۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83445584
T T
۰ نفر
۵ دلیل پیروزی ارتش سوریه در خان شیخون از نگاه سردبیر رأی الیوم

تهران – ایرنا –عبدالباری عطوان کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی جهان عرب در سرمقاله امروز (چهارشنبه) روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم چاپ لندن علل و عوامل پیشروی ارتش سوریه به سمت شهر راهبردی "خان شیخون "، آزاد کردن این شهر و پیامدهای حاصل از آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

عطوان یادآور شد: بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیروز از شکل گیری تغییرات مثبت سیاسی و نظامی در سوریه پس از پیشروی ارتش این کشور به سمت خان شیخون سخن به میان آورد.

سردبیر رأی الیوم برای پیشروی ارتش سوریه به سمت این شهر و موفقیتش در این زمینه پنج دلیل برمی شمارد که عبارتند از:

نخست : کاملا واضح است که روسیه و سوریه از اقدامات ترکیه و گروه تروریستی جبهه النصره به تنگ آمده و به همین دلیل تصمیم گرفتند تا از گزینه نظامی استفاده کنند و آخرین پایگاه های گروه های مسلح مسلط بر شهر ادلب به رهبری "تحریر الشام" (جبهه النصره سابق) را از بین ببرند آن هم با توجه به اینکه آنکارا در دیدار سران ترکیه و روسیه در نشست سوچی در سپتامبر گذشته یعنی تقریبا یک سال پیش قول داد که برای بحران در شمال سوریه راه حل سیاسی بیابد اما به قول خود عمل نکرد.

دوم : حمله زمینی سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه نشان می دهد که دمشق تنها به این دستاورد بسنده نخواهد کرد و حملات ارتش سوریه به سایر مناطق به منظور رسیدن به مرکز شهر ادامه خواهد یافت.

سوم : جنگنده های روسیه و سوریه پریروز (دوشنبه) ستون نظامی ترکیه شامل پنجاه خودرو نظامی و هفت تانک را بمباران کردند. این ستون در نظر داشت با رساندن مهمات و تجهیزات نظامی به عناصر النصره به تقویت مواضع آنها بپردازد و مانع از ورود ارتش سوریه به خان شیخون شود. در واقع حمله هوایی مشترک روسیه و سوریه صرفا یک اقدام تاکتیکی نبود بلکه گامی در راستای یک طرح راهبردی حساب شده به شمار می آید.

چهارم : حمله ارتش سوریه به خان شیخون و آزادسازی آن با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور پوتین از فروپاشی توافقنامه های به دست آمده در نشست سوچی و خاتمه یافتن ماموریت ۱۰ مرکز پست بازرسی ترکیه در ادلب و حومه آن حکایت می کند.

پنجم : حمله موشکی جبهه النصره در ماه می گذشته به پایگاه هوایی "حمیمیم" روسیه به عنوان یک نقطه تحول اساسی خشم روسیه را برانگیخت و در بردارنده این پیام بود که رهبران ترکیه قادر به کنترل این جبهه و یا برخی از گروه های نظامی وابسته به خود نیستند و یا دستکم روس ها و سوری ها از حمله یاد شده چنین برداشتی کردند.

عبدالباری عطوان در ادامه در ارتباط با نحوه برخورد رهبران ترکیه با تحولات یاد شده که به گفته وی از "میزان اختلافات موجود میان آنکارا و مسکو در مورد شهر ادلب سوریه حکایت دارد"، نوشت: رئیس جمهور اردوغان تا کنون هیچ واکنشی در این خصوص از خود نشان نداده است.

سردبیر رأی الیوم معتقد است که رئیس جمهور ترکیه هم اکنون می بایست از میان دو گزینه ذیل یکی را برگزیند:

نخست : در کنار همپیمانان خود در جبهه النصره و احرار الشام و دیگر گروه های مسلح قرار گیرد که هم اکنون زیر چتر ترکیه در ادلب و حومه آن مشغول نبرد هستند. ترکیه برای مقابله با حمله مشترک روسیه و سوریه نیروهایش را به ادلب گسیل داشته است.   

دوم : اردوغان به مسکو رفته و با رئیس جمهور پوتین در خصوص راه حل سیاسی به بحث و تبادل نظر بپردازد و قول دهد که گروه های مسلح را در این شهر خلع سلاح کرده و در نهایت از آن خارج شود و در چارچوب صدور عفو عمومی از سوی رئیس جمهور سوریه موضوع جنگجویان سوری حل و فصل شود.

عطوان در پایان پیش بینی کرد که  اردوغان به همراه پیشنهادها و راه حل های متعدد به منظور دیدار با پوتین و دستیابی به یک راه حل و یا کسب فرصت  بیشتر ظرف چند روز آینده رهسپار مسکو یا سوچی شود همان گونه که از ابتدای شکل گیری بحران در سوریه بارها این گونه عمل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha