعی بکر و جنگلی موجود در این مسیر ارتباطی در هر ۲ استان نیز حساسیت های زیست محیطی مربوط به این پروژه را دوچندان کرد تا جایی که مسئولان حفاظت محیط زیست قزوین عنوان کردند مسیر خوبی برای اجرای این جاده انتخاب نشده و این طرح را به دلیل خطراتی که برای اکوسیستم منطقه دارد، نیازمند بررسی دوباره دانسته بودند.

اظهارات متفاوت مدیران در خصوص جاده قزوین-کلاچای

از سویی دیگر مسئولان اداره راه و شهرسازی قزوین نیز اظهار کرده بودند کوتاه کردن فاصله بین استان های قزوین-گیلان هدف اصلی این پروژه بوده به طوری که ۱۰۰ کیلومتر کاهش فاصله با اجرای این مسیر بوجود می آیدو تاکنون نیز در هر ۲ استان برای این طرح چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده است و ضمن اعتقاد به حفظ محیط زیست معتقدیم نباید این پروژه تعطیل شود بلکه باید مسایل زیست محیطی آن در حین اجرا مورد توجه و رعایت قرار بگیرد.

به دنبال طرح این مسایل، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در اواخر سال گذشته در جریان سفر به قزوین از نداشت پیوست محیط زیستی طرح نیمه کاره جاده قزوین-الموت-کلاچای خبر داده بود.

وی در این خصوص گفته بود: اجرای جاده های قزوین-الموت-کلاچای و قزوین-الموت-تنکابن که پیوست زیست محیطی نداشته اند، بدون انجام مطالعات زیست محیطی ممکن است خسارت‌های فراوانی به محیط زیست و منابع طبیعی وارد کند.

کلانتری همچنین خاطرنشان کرده بود: ضرورت احداث جاده ها باید بررسی شود و وظیفه داریم در کنار تلاش برای رشد و پیشرفت کشور از توسعه غلط در جامعه جلوگیری کنیم

این مسئول همچنین اجرای طرح ها بدون پیوست زیست محیطی را خیانت به مردم دانسته بود.

نبود پیوست زیست محیطی در جاده قزوین-کلاچای

 مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین نیز در پی اظهارات ریاست این سازمان و با تایید گفته های کلانتری، گفت: برای تمام طرح های بزرگ مقیاس مانند راه های ارتباطی، در قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست بر وجود پیوست زیست محیطی تاکید شده است. 
حسن پسندیده افزود: قبل از اجرای طرح باید مطالعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی انجام شود و تا زمانی که این مطالعات مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نباشد، اجازه ادامه فعالیت نخواهند داشت

همزمان با اظهارات برخی مسئولان استان قزوین با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی مطرح شده در مورد این جاده بیشتر به استان گیلان مربوط است، خواستار حل مشکل مطرح شده و اجرای هرچه سریع تر این جاده شده بودند.

سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته بود: مسیر جاده رحیم آباد به کلاچای باید تکمیل شود و نباید گذاشت هزینه های انجام شده تا به امروز نادیده گرفته شود.
زرآبادی ادامه داد: سازمان محیط زیست باید راهکارهای قانونی و منطقی ارائه کند تا از توقف این طرح جلوگیری شود و متاسفانه این موضوع در کشور رسم شده که اگر خطا یا اشتباهی در یک فرآیند عملیاتی صورت گرفت هیچ کس به دنبال راهکار نباشد و همه به دنبال حذف صورت مسئله باشند.

داوود محمدی دیگر نماینده قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه احداث جاده قزوین-کلاچای نباید متوقف شود، گفته بود: داوود محمدی افزود: معتقدم مسائل زیست محیطی باید رعایت شود و خوشبختانه این طرح ها در حوزه قزوین چندان مشکل حادی ندارند و باید دستورات لازم برای ادامه این طرح صادر شود. 
وی تاکید کرد: اگر لازم است که مطالعات و اصلاحات زیست محیطی در این طرح انجام شود، باید هرچه سریع تر در دستور کار قرار بگیرد و نباید گذاشت پول بیت المال بعد از چندسال به هدر برود. 

توقف ساخت جاده قزوین-کلاچای اقدام نادرستی است/ مشکلات زیست محیطی این طرح باید در طول اجرا مرتفع شود

مسعود حق لطفی در این خصوص گفته بود: جاده قزوین - رحیم‌آباد - کلاچای به دنبال سفر دوم ریاست جمهوری به استان گیلان در سال ۹۰ تا ۹۱ با تخصیص ردیف بودجه دولتی و سپری شدن تمام مراحل قانونی شروع به کار کرد. 
وی با بیان اینکه کم کاری های گذشته را نباید به امروز ارجاع داد، اظهار داشت: اگر این طرح در گذشته پیوست زیست محیطی اخذ نکرده، نباید الان مانع تکمیل طرح شد و حق داشتن راه را از مردم سلب نمود و باید یک راهکار منطقی برای آن اتخاذ شود.
حق لطفی در خصوص هزینه های انجام شده در جاده قزوین- رحیم - کلاچای تصریح کرد: تاکنون در حوزه استان قزوین ۴۵ میلیارد تومان و در حوزه استان گیلان ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده و پول بیت المال با همه مسیرگذاری ها و اعتبارات لازم بلاتکلیف مانده است.
این مسئول با بیان اینکه طرح جاده الموت به تنکابن پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و مشکل اساسی در جاده قزوین - رحیم آباد - کلاچای است، عنوان داشت: بیشتر مشکلات محیط زیستی ما در این جاده مربوط به حوزه گیلان است و در حوزه استان قزوین چندان مشکل خاصی نداریم که لازم است با یک مدیریت زیست محیطی از توقف کامل طرح جلوگیری شود. 
وی با بیان اینکه قبلا در مورد مدیریت زیست محیطی مباحثی مطرح شده است، ادامه داد: برای عبور حیوانات وحشی و احداث پل در مسیر فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی سطح زمین بارها با حضور معصومه ابتکار رییس سابق سازمان محیط زیست مباحثی مطرح شده و لازم است که این موضوعات پیگیری شود. 
حق لطفی با بیان اینکه هیچ جاده ای روی هوا کشیده نمی شود، توضیح داد: با نگاهی دقیق تر در احداث هر جاده، خاک، طبیعت و درختان از بین می روند و اگر بنا باشد برای هر جاده مسائل محیط زیستی مطرح شود باید همه طرح ها متوقف شود. 
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین یادآور شد: در اجرای این طرح ۲۵۰ نفر مشغول به کار بودند که اکنون با توقف طرح این افراد در حال بیکار شدن هستند و این موضوع آسیب های اجتماعی دیگری درپی خواهد داشت. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این خصوص گفته بود:  نبود پیوست زیست محیطی در گذشته باعث شد تا سازمان محیط زیست از ادامه این طرح جلوگیری کند.

علی فرخزاد همچنین گفت: اکنون این مطالعات از سوی مشاور وزارت راه و شهرسازی انجام شده و به سازمان محیط زیست ارسال شده تا پس از رفع ایرادات، مجدد در دستور کار قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: در آخرین استعلامی که از عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست در استان گرفتیم، هنوز اصلاحات لازم از سوی این سازمان روی انجام نشده و منتظریم تا پس از رفع ایرادات ، ادامه طرح را با سرعت پیش ببریم. 
فرخ زاد تاکید کرد: مشکلات زیست محیطی این طرح عمدتا مربوط به حوزه گیلان است و استان قزوین چندان درگیر این مشکلات نیست اما مسئله اینجاست که سازمان محیط زیست خواستار یکپارچه سازی این طرح است و می خواهد مطالعات زیست محیطی از قزوین تا گیلان یکجا انجام شود. 
معاون عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که طرح در حوزه استان قزوین به بهره برداری برسد که نامه ای نیز در این خصوص به وزارت و راه وشهرسازی ارسال شده است.

ورود دستگاه قضائی قزوین به موضوع زیست محیطی جاده قزوین-کلاچای

در ادامه کش و قوس های مربوط به مشکلات زیستی محیط این پروژه ملی، حجت الاسلام نورالله قدرتی رئیس کل دادگستری قزوین نیز از توقف این پروژه  به دلیل صادر نشدن مجوزهای قانونی خبر داده بود.

رئیس کل دادگستری قزوین این اظهارات را در نخستین نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان قزوین در سال جاری مطرح کرد. 

طرح این موضوع پیچیدگی های اجرای این طرح عمرانی و زیرساختی را بیشتر و بیشتر کرد تا جایی که موجب شد گره گشایی و حل مشکلات بوجود آمده در این خصوص تنها به دست مسئولان عالی کشور ممکن باشد.

مشکلات زیست محیطی جاده قزوین-کلاچای رفع می شود/ دولت به حفظ محیط زیست حساس است

بازدید محمد باقرنوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از جاده نیمه کاره قزوین-الموت-رحیم آباد-کلاچای این امیدواری را در دل مردم استان قزوین بوجود آورد که پس از مدت ها تکلیف این طرح متوقف شده مشخص و به سرانجام برسد.

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از این طرح نیمه کاره گفت: دولت ضمن توجه به توسعه کشور و پیشبرد طرح های عمرانی، به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن اهمیت بالا و ویژه ای قائل است.

وی اظهار داشت: به اتفاق مدیران سازمان حفاظت محیط زیست از این مسیر بازدید و مشکلات زیست محیطی آنرا مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوان هم این مشکلات را مرتفع ساخت و نیز این طرح عمرانی و زیرساختی که سالها از آغاز احداث می گذرد را دوباره به جریان انداخته و پیش ببریم.

۳۰۱۳

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha