۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۱۱
کد خبر: 83443878
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۳۰ نسخه نفیس با موضوع غدیر خم در آستان قدس رضوی نگهداری می شود

مشهد- ایرنا- ۳۰ نسخه نفیس در باره واقعه غدیر خم و مراسم مرتبط با این عید سعید در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

کارشناس نسخ خطی این سازمان روز دوشنبه در بیست‌ و دومین برنامه "سه‌ شنبه‌ های فرهنگی" آستان قدس رضوی که با موضوع رونمایی از سه نسخه نفیس مرتبط با غدیر خم در گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی برگزار شد گفت: بیش از ۵۶ هزار نسخه خطی، ۲۳ هزار قرآن و جزوه قرآنی، سه هزار کتاب عکسی و ۲۱ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی در مخزن کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌ شوند.

سید رضا صداقت حسینی افزود: از این تعداد ۳۰ نسخه نفیس با موضوع غدیرخم است که یکی از نسخه‌ ها به تایید مؤلف رسیده و منحصر به‌ فرد می باشد.

وی اظهار داشت: این نسخه با عنوان "کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم" تألیف هاشم بن سلیمان بحرانی از فقها، محدثان و مفسران شیعه است که به زبان عربی در بیان حدیث شریف غدیر خم به طریق امامیه و اهل سنت تالیف شده و در سال ۱۱۰۱ هجری قمری به خط نسخ ۲۴ سطری کتابت شده است.

وی گفت: اهمیت این کتاب براساس برگ آخر نسخه، در این است که این نسخه توسط مولف رویت و توسط "علی بن سلیمان بحرانی" در حضور مؤلف در سال ۱۱۰۲ مقابله و تصحیح شده است.

این کارشناس به نسخه‌ ای نفیس با عنوان "العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار" اشاره کرد و افزود: این اثر تألیف شمس‌ الدین یحیی بن حسن بن حسین اسدی حلّی معروف به "ابن بطریق" از اکابر علما و فقهای برجسته شیعه در قرن ششم هجری به زبان عربی است.

وی اظهار داشت: در این کتاب، ۹۱۳ حدیث درباره فضائل، مناقب، امامت و ولایت حضرت علی (ع) در ۳۶ فصل تدوین و در سال ۹۸۳ هجری قمری به خط زین العابدین کتابت شده است.

وی به معرفی سومین نسخه‌ ای که در این برنامه رونمایی شد پرداخت و گفت: کتاب "تبصره الاعیاد" تألیف فضل‌ علی‌ بیگ بن شاهوردی از فضلای نیمه اول قرن ۱۲ هجری قمری است که مشتمل بر روایت‌ هایی در آداب و شرایط اعیاد همچون عید های مبعث، غدیر، فطر، قربان و نوروز است و به خط نستعلیق ۱۸ سطری بر کاغذ رنگین کتابت شده و از نفایس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی می باشد.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha