شیب افزایش هزینه مستمری بگیران تامین اجتماعی بسیار تند است

تهران- ایرنا- مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: هر ساله به تعداد مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی افزوده می‌شود؛ از این رو، هزینه های مستمری بگیران این سازمان نیز به سرعت در حال افزایش است.

سیدمحمدعلی جنانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: حوزه تعهدات بلندمدت سازمان یک حوزه بسیار استراتژیک، حساس، مهم و در عین حال چالشی است چراکه ۱۴.۶ درصد مخاطبان مربوط به این حوزه هستند و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از خانواده بازنشستگان و مستمری بگیران را شامل می شود.

وی تصریح کرد: همچنین سهم هزینه های بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان نیز بالا است حتی از نظر حساسیت موضوعی نیز مقوله ای بسیار مهم است؛ به عنوان مثال در خرداد ۹۸ نسبت به خرداد ۹۷ در این بخش ۳۷.۸ درصد افزایش رشد هزینه داشتیم و از نظر تعداد مستمری بگیران روند افزایشی ۸.۱۴ درصد است.
جنانی ادامه داد: در سال ۹۶ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در حوزه تعهدات بلندمدت مستمری بگیران و بازنشستگان هزینه شد و همین رقم در سال ۹۷ به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید و امسال برآوردمان برای این هزینه های حوزه مستمری بگیران حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان است. 
وی اضافه کرد: در سه ماهه اول امسال میانگین پرداختی برای تعهدات بلندمدت در تامین اجتماعی حدود ۶ هزار میلیارد تومان است و رشد بالایی دارد و هزینه های مستمری بگیران به سرعت در حال افزایش است. از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۴ تعداد مستمری بگیران ۱۵ برابر شده است در حالی که تعداد بیمه شدگان در حد ۸.۷ است.

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی افزود: آهنگ رشد مستمری بگیران تامین اجتماعی ۲ برابر نسبت به رشد بیمه شدگان است. هرچه گذشت زمان بیشتر می شود، تعداد مستمری بگیران نیز افزایش می یابد؛ به گونه ای که اکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به عنوان مستمری بگیر و بازنشسته از سازمان تامین اجتماعی خدمات بیمه ای و درمانی  دریافت می کنند.
جنانی خاطرنشان کرد: اکنون روند پرداخت هزینه ها در سازمان تامین اجتماعی به شیوه ای است که هزینه های بیشتر در حوزه بازنشستگی است و طبق آمار و اطلاعات به دست آمده، حدود ۶۵ درصد هزینه ها در حوزه بازنشستگی، ۵ درصد در حوزه ازکارافتادگی و ۳۰ درصد در حوزه بازماندگی است.

سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۴۳ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، در حال حاضر ۶۰ نوع خدمت بیمه‌ای و درمانی به صورت غیرحضوری به افراد زیرپوشش ارائه می‌دهد. این سازمان دارای مراکز مختلف بیمه‌ای و درمانی است و ۳۵۶ بیمارستان و درمانگاه تأمین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تأمین می‌کند.

بخش بیمه‌ای این سازمان دارای ۴۸۰ شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه‌ای از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می‌شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات تأمین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری‌های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha