۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۲۵
کد خبرنگار: 2122
کد خبر: 83437442
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مذاکرات سودانی ها در قاهره بدون نتیجه پایان یافت

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۲۵
کد خبر: 83437442
مذاکرات سودانی ها در قاهره بدون نتیجه پایان یافت

تهران – ایرنا – "سودان تریبون" گزارش داد در پی طرح شروط هفت گانه از سوی نمایندگان "جبهه انقلابی" سودان برای ادامه توافقات حاصل شده با نمایندگان گروه‌های "آزادی و تغییر" این کشور، مذاکرات مزبور در قاهره بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

به گزارش این پایگاه خبری، پس از پایان بدون نتیجه مذاکرات قاهره، بیانیه ای در خصوص آن صادر شد که در آن آمده است، طرفین در مذاکرات در خصوص قانون اساسی سودان با یکدیگر تبادل نظر کردند اما هنوز با چالش هایی در خصوص سند صلح مواجه هستند.
به نوشته سودان تریبون، جبهه انقلابی در این مذاکرات که به نمایندگی از گروه های مسلح سودانی در «دافور، کردفان جنوبی و منطقه نیل آبی»  با احزاب آزادی و تغییر گفت وگو می کنند با طرح شروط هفت گانه در مسیر ادامه توافقات کارشکنی کردند و در نتیجه مذاکرات در قاهره "پایتخت مصر" بدون نتیجه پایان یافت.
جبهه انقلابی یکی از گروه های عضو ائتلاف آزادی و تغییر است. رهبران گروه های مسلح عضو این جبهه به دلیل وجود برخی موانع نمی توانند در خارطوم حضور پیدا کرده و در نشست های ائتلاف آزادی و تغییر با شورای نظامی شرکت کنند.
به نوشته این پایگاه خبری، تنها دستاورد مذاکرات قاهره این بود که طرفین توافق کردند که گفت و گوها در خصوص بررسی سند صلح را ادامه دهند.
عصر روز یکشنبه طرفین در گفت وگوهای اولیه خود توافق کردند که سند اولیه توافق به تایید بقیه احزاب و گروه های سیاسی در سودان هم برسد و پس از آن شورای نظامی آن را به اجرا درآورد.
اما روز گذشته نمایندگان جبهه انقلابی با مطرح کردن هفت شرط برای ادامه گفت وگوها این مذاکرات را بی نتیجه گذاشت.

سهم خواهی جبهه انقلابی در دوره انتقالی مانع ادامه مذاکرات
به نوشه سودان تریبون، احزاب آزادی و تغییر دو مورد از این هفت شرط را نپذیرفتند؛  جبهه انقلابی خواستار تاخیر تشکیل دولت به مدت یک ماه و سهم در حکومت دوره انتقالی است که این امر از سوی دیگر گروه ها پذیرفتنی نیست.
در مقابل نمایندگان احزاب آزادی و تغییر تاکید کردند آنان اختیار ندارند در این خصوص مذاکره کنند و علاوه بر این نیز، سهم خواهی از جانب نمایندگان جبهه انقلابی در دولت دوره انتقالی که یک دولت تکنوکرات خواهد بود، امری پذیرفتنی نیست.
"محمد زکریا" سخنگوی جبهه انقلابی در این خصوص گفت: ما در مورد سند صلح با پیچیدگی هایی مواجه هستیم اما فضا مثبت است و امیدواریم به زودی به توافق برسیم.
"یاسر عرمان" نیز یکی از رهبران جبهه انقلابی تاکید کرد: گفت وگوها در داخل و خارج از سودان ادامه می یابد و طی دو هفته آینده نشستی در قاهره میان همه اعضای جبهه انقلابی برگزار می شود.

پیشتر نیروهای آزادی و تغییر و جبهه انقلابی سودان بر سر تشکیل هرچه سریع تر دولت انتقالی مدنی و ساختار حکومت در دوره انتقالی در "آدیس آبابا" به توافق رسیده بودند.
در این توافق، بر نحوه مدیریت مرحله انتقالی تمرکز  و تأکید شد که نخستین وظیفه دولت مدنی برقراری صلح همه جانبه است و بستر آن با اجرای هرچه سریع تر موارد توافق شده فراهم خواهد شد. همچنین بر سر ساختاری که نیروهای آزادی و تغییر را در دوره انتقالی رهبری می کند، توافق شد  اما جبهه انقلابی که از گروه های مسلح در سودان می باشد خواستار سهم سیاسی در دولت دوره انتقالی می باشد و هنوز در این خصوص توافق نشده است.

دولت «عمر البشیر» ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش، سرنگون شد و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.
اما سرنگونی البشیر، گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به غیر نظامیان بودند.
سرانجام در اواسط تیر ماه شورای نظامی سودان و ائتلاف آزادی و تغییر بر سر تشکیل یک دولت غیرنظامی تکنوکرات توافق کردند و پس از مذاکرات پیاپی در خصوص نحوه اداره کشور در دوره انتقالی به جمع بندی رسیدند اما همچنان مذاکرات در خصوص قوانین این دوره سه ساله ادامه دارد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha