به گزارش خانه ملت، نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی امروز به منظور بررسی شکایات واصله از تخلفات صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش اعم از افت شدید تحصیلی دانش آموزان مدارس استان فارس، نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر و نحوه برگزاری آزمون مدارس سمپاد در سال گذشته با حضور سیدجواد حسینی سرپرست این وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفت.
سیدجواد حسینی با بیان اینکه تخلفات صورت گرفته در دوره فعالیتهای وزیر سابق صورت گرفته است، افزود: تخلفات صورت گرفته توسط دستگاههای نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفته و به طور قطع بر اساس قانون مجازاتهایی برای متخلفان اعمال خواهد شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: افت شدید تحصیلی دانشآموزان مدارس استان فارس به اصلاح سیستم مدیریتی منتهی میشود چرا که نادیده گرفتن مدارس دولتی و ایجاد مدارس غیرانتفاعی به منظور دریافت هزینههای گزاف جرم محسوب میشود.
طرح ساماندهی مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت
وی با بیان اینکه اخذ شهریههای بالا توسط برخی مدارس موضوعی غیرقابل کتمان است، تأکید کرد: تاکنون ۸۵ درصد ثبتنامهای مدارس انجام شده، ۱۰ هزار بازرسی از نحوه ثبتنامها داشتهایم، ۴ هزار شکایت دریافت کردهایم که ۱۰ درصد مربوط به مدارس پولی و ۴ درصد به مدارس دولتی مرتبط بوده است که خارج از تعرفه شعبه نظارت، شهریه دریافت کردهاند.
حسینی با بیان اینکه یکپارچهسازی دریافت شهریهها از طریق ۱۰۰ سامانه در آموزش و پرورش پیگیری میشود، عنوان کرد: طرح ساماندهی مدارس به دلیل تنوع این مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است چرا که در شرایط کنونی ۲۴ نوع مدرسه در ایران وجود دارد که در هیچ کجای دنیا مشاهده نمیشود، از سوی دیگر در نحوه برگزاری آزمون مدارس سمپاد در دورههای قبل تخلف صورت گرفته که آن را جبران خواهیم کرد، همچنین اجرای طرح شهاب را به طور جدی پیگیری میکنیم.
وی یادآور شد: در مورد نحوه برگزاری آزمون سمپاد سال گذشته حقوق ۳ هزار دانشآموز تضییع شده که مسئولیت آن را میپذیریم و به همین دلیل آزمون تکمیل ظرفیت پایه هشتم در ۸ شهریورماه برگزار میشود ضمن اینکه سهمیه نقاط محروم را نیز افزایش دادهایم.
آزمون سال گذشته مدارس سمپاد با روش علمی برگزار نشد
محمد پورتقی دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون با انتقاد از نحوه برگزاری آزمون مدارس سمپاد در سال گذشته گفت: این آزمون به روش عجیبی هم از نظر طرح و هم نوع سوالات برگزار شد چرا که سوالات آن توسط مرکز آموزش و پرورش استثنایی طرح شده بود که رویه مطلوبی نیست به همین دلیل پذیرفتهشدگان این آزمون در سال گذشته از سطح علمی مطلوبی برخوردار نبودند.
وی اظهارداشت: در پی برگزاری این آزمون تعدادی از دانش آموزان پذیرفته شده از حضور در مدارس سمپاد جا ماندند به همین دلیل قرار بر این شد تا آزمون خاصی در پایههای هفتم و هشتم برگزار شود تا دغدغه کاهش ظرفیت در این مورد رفع شود چرا که گفته شده بود مشکلات مربوطه در این بخش ناشی از لابیگری مدارس غیرانتفاعی بوده است.
دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون از مسئولان مربوطه خواست که تخلفات صورت گرفته در نحوه برگزاری این آزمون توسط وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و به گونهای تدبیر شود تا در آزمون امسال انجام این تخلفات تکرار نشود.
۲۳ هزار نفر برای شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت مدارس سمپاد ثبتنام کردهاند
فاطمه مهاجری رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اذعان بر اینکه سوالات آزمون سال گذشته مدارس سمپاد توسط این مرکز طرح نشده بود، افزود: برای احقاق حقوق دانش آموزانی که در پی برگزاری آزمون با مشکل مواجه شدند، آزمونی را در ۸ شهریور به منظور تکمیل ظرفیت این مدارس برگزار خواهیم کرد که ۴۰ سوال آن از دروس تعیین شده و ۶۰ سوال برای تعیین سطح هوش آنها خواهد بود.
وی تأکید کرد: تاکنون ۲۳ هزار نفر در سامانه برای شرکت در این آزمون ثبتنام کردهاند و در نهایت دو هزار و ۷۰۰ نفر پذیرفته خواهند شد ضمن اینکه در برخی شهرهای مناطق محروم از جمله ایلام و گچساران ظرفیت را افزایش دادهایم.
تعیین مهلت یک هفتهای برای ارائه گزارش از نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر
داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ارائه مصوبات این نشست عنوان کرد: پروندههایی به هیأت رئیسه به تخلفات اداری در حوزه فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش ارجاع داده شده که نتیجه آن باید در قالب گزارش به این کمیسیون ارائه داده شود، همچنین لازم است پروندههایی با وجه کیفری و قضایی در استان فارس تا حصول نتیجه توسط سازمان بازرسی پیگیری شود ضمن اینکه پیشنهاد میشود که اصلاح رویههایی که توسط سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده توسط وزارت آموزش و پرورش اجرایی شود.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یکی از مواردی که باید به طور جدی پیگیری شود نظارت بر نحوه رسیدگی به شکایات ارسالی در حوزه وزارت آموزش و پرورش از سوی کمیسیونها به این وزارتخانه است که باید با دقت بیشتری بررسی شود، همچنین نظارت بر یکپارچهسازی مدارس در نحوه اخذ شهریه باید در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.
وی یادآور شد: بررسی تخلفات صورت گرفته در آموزش و پرورش استان فارس ممکن است در سایر استانها نیز انجام شده باشد بنابراین باید این مهم مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن ظرف مدت ۳ ماه آینده به این کمیسیون ارائه شود.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مشکل ایجاد شده در آزمون سال گذشته مدارس سمپاد باید با اصلاح رویه رفع شود، همچنین از مسئولان آموزش و پرورش خواست تا گزارش در مورد نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر را تا هفته آینده به این کمیسیون ارائه دهند.
۳ پرونده از شکایات واصله در حوزه آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار گرفت
بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در تشریح مباحث مطرح شده در این نشست گفت: وزارت آموزش و پرورش به عنوان بنیادیترین وزارتخانه کشور هم از لحاظ پرورش نیروی انسانی و هم تضمین آینده علمی کشور و هم گستردگی طیف مخاطب از اهمیت بسزایی برخوردار است کما اینکه بالغ بر ۱۲ میلیون دانشآموز و یک میلیون جمعیت فرهنگیان را تحت پوشش دارد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گستردگی جمعیت مخاطب وزارت آموزش و پرورش باعث افزایش شکایات واصله از این حوزه در کمیسیون اصل ۹۰ شده است، ادامه داد: در این نشست ۳ پرونده از شکایات واصله در حوزه آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دادیم و سایر شکایات در مورد مدرسه در غرب تهران و مشکلات آموزش و پرورش با اوقاف، بنیادها و سازمانها در نشست آتی این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: یکی از پروندههایی که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت شکایات مربوط به وضعیت آموزش و پرورش استان فارس مبنی بر افت شدید تحصیلی دانش آموزان حتی در مدارس تیزهوشان، تخلف در واگذاریهای زمین به عنوان خیریههای بزرگ و مسکوت ماندن آنها و رانت از ابعاد تحصیلی و مادی و دریافت شهریههای بالا توسط مدارس غیرانتفاعی بود.
پارسایی یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ از یک سال و اندی قبل با وزارت آموزش و پرورش در مورد ارائه این شکایات مکاتبه کرد اما آنها وجود این تخلفات را رد کردند و در نهایت با اصرار شاکیان این موضوع از طریق سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات پیگیری شد و تعداد قابل توجهی از این شکایات وارد دانسته شد که در حال بررسی است ضمن اینکه برخی از آنها به صدور حکم منتهی شده اما هنوز اجرایی نشده است.
سیستم مدیریتی وزارت آموزش و پرورش نیاز به ترمیم دارد
وی اظهار داشت: موضوع نگرانکننده این است که به رغم تکذیب وزارت آموزش و پرورش، سازمانهای نظارتی صحت این تخلفات را تأیید کردند که نشان میدهد این وزارتخانه نیاز به ترمیم و اعمال تغییراتی دارد تا مانع از دخل و تصرف افراد در بدنه آن شود ضمن اینکه پاسخ سلیقهای مسئولان این وزارتخانه به کمیسیون اصل ۹۰ جرم محسوب میشود.
نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست بود چرا که واگذاری این مجموعه در سال ۹۵ با حدود ۸ هزار میلیارد تومان کمتر از قیمت کارشناسی شده صورت گرفت که با محاسبه این رقم بر اساس تورم کنونی اختلاف آن چندین برابر خواهد شد بنابراین قرار شد وزارت آموزش و پرورش گزارش در این مورد را تا هفته آینده به کمیسیون ارائه دهد.
پارسایی عنوان کرد: ترفندی که شرکتهای خریدار به افراد ذینفع در مورد واگذاری این اردوگاه به کار برده بودند به گونه ای است که مردم و فرهنگیان از نتیجه واگذاری سهام آن درگیر میشوند ضمن اینکه این دغدغه وجود دارد که این مشکل به سمت صندوق بازنشستگی پیش برود به همین دلیل کمیسیون اصل ۹۰ به طور جدی این موضوع را پیگیری کرده و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز گزارش دقیقی را به صورت شفاهی در این مورد ارائه دادند که قرار است آن را به صورت مکتوب ارائه دهند، از سوی دیگر لازم است سایر واگذاریهای این وزارتخانه نیز مورد بررسی قرار گیرد.
وی بیان کرد: جامعه فرهنگی بیشترین بار را به دوش دارند اما درآمد آنها پاسخگوی امکانات اولیه زندگی هم نیست بنابراین تخلف در هر زمینهای در این وزارتخانه قابل پذیرش نیست و جرم آن چندین برابر بیشتر از سایر بخشها محسوب میشود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: بررسی شکایات از نحوه برگزاری آزمون مدارس سمپاد در سال گذشته از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و پیش از این نیز در کمیته فرهنگی پیگیری شده بود و در نهایت تخلف در نحوه برگزاری آن وارد دانسته شد و قرار شد برای جبران تضییع حقوق دانشآموزان در این آزمون امسال برای پایه هشتم نیز آزمون برگزار شود.
پارسایی اظهارداشت: تنوع مدارس در ایران از دیگر مشکلاتی در حوزه آموزش و پرورش بوده که در این نشست مورد بررسی قرار دادیم کما اینکه ۲۴ نوع مدرسه در کشور وجود دارد که این موضوع در هیچ کجای دنیا مشاهده نمیشود بنابراین نشان میدهد که وجود آن تنها منافع گروه خاص دارای قدرت را تأمین میکند و باعث ایجاد تبعیض بین دانشآموزان میشود و به غیر از تحمیل هزینه برای والدین این دغدغه را ایجاد میکند که فرزندشان را در کدام یک از این مدارس ثبت نام کنند به همین دلیل یکی دیگر از مصوبات این نشست این بود که این موضوع توسط سازمانهای نظارتی بررسی شده و نتیجه آن ظرف مدت ۳ ماه آینده به کمیسیون گزارش شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد: وجود مدیران متخلف در حوزه آموزش و پرورش که ممکن است بعد از عزل در پستهای دیگر به کار گمارده شوند از دیگر موضوعات نگران کننده بوده که نیاز به نظارت دقیق دارد تا بعد از این افرادی در این جایگاه فعالیت کنند که انجام وظایف سنگین این وزارتخانه در قبال دانشآموزان، آینده علمی کشور و جامعه فرهنگی را در اولویت دستور کار خود قرار دهند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش باید در مورد برخورد با متخلفان به طور جدی ورود کند هر چند جای امیدواری دارد که سرپرست این وزارتخانه عزم جدی برای مبارزه با رانت و تخلفات اقتصادی و تلاش برای احقاق حقوق فرهنگیان دارد.
نظر شما