۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 2176
کد خبر: 83441405
T T
۰ نفر
 اختلاف امارات و عربستان در یمن ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند

تهران-ایرنا-روزنامه قطری الشرق در مطلبی با عنوان اینکه ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات باید جنگ قاجعه بار یمن را متوقف کنند اضافه کرد که اختلاف های کنونی آنها در عدن ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند و بستری برای فعال شدن تروریست ها است.

این روزنامه روز یکشنبه  در سر مقاله خود نوشت که عربستان و امارات خطرات جنگ یمن  و عواقب آن برای امنیت و ثبات منطقه را نادیده گرفته اند و درخواست های منطقه ای و بین المللی را برای توقف جنگ بی نتیجه در این کشور را که بزرگترین فاجعه انسانی به جا گذاشته را نمی پذیرند و آنها مسئول بدتر شدن اوضاع انسانی که بهای آن را انسان های بگناه می پردازند، هستند.

این روزنامه اضافه کرد که جنایت های جنگی  علیه بشریت، ریاض و ابوظبی را در برابر بازخواست محافل بین المللی قرار داده بخصوص که سازمان ملل متحد ائتلاف سعودی و امارات را در لیست سیاه قرار داده و سازمان عربی حقوق

بشر شکایتی را به دادگاه کیفری بین المللی ارایه کرده است. بزرگترین جنایت امارات حمایت آن از جدایی طلبان در جنوب یمن است.

 الشرق در ادامه نوشت که از عواقب این جنگ حملات حوثی ها به تأسیسات نفتی و فرودگاه های نظامی عربستان و امارات بوده و تشدید امور باعث از بین رفتن ثبات و امنیت در کشورهای درگیر شده است اما اکنون باید عقلانی تصمیم گرفته و جنگ را متوقف و به این فاجعه انسانی در یمن پایان داده شود تا وحدت سرزمینی و مردمی یمن حفظ شود.

الشرق تأکید که همه طرف ها درگیر در جنگ یمن باید احساس مسئولیت کرده و جنگ را متوقف کنند چرا که تحولات کنونی باعث افزایش دایره جنگ می شود آنهم در شرایطی که منطقه با چالش های اساسی مواجه است که باید

حل شوند.

اختلاف امارات و عربستان امنیت و ثبات منطقه را تهدید کرده و باعث به وجود آمدن محیطی مساعد برای رشد گروه های تروریستی و جای پا یافتن آنها در یک کشور جنگ زده می شود.

قطر همزمان با حمله نظامی عربستان به یمن در فروردین سال ۹۴  از حامیان ائتلاف غربی - عربی علیه یمن بود اما به مرور و به ویژه پس از تحریم دوحه از سوی عربستان و امارات، از این ائتلاف دوری گزید و طی سال های اخیر تنها راه حل منازعه در یمن را گفت وگو اعلام کرده است.  

عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی این کشور بستند. این کشورها ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کرده اند اما دوحه با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است به هیچ یک از آنها تن نداده است.  


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha