جاماندگان و غیرمجازهای کنکور هم امکان انتخاب رشته دارند

تهران- ایرنا- معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد داوطلبانی که در کنکور سراسری سال ۹۸ مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند یا از ثبت‌نام در کنکور جا مانده‌اند هم می‌توانند در فرایند انتخاب رشته و پذیرش بدون آزمون شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش، «محمودرضا رحیمیان» امروز سه شنبه ۱۵ مردادماه در نشست خبری سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به فرایند کلی انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۹۸ اظهار داشت: فرایند انتخاب رشته در دو بخش صورت می گیرد. یک بخش انتخاب رشته های با آزمون و دیگری پذیرش با سوابق تحصیلی است. در بخش پذیرش با آزمون داوطلبان از طریق کارنامه ای که در اختیارشان قرار می گیرد می توانند نسبت به انتخاب رشته های خود اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای انتخاب رشته باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته با آزمون را که از طریق  سایت سازمان سنجش آموزش کشور از ۱۷ مردادماه متشر می شود، مطالعه کنند.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: داوطلبان بر اساس علاقه مندی به رشته های تحصیلی تعداد ۱۵۰ کد رشته محل را به عنوان رشته های مورد علاقه خود به ترتیب تقدم علاقه انتخاب کنند. بعد از پایان انتخاب رشته یک رسید ۱۵ کاراکتری در اختیارشان قرار می گیرد و باید این رسید را داشته باشند که نشان دهنده کامل بودن انتخاب رشته داوطلبان است.


پذیرش های بدون آزمون
رحیمیان درباره فرایند انتخاب رشته های بدون آزمون گفت: انتخاب رشته های با سوابق تحصیلی از ۲۰ اسفندماه سال گذشته شروع شده است و تا ۲۰ شهریورماه ادامه دارد. داوطلبان کنکور ۹۸ اگر در در خردادماه امسال دیپلم نگرفته باشند و در شهریور دیپلم می گیرند، می توانند در این انتخاب رشته ۱۰۰ کد رشته محل را با معدل کتبی شرکت کنند.
وی افزود: انتخاب رشته پذیرش با آزمون و پذیرش بدون آزمون در دو فرم کاملاً مجزا صورت می گیرد و داوطلبان حسب مورد به این فرم ها مراجعه کنند. در بخش پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی هیچ محدودیتی برای داوطلبان از نظر شرکت در آزمون وجود ندارد. اعم از اینکه در کنکور سال ۹۸ ثبت نام کرده بودند یا خیر، در بخش پذیرش با آزمون مجاز شده باشند یا نه، می توانند در بخش پذیرش سوابق تحصیلی نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.
معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: در این زمینه هیچ منعی برای داوطلب وجود ندارد. داوطلبانی که در انتخاب رشته های با آزمون علاقه مندی خود را به پیام نور و غیردولتی انتخاب نکرده اند و در آزمون مجاز شده باشند، می توانند علاقه مندی خود را به این دو دانشگاه اعلام کرده و بعد انتخاب رشته کنند.


انتخاب دانشگاه فرهنگیان
رحیمیان درباره انتخاب دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نیز خاطرنشان کرد: ‌برای دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی آن دسته از داوطلبانی که بر اساس کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده باشند، پس از پرداخت وجه می توانند رشته های این دانشگاه ها را انتخاب کنند.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: در سال ۹۸ رشته ای با عنوان پذیرش به صورت نیمه متمرکز نداریم و همه رشته ها پذیرش متمرکز دارند، تنها برخی رشته های گروه آزمایشی هنر دارای شرایط خاص هستند یا به عنوان مثال امسال برای اولین بار، رشته علوم ورزشی که پیش از این به صورت عملی بود، امسال متمرکز شده است.
رحیمیان درباره آغاز زمان انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پذیرش و انتخاب رشته در رشته های دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۰ مردادماه در سایت این دانشگاه آغاز می شود و فرایند انتخاب رشته های دانشگاه آزاد مجزا از رشته های سازمان سنجش آموزش کشور است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha