۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۵۵
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83431594
T T
۰ نفر
انفعال اجباری پاکستان در برابر سیاست جدید هند در قبال کشمیر

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز نوشت، با تحکیم سلطه هند بر منطقه کشمیر و لغو اختیارات ویژه این منطقه، پاکستان که تقریبا چاره و گزینه ای برای حفظ منافع خود ندارد، در قبال اقدام دهلی به ابراز نگرانی شدید بسنده کرد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اقتصاد پاکستان در آستانه فروپاشی است و متحدان بین المللی اش در قبال کشمیر یا سکوت کرده اند و یا به جمع حامیان هند پیوسته اند.

با توجه به اینکه پاکستان به دنبال حفظ منابع مالی خود است، واکنش متعارف نظامی به اقدام هند احتمالا برای اسلام آباد بسیار هزینه بر است. استفاده از گروه های شبه نظامی به عنوان عوامل نیابتی برای کنترل همسایگان، یکی از موثرترین راهبردهای سنتی مورد استفاده پاکستان است که امروزه، در بحبوحه خطر تحریم های بین المللی، به دردسری برای اسلام آباد تبدیل شده است. پاکستان استفاده از گروه های شبه نظامی برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی اش را تکذیب می کند.

به گفته صاحبنظران، اقتصاد، سد راه گزینه های پاکستان و اندیشیدن اسلام آباد به جنگ است. درواقع، این کشور تقریبا هیچ چاره و گزینه ای  ندارد. حتی رهبران طالبان افغانستان که از دیرباز در پاکستان پناه گرفته اند، به این متحد خود پشت کرده اند.

نیویورک تایمز با اشاره به موافقت سال گذشته پاکستان برای کمک به آمریکا و پایان دادن به جنگ در افغانستان از طریق متقاعد کردن رهبران طالبان به شرکت در مذاکرات صلح نوشت، پاکستان با این کار، از یکی از بزرگ ترین اهرم های فشار خودش به نفع آمریکا استفاده کرد. اکنون، مذاکرات صلح افغانستان به نتیجه نزدیک شده است، مذاکره کنندگان آمریکایی و همتایان طالبانی شان پشت میز مذاکره رو در روی هم می نشینند و به دنبال دستیابی به توافق در آینده نزدیک هستند.

مقامات پاکستان در روزهای اخیر خواستار پایان همکاری کشورشان در مذاکرات صلح در اعتراض به سکوت آمریکا در قبال لغو خودمختاری هند شدند اما، طالبان پنجشنبه با صدور بیانیه ای، درباره هرگونه مداخله هشدار دادند.

نتیجه مذاکرات صلح و نقش پاکستان در آن احتمالا بر درج یا درج نشدن نام این کشور در فهرست سیاه بین المللی به خاطر ادامه حمایت از سازمان های تروریستی تاثیرگذار خواهد بود. ماندن یا نماندن نام این کشور در این فهرست می تواند اقتصاد شکننده اش را نابود کند و یا نجات دهد. گروه اقدام مالی(FATF) ماه اکتبر این موضوع که آیا پاکستان برای سرکوب شبکه های افراطی در خاک خود اقدام لازم انجام داده است یا خیر را به رای خواهد گذاشت. پاکستان که امیدوار است مشارکت در مذاکرات افغانستان موجب حذف نام کشورش از فهرست خاکستری FATF شود، به شدت نگران قرار گرفتن در فهرست سیاه و محرومیت از دسترسی به بازارهای بین المللی مالی است.

به نظر می رسد "عمران خان"، نخست وزیر پاکستان، نگران نداشتن گزینه هایی برای واداشتن هند به دست برداشتن از سیاست جدیدش در کشمیر است.

عمران خان پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران، استفاده از سازمان های جهادی علیه هند در کشمیر را رد کرد و گفت، مضرات این کار بیشتر از فواید آن است. پاکستان برای خلاصی از کارهای گذشته، هر کاری که لازم باشد، انجام خواهد داد. این دولت عملیات کاملی برای پاکسازی گروه های تروریست انجام داده است و اطمینان می دهد که تلاش صادقانه ای برای خروج از فهرست FTAF انجام می گیرد.

وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد، مساله کشمیر را در شورای شورای امنیت سازمان ملل مطرح می کند اما، تاکنون، نزدیک ترین متحدان این کشور نیز در این باره سکوت کرده اند.

کشورهای مسلمان نیز که معمولا از ادعاهای پاکستان درباره کشمیر حمایت می کردند، اکنون، به خاطر مشکلات اقتصادی و سیاسی این کشور، به هند گرایش پیدا کردند و به دنبال امضای توافقنامه های امنیتی با این قدرت اقتصادی در حال تحکیم است. به عنوان مثال، امارات عربی متحده اعلام کرد، کشمیر یک مساله داخلی هند است و جلوی بین المللی شدن این مساله را گرفت.

مقامات هند 5 اوت(14 مرداد) اعلام کردند، اصل امتیازات ویژه دولت کشمیر تحت کنترل هند که در قانون اساسی هند برای این مناطق در نظر گرفته شده  را لغو کرده است.

اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، در مقایسه با سایر ایالات این کشور، به جامو و کشمیر اختیارات ویژه ای برای اداره امور داخلی ‌شان داده بود.

پاکستان و هند، کشمیر دارای اکثریت مسلمان ‌نشین را بخشی از قلمرو خودشان می‌ دانند. این دو کشور در گذشته دو بار بر سر کشمیر با یکدیگر جنگ کردند.

هند هفته گذشته از گردشگران و زائران هندو که برای سالگرد زیارت از یک معبد بزرگ آمده بودند خواست به خاطر مخاطرات تروریستی، این مناطق را ترک کنند.

رسانه های پاکستان امروز(شنبه) از توقف رسمی مبادلات تجاری و فرهنگی اسلام آباد با دهلی خبر دادند.

افزون بر این، دولت اسلام آباد در اعتراض به تصمیم اخیر دهلی درباره منطقه جامو و کشمیر، سفیر هند را اخراج کرد و سطح تعاملات دیپلماتیک میان دو کشور را کاهش داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha