حرکت مدارس در جهت کشف استعدادهای دانش‌آموزان باشد

تهران-ایرنا- مشاور وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس باید به سمت کشف استعدادهای دانش‌آموزان حرکت کنند چرا که در نهایت جامعه از این استعدادها برای توسعه کشور بهره‌مند می‌شود.

«رضا مددی» امروز - شنبه - در ادامه مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تامین مدرسان برنامه ملی شهاب افزود: شناخت و پرورش استعدادها در وهله اول از حقوق دانش آموزان و سپس کل جامعه است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش باید تا سال ۱۴۰۴ برمبنای سند تحول بنیادین حرکت کند، در این سند اعلام شده خدمات تربیتی بایستی متناسب با شرایط افراد ارائه شود.

مشاور وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین همچنین آمده است که خدمات تربیتی باید متناسب با استعداد دانش آموزان ارائه شود، از این رو در وهله اول برای پاسخگویی به حقوق این افراد به شناخت استعدادها دست زد.

وی تصریح کرد: در این سند بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانش آموزان و ایجاد زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادها تاکید شده است بنابراین مدارس به سمت کشف استعدادها حرکت کنند.

به گزارش ایرنا، برنامه ملی'شهاب' که مخفف شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر است با هدف شناسایی هوش و استعداد برتر و هدایت دانش آموزان با جدیت بسیار در مدارس کشور در حال اجراست.

شیوه نامه اجرایی این برنامه در سال ۱۳۸۶ نوشته شد ولی تا به مرحله اجرا برسد چهار سال طول کشید.

در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ بود که ۳۵ هزار نفر از دانش آموزان هفت استان کشور در قالب این طرح قرار گرفتند.

به گفته مددی، سند تحول بنیادین بر مبنای هر نوع سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش تنظیم شده است. امروز آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف خود مسیر را از این طریق مشخص می کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مسوول تعلیم و تربیت رسمی است، ادامه داد: در سند تحول بنیادین عنوان شده که تربیت رسمی در مدرسه رخ می‌دهد، چرا که تربیت عمومی بر عهده آموزش و پرورش است.
مددی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت عمومی زیرساخت تعلیم تخصصی است، افزود: سند تحول بنیادین از دو بخش اساسی تشکیل شده است: بخش اساسی آن در مبانی نظری سند است که پشتوانه علمی هر نوع کار در تعلیم و تربیت را شامل می‌شود که بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی عنوان شده است.
وی عنوان کرد : سیاست‌گذاری های آموزش و پرورش باید توجیه‌پذیر و همچنین با اتکا به برنامه‌های سند تحول بنیادین پیش رود. 
مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین در ادامه درباره چرخش های تحول آفرین آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش برای تغییر و تحول اساسی نیاز به شاخص‌هایی دارد. وضعیت باید از حالت کنترل بیرونی و ایجاد محدودیت به سمت تقوا، ارزش مداری عقلانی و مسئولیت پذیری پیش رود.
مددی معتقد است وضعیت فعلی آموزش و پرورش باید از یکسان سازی و تولید انبوه نگاه تجزیه ای و تفکیکی به انسان، تنوع و تکثر را در چارچوب نظام معیار اسلامی بپذیرد.
وی افزود: دانش آموز نباید در کلاس های درس منفعل باشد، مربی باید در محیط‌های تربیتی فعال و گروهی دانش آموزان را پویا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha