۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۵
کد خبر: 83427859
T T
۰ نفر

شلیک هدفمند نظامیان صهیونیستی به خبرنگاران

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۵
کد خبر: 83427859
شلیک هدفمند نظامیان صهیونیستی به خبرنگاران

تهران- ایرنا- خبرنگارانی که در یک سال و نیم گذشته و همزمان با آغاز راهپیمایی های موسوم به «بازگشت» در نوار غزه تلاش کرده اند این رویداد هفتگی را پوشش دهند، بارها مورد هجوم نظامیان صهیونیست قرار گرفته و تاکنون دو نفر آنان کشته و ۳۶۰ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نهادهای حقوقی و رسانه ای فلسطین معتقدند که ارتش رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر حقایق و جلوگیری از رسانه ای شدن جنایت های صهیونیست ها در حق تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه، از روی عمد خبرنگاران را مورد هدف قرار می دهند.

برخی خبرنگاران فلسطینی می گویند که پیش از هر تظاهرات، با شماره های ناشناس تماس هایی با آنها گرفته می شود که در صورت تهیه گزارش از راهپیمایی های بازگشت، مورد حمله قرار خواهند گرفت.

اسامه الکحلوت یکی از خبرنگاران فلسطینی می گوید که در راهپیمایی های بازگشت، هیچکس در امان نیست؛ اسرائیلی ها روزنامه نگاران، نیروهای امدادی و حتی معلولان را هدف تیر مستقیم قرار می دهند.

​​​​​​سازمان گزارشگران بدون مرز نیز معتقد است که ارتش اسرائیل به طور هدفمند به سوی «یاسر مرتجی» یکی از دو خبرنگار کشته شده در غزه آتش گشوده و او را کشته است.

کریستف دلوار سرپرست سازمان گزارشگران بدون مرز، در این باره اعلام کرد که یاسر مرتجی، خبرنگار فلسطینی در زمان حادثه، جلیقه‌ای بر تن داشته که رویش نوشته شده بود "مطبوعات" (PRESS) و بخوبی می‌شد تشخیص داد که او خبرنگار یک رسانه است.

سربازان ارتش رژیم صهیونیستی تنها خبرنگاران رسانه های فلسطینی را مورد هدف قرار نمی دهند؛ برای نمونه یک خبرنگار خبرگزاری "شین هوآ" چین نیز در راهپیمایی های بازگشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

صهیونیست ها همچنین با استفاده از گاز اشک آور سعی می کنند تا خبرنگاران را از نقاط مرزی میان غزه و اراضی اشغالی متفرق کنند.

«احمد غانم» خبرنگار شبکه المیادین که خود در جریان تظاهرات بازگشت زخمی شده، می گوید: خبرنگاران فلسطینی با انجام رسالت حرفه ای خود توانسته اند با نشان دادن جنایت های اسرائیل به جهانیان، صدای ملت خود را به گوش همه دنیا برسانند.

شکایت از رژیم اسرائیل در دادگاه لاهه

نایب رئیس انجمن روزنامه نگاران فلسطینی نیز اعلام کرده است که این انجمن، در حال آماده کردن پرونده ای برای شکایت از رژیم اسرائیل در دادگاه بین المللی لاهه است تا سران تل آویو به خاطر نقض حقوق روزنامه نگاران در این دادگاه محاکمه شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که انجمن روزنامه نگاران فلسطینی، نامه های جداگانه ای را به اتحادیه جهانی روزنامه نگاران، اتحادیه روزنامه نگاران عرب و سازمان یونسکو ارسال کرده تا آنها را در جریان جنایات رژیم صهیونیستی قرار دهد.

فلسطین همچنین خواستار تعلیق عضویت اسرائیل در اتحادیه جهانی روزنامه نگاران در پاسخ به اقدامات این رژیم شده است.

راهپیمایی های بزرگ بازگشت از ۳۰ مارس سال گذشته میلادی (۱۰ فروردین ۹۷) برای پایان دادن به محاصره  سیزده ساله نوار غزه آغاز شده و در جریان آن تاکنون ۳۱۹ تن به شهادت رسیده و بیش از ۳۱ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده اند که حال بیش از ۵۰۰ نفر آنها وخیم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha