۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۵۰
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 83423803
T T
۰ نفر
آمریکا از موفقیت های ظریف در ارتقای دیپلماسی عصبانی است

بغداد - ایرنا - "ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد تاکید کرد که نقش و تاثیر دیپلماسی ظریف در تقویت و توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها و احقاق حقوق کشورمان و شکست تروریسم طی چند سال اخیر از دلایل عصبانیت آمریکا از رئیس دستگاه دیپلماسی کشور است.

مسجدی روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بغداد گفت: جایگاه و نقشی که وزیر امور خارجه در تبیین و پیشبرد سیاست خارجی دارد از جمله در منطقه و حمایتی که از سوی بخش های مختلف نظام از سوی او صورت می گیرد، آمریکا و رژیم صهیونیستی را در تلاش برای متحد کردن جهان علیه ایران ناامید کرده و آنها را به انجام اقدامات کودکانه واداشته است.
وی گفت: نگاهی به دیدگاه صاحبنظران در ارزیابی و میزان موفقیت دکتر ظریف در صحنه دیپلماسی بین المللی، منطقه ای، صلح دوستی و منطق، ایشان را به عنوان یک دیپلمات برتر در سطح جهان مطرح نموده است .
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد همچنین اقدام اخیر یکجانبه گرایانه آمریکا در تحریم ظریف را نشانه ای آشکار بر عدم صداقت واشنگتن در ادعای تمایل به مذاکره و حل مسالمت آمیز مسائل فی ما بین دانست و گفت: این نفاق و عدم صداقت آمریکا را نشان می دهد که از یکسو ادعای آمادگی برای مذاکره می کند و همزمان تحریم ها را گسترش می دهد و علاوه بر استفاده از حربه تروریسم اقتصادی حتی شخص وزیر خارجه را مورد تحریم قرار می دهد. . این اقدام نابخردانه موجب شد ماهیت جنگ طلبانه آمریکا و عدم پایبندی این کشور به منطق مذاکره برای جهان بیش از پیش آشکار شود.
مسجدی در عین حال با اشاره به ناکامی اقدامات سابق آمریکا علیه ایران و از جمله شخص دکتر ظریف، تاکید کرد: همانگونه که محدودیت های دو هفته قبل علیه دکتر ظریف تاثیری بر فعالیت های روشنگرانه وی در سفر به نیویورک نگذاشت، تحریم های اخیر نیز نخواهد توانست فعالیت های ایشان را در دفاع از سیاست های بحق جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر قرار دهد و زبان گویا، منطقی و مستدل دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را خاموش کند.

خزانه داری آمریکا به اتاق جنگ اقتصادی کاخ سفید علیه مردم ایران تبدیل شده است، عصر چهارشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم ها قرار داد.

در بیانیه اوفک دلیل این اقدام، تبعیت ظریف از دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران عنوان شده است.

گفت وگوهای رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با رسانه های خارجی به ویژه در سفر اخیر به نیویورک که برای شرکت در نشست های سازمان ملل متحد انجام شد، خشم مقامات آمریکایی به ویژه مایک پمپئو و "تیم ب" را برانگیخت به گونه ای که وزیر خارجه آمریکا، محدودیت های ترددی برای ظریف اعمال کرد اما با وجود این محدودیت ها، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به درخواست های چندین رسانه آمریکایی پاسخ مثبت داد و با زبان منطق و استدلال، ادعاهای دروغین مقامات کاخ سفید، رژیم صهیونیستی و همچنین سعودی ها را برملا ساخت.

ظریف پیشتر (سوم تیر) که احتمال تحریم او را مطرح کرده بودند، در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بود: «هر کس که من را می‌شناسد می‌داند که من یا خانواده‌ام ملکی در خارج از ایران نداریم. من شخصاً حتی حساب بانکی هم در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تنها تعهد من است. بنابراین، من هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم.»

وزیر خارجه ایران افزود: «تنها تأثیر-و احتمالاً تنها هدفِ- قرار دادن من در فهرست تحریم، محدود کردن توانایی من برای برقراری ارتباط است و شک دارم که این کمکی به کسی بکند. مطمئناً این کار، احتمال تصمیم‌گیری از روی آگاهی در واشنگتن را محدود خواهد کرد.» /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha