۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۱۲
کد خبر: 83411294
T T
۰ نفر
توافقنامه توسعه همکاری های بازرگانی بین ایران و عراق امضا شد

بغداد – ایرنا – توافقنامه توسعه همکاری های بازرگانی بین ایران و عراق با هدف تسهیل گری و رفع موانع تجاری بین دو کشور به امضا رسید.

رایزن بازرگانی ایران در عراق امروز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت که این توافقنامه در جریان سفر هفته جاری سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران و هیات همراه به عراق به امضا رسیده است.
«ناصر بهزاد» افزود که براساس این توافقنامه مطالعه ایجاد شهرک صنعتی مشترک برای ایجاد تولیدات مشترک، بازیابی روش های جدید برای تایید استاندارد کالاهای ایرانی و تمرکز بر کیفیت کالاهای صادراتی، ایجاد دفاتر صندوق ضمانت صادرات و ارائه تسهیلات حمایتی برای صدور ضمانت نامه های صادراتی برای عراق امکان پذیر می شود.
اعمال تسهیلات برای صدور ویزای تجار و بازرگانان، برگزاری دوره های آموزش صنعتی و تجاری، افزایش نمایشگاه های عرضه محصولات ایرانی، ایجاد زمینه های لازم برای حضور حداکثری شرکت های بخش خصوصی در روابط تجاری و رفع هرگونه موانع غیرتعرفه ای در ورود کالای ایران به عراق از دیگر مسائلی است که توافقنامه مزبور در برگرفته است.
بهزاد همچنین خاطرنشان ساخت که برای اولین بار کمیته مشترک بازرگانی بین دو کشور با هدف طراحی راهبردهای مورد نظر برای توسعه همکاری ها و انجام هماهنگی های لازم به ریاست «محمد رضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران و «عادل خضیر عباس» نماینده وزیر و مدیرکل روابط خارجی در وزارت تجارت عراق در بغداد برگزار شد.
فعالیت کمیته مشترک همکاری های بازرگانی ایران و عراق به مدت دو روز از 30 تا 31 تیرماه در بغداد برگزار شد.
فعال شدن این کمیته مشترک با هدف پیگیری توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور در جریان سفر ریاست جمهوری ایران به عراق در اسفند ماه ۹۷ صورت گرفته است..
رایزن بازرگانی ایران در عراق پیشتر به ایرنا گفته بود که هدف این کمیته مشترک، تبیین اولویت های همکاری دو کشور برای تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری و تسهیل گری در رفع موانع تجارت بین دو کشور است.


در این کمیته هشت محور مهم در فرآیند تجارت ایران و عراق شامل امور بازرگانی، مسائل بانکی، استاندارد، گمرک، موضوعات صنعتی و سرمایه گذاری، خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل و ترانزیت و راهکارهای افزایش تعاملات بخش خصوصی دو کشور مورد مذاکره و بررسی قرار گرفت.
محمد رضا مودودی در راس یک هیات متشکل ازمدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، مدیرکل بین الملل سازمان صنایع کوچک و شرکت های صنعتی، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرکل نظارت بر کیفیت سازمان استاندارد ایران، نماینده ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق، نماینده دفتر عراق در وزارت امور خارجه، مدیرکل بین الملل گمرکات ایران و نائب رئیس اتاق بازرگانی قزوین از اوائل هفته جاری وارد عراق شد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در این سفر با دو وزیر تجارت و صنایع و معادن و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی در عراق و استان های بغداد، کربلا و نجف دیدار و پیرامون توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی رایزنی کرد.
این هیات همچنین از کارخانه ایرانی شرکت کاله که اخیرا در کربلا دچار حریق شد و مرکز دائم تجاری و بازاریابی کالاهای ایرانی در بغداد که در شرف احداث است، بازدید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha