۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83423092
T T
۰ نفر
آمریکا از استقرار موشک های میان برد در آسیا حمایت کرد

تهران-ایرنا- «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به دنبال خروج کشورش از یک پیمان موشکی مهم با مسکو گفت که از استقرار موشک های میان برد زمین پرتاب آمریکا در آسیا حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اسپر امروز (شنبه) اعلام کرد که علاقه مند به استقرار موشک های میان برد آمریکایی در آسیا است.

وی در آغاز سفر یک هفته ای خود به منطقه آسیا اقیانوسیه، در هواپیما به خبرنگاران گفت: ما علاقه مند هستیم که چنین قابلیتی را تا قبل از این که دیر شود در این منطقه مستقر کنیم. ترجیح من این است که این اقدام در عرض چند ماه انجام شود... اما این مسائل بیش از حد انتظار طول می کشد.

اسپر از بیان دقیق مقصد چنین سلاح هایی خودداری کرد و گفت که واشنگتن به طور معمول درباره چنین مسائلی با متحدانش مذاکره می کند.

اسپوتنیک نوشت: آمریکا رسما روز جمعه ۲ آگوست (۱۱ مرداد) از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) خارج شد. واشنگتتن این پیمان را در فوریه گذشته (بهمن-اسفند ۹۷) تعلیق کرده بود.

واشنگتن و مسکو یکدیگر را به نقض این توافق متهم کرده اند اما آمریکا تصمیم به ترک این پیمان گرفت و از مذاکره درباره این موضوع با روسیه خودداری کرد.

آمریکا فوریه گذشته اعلام کرد که تعهداتش در قبال این پیمان را به تعلیق در آورده و مدعی شد که روسیه با توسعه موشک های M۷۲۹ این پیمان را نقض کرده است.

مسکو این ادعای مسکو را رد کرده و اشاره می کند که سامانه های دفاعی آمریکا که در اروپا مستقر شده اند مجهز به پرتابگرهایی هستند که می توانند موشک های کروز را در بُردهایی که تحت توافق منع شده اند، شلیک کنند.

اسپوتنیک نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بعد از تلاش های متعدد برای آغاز مذاکرات با واشنگتن دستور تلافی جویانه توافق مشارکت مسکو در این توافق را صادر کرد.

گفتنی است وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای در واکنش به خروج‌ آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد تاکید کرد که جهان به یاد داشته باشد آمریکا مسئول پایان این پیمان است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷میلادی بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک‌های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته‌ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می‌آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
براساس این قرارداد، موشک‌های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر و کوتاه برد از ۵۰۰ تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha