مناقشه بر سر نرخ بیکاری در هرمزگان

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83418778
مناقشه بر سر نرخ بیکاری در هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - داشتن آمار و اطلاعات پایه تصمیم سازی، تصمیم گیری، سیاست گذاری و اجرا در راستای رسیدن به اهداف مورد انتظار در هر زمینه ای محسوب می شود که حتی داشتن آمار نادرست بهتر از نداشتن آن تلقی می شود.

امروزه مراکز و نهادهای مختلفی در سطح محلی، منطقه و ملی اقدام به گردآوری و تنظیم اطلاعات می کنند که هر نیازمند به آمار و اطلاعات متناسب با کار خود به نهاد گراوری کننده مراجعه و آن را دریافت می کند.

برخی آمارها دارای ارزش و حساسیت فراوان و برخی دیگر بی اهمیت هستند که کاربردشان ارزش آنها را مشخص می کند.

مرکز آمار ایران با ۷۰ سال تاریخچه فعالیت یکی از مراکز مهم جمع آوری داده های آماری و در اختیار قرار دادن آنها به مراکز، نهادها و سایر نیازمندان به آمار و اطلاعات است.

یکی از طرح های دوره ای این مرکز طرح نیروی کار است که ۱۸ تیر چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار فصل بهار منتشر شد، در این طرح نرخ بیکاری فصل یاد شده در کشور ۱۰ و هشت دهم درصد و همین نرخ در هرمزگان ۱۵ و ۹ دهم درصد اعلام شده است.

این آمار و تفاوت چهار درصدی نرخ بیکاری فصل بهار امسال با بهار سال گذشته که ۱۱ و پنج دهم درصد بود این سئوال را در اذهان مطرح کرده که عامل این افزایش چیست؟

همین امر باعث شدکه استانداری هرمزگان و اعضا کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری هرمزگان افزون بر ۲ ساعت تشکیک های مختلفی بر روند اجرای این طرح در استان وارد کنند.

چهار هزار نفر بر تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی افزوده شده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان هم با استناد به آمار مرکز آمار ایران دراین باره گفت: چهار هزار نفر در فصل بهار امسال بر تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی استان افزوده شده است.

هادی ابراهیمی که گویا نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار ایران را قبول ندارد، افزود: این ها شغل ها پایدار محسوب می شوند که باید آثار آن در طرح نیروی کار مشاهده شود.

هم اکنون تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی در هرمزگان ۳۲۱ هزار و ۴۱۴ نفر است.

عامل افزایش ناگهانی نرخ بیکاری در هرمزگان را باید بیابیم

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان هم گفت: عاملی باعث افزایش ناگهانی نرخ بیکاری در هرمزگان شده که باید آن را بیابیم، آیا این ناشی از کاهش واردات، افزایش قاچاق کالا یا تعطیلی برخی طرح های و پروژه هاست.

مسعود هندیان افزود: اشکالی که به جامعه آماری وارد است می تواند نادرست باشد، اینکه نمونه گیری در ماه رمضان بوده یا خیر هم دارای اهمیت است، بسیاری در غرب هرمزگان در این ماه کار نمی کنند.

ورود زنان به بازار کار مولفه اثر گذار در نرخ بیکاری

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان گفت: زنان مولفه مهمی در اقتصاد هستند که در سال های گذشته زنان هرمزگانی به دلایل فرهنگی و اجتماعی وارد بازارکار نمی شدند ولی اکنون بسیاری از آنان متقاضی شغل هستند.

صالح دریانورد افزود: اینکه زنان در استانی زودتر و با روند تدریجی وارد بازار کار شده اند باید لحاظ شود، اکنون بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه ها و بازار کار را زنان و دختران تشکیل می دهند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان خاطر نشان کرد: ادعا نداریم این طرح می تواند همه سئوال ها را پاسخ دهد ولی تنها چیزی است که برای سیاست گذاری و برنامه ریزی اقتصادی بازار کار می توانیم به آن اتکا کنیم.

افزایش نرخ بیکاری در هرمزگان دارای بسترهای اقتصادی اجتماعی است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان اظهار داشت: اینکه چه روی داده که به یک مرتبه نرخ بیکاری افزایش چند درصدی داشته دارای عوامل و بسترهای اقتصادی اجتماعی است که باید آنها را بدست آورد.

دریانورد ابراز داشت: روش آمار گیری به طور حتم اشکال دارد، هر طرحی دارای نواقص و مزیت های خاص خود است، آمارگیران کارمندان دولت نبوده و دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی و سایر اقشاری هستند که در ازای دستمزد اندکی این کار را انجام می دهند.

وی اشاره کرد: اطلاعاتی که به سختی توسط مرکز آمار ایران جمع آوری می شود دارای مخاطبان فراوانی است که می توان از نهادهای دولتی و عمومی، دانشجویان، پژوهشگران و رسانه ها نام برد.

وی افزود: یکی از خانم های مامور طرح آمارگیری نیروی کار که به منزلی در محله چاهستانی ها مراجعه کرده بود با پرخاش صاحب خانه رو به رو می شود و این مامور را تحویل کلانتری می دهند یا حتی در مواردی آنها را ضد انقلاب خطاب کرده اند.

استاندار: چرا به یکباره نرخ بیکاری در هرمزگان افزایش یافته است

استاندار هرمزگان گفت: تمام متغیرهایی که برای بهار سال جاری مطرح می شود در فصل بهار سال گذشته هم وجود داشته، خطا برای همه کشور وجود دارد؛ اما روش آمارگیری چگونه انجام شده است؟

 فریدون همتی به رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان خطاب کرد: از درستی روش آمارگیری خود دفاع می کنید، اما چگونه نرخ بیکاری این استان به یکباره افزایش یافته است.

رییس کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری هرمزگان اشاره کرد: مرکز آمار ایران چگونه مهاجران بیکار را رصد می کرده تا مامور آمارگیر به وی مراجعه کند، روش اجرای طرح نیروی کار در کشور یکی است ولی گویا در روش اجرا مشکل داریم.

وی اضافه کرد: چه رویدادی بوقوع پیوسته که به یکباره نرخ بیکاری هرمزگان چند پله رشد کرده و به ۱۵ و ۹ دهم درصد رسیده، نرخ بیکاری زمستان سال گذشته ۱۰ و هشت دهم و نرخ بیکاری بهار پارسال ۱۱ و پنج دهم بوده است.

استاندار هرمزگان ابراز داشت: اختلاف نرخ بیکاری فصل بهار امسال با بهار سال گذشته محسوس است که دلیل آن باید استخراج شود، دانشگاه هرمزگان به همراه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دقت علت این تفاوت را تحلیل کرده و به استانداری اعلام کنند.

علت بیکاری مهارت نداشتن است / ‬ ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در هرمزگان

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: گر ۱۰ سال گذشته به سمت مهارت آموزی می رفتیم اکنون با بیکاری ۱۱ درصدی رو به رو نبودیم، باید نهضت مهارت آموزی را ترویج کرد.

بازوند خاطر نشان کرد: امروزه ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در هرمزگان وجود دارد که اینها با مهارت آموزی می توانند برای خود شغلی بیابند و یا خوداشتغالی کنند، البته افراد دارای مهارت دارند در هیچ کجای دنیا بیکار نمی مانند.

ناتوانی در ایجاد شغل برای روستاییان / ‬ هرمزگان ضعیف ترین استان در توسعه راههاست

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: به دلیل اینکه در ایجاد شغل در روستاها ناتوان هستیم مردم به سمت حاشیه نشینی در شهرها سوق می یابند و از سوی دیگر هرمزگان هم ضعیف ترین استان در زمینه توسعه راه ها محسوب می شود.

بازوند اشاره کرد: اگر توسعه راه های روستایی را به خوبی انجام می دادیم حاشیه نشینی که امروزه به یکی از معضل های جامعه تبدیل شده کمتر می شد.

هرمزگان در زمینه گردشگری عقب تر از سایر استان هاست

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه واجتماعی د: مشارکت بخش خصوصی را در بخش گردشگری، بوم گردی و گردشگری دریایی را در هرمزگان باید رونق یابد، براساس آمار و اطلاعات هرمزگان در همسنجی با چند استان جنوبی کشور عقب تر است.

بازوند خاطر نشان کرد: حتی یزد بدون دارا بودن دریا توانسته بوم گردی خود را رونق بخشد، اما هرمزگان به اهداف سند توسعه گردشگری نرسیده و باید تلاش بیشتری انجام شود.

داستان  بیکاری در هرمزگان همانند این شعری می ماند که شاعر می گوید آب در کوزه ما تشنبه لبان می گردیم / یار درخانه و ما گرد جهان می گردیم. با وجود این همه واحد صنعتی بزرگ و کوچک، بندرها و دریا باز هم نسبت به استانهای دیگر نرخ بیکاری آن بیشتر است.

از همه استانها برای شغل به هرمزگان می آیند آنوقت مردم خود استان از بیکاری رنج می برند که شاید بخشی از آن نداشتن مهارت بوده ولی در مجموع دلسوزی و تلاش برای جذب بیکاران از سوی مسوولان صورت نگرفته و همواره مردم ازاین بابت گلایه فراوان دارند.

۳۲۱۹/۶۰۴۸

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha