۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83448388
T T
۰ نفر

بزرگترین مسجد اروپا با پیام پوتین گشایش یافت

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبر: 83448388
بزرگترین مسجد اروپا با پیام پوتین گشایش یافت

مسکو – ایرنا – بزرگترین مسجد روسیه که بزرگترین مسجد اروپا از نظر گنجایش به حساب می آید روز شنبه با پیام ولایمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در منطقه شالی جمهوری چچن در قفقاز شمالی گشایش یافت.

این مسجد که در داخل خود گنجایش 30 هزار نفر را دارد با حساب محوطه های پیرامون آن می تواند پذیرای ۷۰ هزار نفر باشد ضمن اینکه دیوارهای آن با مرمر سفید تزیین شده و در حاشیه های آن از طلا استفاده شده است.
 مسجد جامع شالی در روز تولد احمد قدیروف رئیس جمهوری فقید چچن و پدر رمضان قدیروف رئیس جمهوری کنونی این منطقه گشایش یافت.

در مراسم افتتاح این مسجد، الکساندر ماتوینکوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در منطقه قفقاز شمالی، سرگئی چبوتاروف وزیر امور قفقاز شمالی دولت روسیه و مقام های رسمی و مهمانان و شخصیت های اجتماعی و مذهبی از بیش از ۴۰ کشور اسلامی شرکت داشتند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در پیامی به رمضان قدیروف ضمن تبریک شصت و هشتمین سالروز تولد احمد قدیروف پدر رمضان، افتتاح مسجد جامع شالی را به وی تبریک گفت.

برخی از روحانیون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در آئین گشایش این مسجد حضور داشتند.

کلنگ احداث مسجد جامع شهر شالی ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ در محدوده ای به وسعت پنج هکتار به زمین زده شد.
این مسجد در نزدیکی برج تجاری شالی سیتی واقع شده و ارتفاع گنبد آن ۴۳ متر و بلندی چهار مناره آن ۶۳ متر است.
در محوطه این مسجد ۱۲ فواره وجود دارد و محل های ویژه وضو گرفتن در محوطه آن به چشم می خورد.

روس ها در حالی مدعی شده اند که بزرگترین مسجد اروپا در این کشور ساخته شده است که اردیبهشت ماه امسال رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه طی مراسمی اعلام کرد که کشورش بزرگترین مسجد اروپا را ساخته است.

این مسجد جامع «چاملیجا» (نام تپه‌ای در استانبول) نام دارد و در مساحتی حدود  ۳۰ هزار متر و با توان گنجایش ۶۳ هزار نفر به بهره برداری رسیده است.
ساخت این مسجد همراه با بناهای جانبی از جمله موزه‌ای به مساحت ۱۱ هزار متر، گالری هنری به مساحت ۳۵۰۰ متر، سالن کنفرانس، کتابخانه و دیگر تاسیسات از شش سال قبل آغاز شده بود.

داخل مسجد گنجایش ۲۵ هزار نفر را دارد، اما در کل، ۶۳ هزار نفر می‌توانند در داخل و صحن حیاط مجلس نماز بگذارند که از این لحاظ گنجایش کمتری نسبت به مسجدی دارد که در چچن ساخته شده است.

یادآور می شود که رمضان قدیروف ۴۳ ساله که از سال ۲۰۰۷ تاکنون رئیس جمهور چچن پرچالش ترین منطقه در قفقاز شمالی روسیه است پنجمین مسلمان تاثیر گذار روسیه به حساب می آید.

وی همواره مواضع تندی علیه آمریکا داشته از این رو در میان روس ها موافقان و مخالفان بی شماری دارد هر چند که برای مسلمانان روسیه نمادی از قدرت و سیاست به حساب می آید.

قدیروف همواره از آمریکا، ناتو و برخی کشورهای اروپایی متحد آمریکا انتقاد می کند و در فهرست شهروندان روس تحریم شده از سوی آمریکا قرار گرفته و اینستاگرام و توئیتر حساب کاربری او را بسته شده است.

وی از جمله مسلمانانی بود که ترسیم کاریکاتور برای پیامبر اسلام (ص) در فرانسه و دانمارک را به شدت محکوم و از کشتار مسلمانان در میانمار هم انتقاد کرد.
قدیروف را به خاطر داشتن روابط خوب با کشورهای عربی در خاورمیانه نماینده غیررسمی روسیه در این منطقه هم می دانند.
وی همچنین به حمایت از پوتین معروف است و گفته که من یک پیاده نظام برای رئیس جمهوری روسیه هستم و پوتین نیز از او به عنوان پسر روسیه یاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha