مرداد سال گذشته (۹۷) و همزمان با روز خبرنگار بود که شهرداری تهران طرح دوچرخههای اشتراکی یا «بیدود» (نارنجی رنگ)را با همکاری بخش خصوصی کلید زد؛ حالا در آستانه یکسالگی آن خبرها حکایت از افزایش استقبالها از این وسیله نقلیه دارد.
۲۶ مرداد سال ۹۷ خبرنگاران نخستین افرادی بودند که دوچرخه های اشتراکی را در تهران افتتاح کردند؛ این طرح به مناسبت روز خبرنگار (۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا در مزارشریف افغانستان به دست طالبان) اجرایی شد و چندروز پس از تور دوچرخهسواری خبرنگاران، استفاده عموم شهروندان از این وسایل نقلیه نارنجی رنگ که این روزها تعدادشان روز به روز در پایتخت در حال افزایش است نیز کلید خورد.
از آذر ماه سال ۹۷ نیز که پیروز حناچی به عنوان چهاردهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی امور اجرایی شهری پایتخت را برعهده گرفت، رویکرد خود را بر استفاده از دوچرخه سواری گذاشت و در قالب پویش سهشنبه های بدون خودرو هر سهشنبه یا با دوچرخه یا دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر تردد کرد، زمینه سازی لازم برای ترویج فرهنگ استفاده از این وسیله دو چرخ و سلامت ساز، فراهم شد.
جناچی معتقد است که با تمرکز بیشتر بر استفاده از دوچرخه در تهران ضمن اینکه سلامت شهروندان تامین می شود، مشکل ترافیک و آلودگی هوا نیز حل خواهد شد زیرا بیش از ۴۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای شخصی است.
شهردار تهران بارها در جلسات مختلف در حضور رسانه ها آمار وضعیت بیماران قلبی و دیابتی شهر تهران را به گواه آمار اعلام و بیان کرده است که جا دارد در این زمینه فرهنگ سازی کرد.
وی در واکنش به انتقادها از دوچرخهسواریاش نیز که گفته شده تهران چون در شیب تند قرار گرفته امکان دوچرخهسواری مناسب در آن وجود ندارد یا کسانی که بحث هزینه های دوچرخه را مطرح کرده اند همواره تاکید داشته که راهی جز تلاش برای فرهنگسازی استفاده از دوچرخه و نیز ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت وجود ندارد.
البته مدتی از آغاز شروع دوچرخهسواری شهردار تهران نگذشته بود که وی اعلام کرد سهشنبهها، استفاده از دوچرخه های هوشمند اشتراکی یا همان بیدود رایگان است.
مختصات دوچرخه های نارنجی
دوچرخه های اشتراکی دوچرخه های هوشمندی هستند که شهروندان پس از ورود به سایت شرکت متولی به نشانی bdood.ir یا نصب اپلیکیشن آن ، پس از ثبتنام و پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه، میتوانند آنها را در اختیار بگیرند و در هر نقطهای که خواستند آن را قفل و رها کنند.
حالا در یکسالگی راه اندازی طرح دوچرخه های نارنجی رنگ پایتخت اعلام میشود که میل به استفاده از آن افزایش یافته است؛ شهردار تهران نیز دیروز در جریان دوچرخه سواری گفت: آمارها نشان میدهد دوچرخهسواری و تقاضا برای آن در تهران رو به افزایش است.
البته آمار دقیقی از این میزان افزایش تقاضا ارائه نشده و ارائه آن هم سخت است زیرا نمیتوان استفاده تک تک شهروندان پایتخت از دوچرخه ها بویژه دوچرخه های شخصی خودشان را مورد محاسبه آماری قرار داد اما بررسی آمار استفاده از دوچرخه های اشتراکی خود گویای افزایش این تقاضاست.
روزانه ۳۵۰۰ سفر با دوچرخه های اشتراکی
مجری طرح دوچرخههای اشتراکی (بیدود) در پایتخت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند صعودی استفاده از این دوچرخه ها گفت: در حال حاضر روزانه سه هزار و ۵۰۰ سفر به وسیله دوچرخه های این شرکت در تهران انجام میشود.
غلامحسین قاسمی درباره تعریفش از محاسبه سفرهای درون شهری با این دوچرخهها توضیح داد: هر یکبار باز و بسته شدن قفل دوچرخهها یک سفر محسوب میشود.
وی تعداد کاربران این دوچرخهها را رو به افزایش توصیف و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد کاربران به ۲۰۰ هزار نفر رسیده که البته متقاضیانی در مناطقی که هنوز در آنها ایستگاه ایجاد نشده وجود دارد و امیدواریم بتوانیم به مرور در همه مناطق (۲۲ منطقه) خدمترسانی کنیم.
مجری طرح دوچرخههای اشتراکی با بیان اینکه روند استفاده از دوچرخه های بیدود رو به رشد است که به موازات آن تعداد دوچرخه ها نیز در سطح شهر و مناطق مختلف افزایش می یابد اظهارداشت: در حال حاضر در مناطق ۲، ۶ و ۷ ایستگاه دوچرخه های اشتراکی وجود دارد.
وی اضافه کرد: در منطقه ۱۱ نیز پارکینگ های دوچرخه ساخته شده و از اوایل هفته آینده ایستگاههای آن راهاندازی میشود.
جزییات ثبتنام
قاسمی تعداد دوچرخه های کنونی در سطح شهر را یکهزار و ۵۰۰ مورد ذکر و خاطرنشان کرد: هنگام ثبتنام مبلغ ۱۵۹ هزار تومان به عنوان سپرده از کاربران دریافت و پس از لغو عضویت بازگردانده میشود.
به گفته وی هزینه نیمساعت استفاده از دوچرخه های بیدود یکهزار و ۵۰۰ تومان است و مبلغ ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان نیز بابت بسته بیمه شامل شخص ثالث، راکب، موکب و حوادث انفرادی دریافت میشود.
به گزارش ایرنا امکان رویت میزان پیمایش مسافت، میزان کالری سوخته شده، مدت زمان رسیدن به مقصد و میزان کمک به کاهش کربن هوا به وسیله اپلیکیشن هایی که روی تلفن همراه شهروندان متقاضی این دوچرخه ها قابل نصب است، وجود دارد.
تهرام/۹۳۵۳/ ۱۰۰۸
نظر شما