۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبر: 83438251
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کشتار غیرمجاز دام تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد

۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبر: 83438251
کشتار غیرمجاز دام تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد

یزد- ایرنا - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی یزد با اشاره به اهمیت کشتار دام در کشتارگاه برای پیشگیری از بیماری‌ها تاکید کرد: ذبح غیرمجاز حیوان به معنای کشتار در محیط‌های غیربهداشتی است که این امر یکی از عوامل مهم شیوع و بروز آن بیماری تب کریمه کنگوست.

 محمدرضا متوسل الحسینی با بیان اینکه این بیماری ویروسی مشترک میان دام و انسان است، افزود: گزش کنه شایع ترین راه انتقال آن است که در فصل تابستان شیوع بیشتری دارد.

وی به دامداران و مصرف کنندگان گوشت قرمز توصیه کرد که با رعایت موازین بهداشتی از شیوع و انتقال بیماری در جمعیت دامی و جامعه انسانی پیشگیری و گوشت را ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری  کنند.

به گزارش روز پنجشنبه اداره کل دامپزشکی یزد، متوسل الحسینی اظهار داشت: اگر دامی مبتلا به این ویروس باشد در صورت کشتار ویروس آن از طریق زخم، خراش و یا تماس با مخاط بدن قادر به نفوذ به بدن انسان است و فرد را بیمار می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: به همین علت کارشناسان دامپزشکی به مصرف کنندگان و دامداران هشدار می‌دهند، دام را خارج از کشتارگاه ذبح نکنند و از ذبح دام‌های تب دار خودداری کنند.

وی با تاکید بر مزیت‌های مصرف فرآورده‌های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی تصریح کرد: در کشتارگاه‌ نظارت‌های بهداشتی از طریق کارشناسان بر روند ذبح اعمال می‌شود و لاشه‌ از نظر وضع سلامت و علائم بیماری‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تب کریمه کنگو (CCHF) بیماری خون ریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه ، تماس با خون، ترشح یا لاشه دام به انسان منتقل می‌شود.

این بیماری در فصل‌ گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد.

اولین مورد آن در سال ۱۹۴۴ میلادی در کریمه روسیه کشف و در سال ۱۹۶۹ در کشور آفریقایی کنگو شناسایی شد و نام کریمه و کنگو را به خود گرفت که شایع‌ترین ناقل آن کنه‌ای به نام Hyalomma marginatum از جنس هیالوما و از خانواده کنه‌های سخت (Ixodidae) است.

۲۰۸۸/ ۲۰۴۷

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha