راه‌اندازی ۵۳ دوره تحصیلی مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور

تهران- ایرنا- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و ارتقاء کیفی برنامه‌های آموزشی، در طول یک سال گذشته ۵۳ دوره تحصیلات تکمیلی مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور راه‌اندازی کرده است. ‌

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در طول یک سال گذشته اقداماتی را در حوزه آموزش عالی و توسعه رشته ها و مقاطع انجام داده است که یک نسخه از گزارش این اقدامات در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت.
بر اساس نظارت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر روی فعالیت موسسات غیردولتی، آمار مجوز رشته های مقطع های صادر شده برای موسسات غیرانتفاعی از سال ۸۴ تاکنون به این شرح است: در سال تحصیلی ۸۴ تعداد ۴۵ مجوز، در سال تحصیلی ۸۵ تعداد ۳۷ مجوز، در سال تحصیلی ۸۶ تعداد ۳۸ مجوز، در سال تحصیلی ۸۷ تعداد ۴۱ مجوز، در سال تحصیلی ۸۸ تعداد ۱۳ مجوز، در سال تحصیلی ۸۹ تعداد ۲۹ مجوز، در سال تحصیلی ۹۰ تعداد ۲۸ مجوز، در سال تحصیلی ۹۱ تعداد ۱۳ مجوز، در سال تحصیلی ۹۲ تعداد ۱۸ مجوز، در سال تحصیلی ۹۳ تعداد سه مجوز و در سال تحصیلی ۹۶ یک مجوز صادر شده است.
همچنین آمار موسسات غیردولتی منحل و لغو مجوز شده از سال ۱۳۹۰ تاکنون به این شرح اعلام شد: در سال های ۹۰، ۹۱، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تعداد هفت موسسه به دلیل تخلف آموزشی منحل شدند.
در سال های ۹۵ و ۹۷ مجوز ۱۴ موسسه به دلیل عدم فعالیت آموزشی لغو و در همان سال ها هفت موسسه به دلیل عدم فعالیت و در سال ۹۶ و ۹۷ چهار موسسه به دلیل تخلف آموزشی لغو مجوز شدند.


اقدامات یک سال گذشته

معاونت آموزشی 53 دوره تحصیلات تکمیلی مشترک شامل ۱۵ دوره کارشناسی ارشد و ۳۸ دوره دکتری با دانشگاه های خارج از کشور راه اندازی کرده است.
از اقدامات مهم معاونت آموزشی وزارت علوم می توان به اصلاح اساسنامه مؤسسات آموزش عالی غیردولتی – غیرانتفاعی، علمی کاربردی و پیام نور همچنین رفع موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی اشاره کرد.
ساماندهی دوره های تحصیلی کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد و دکتری متناسب با نیازهای کشور و در راستای طرح ساماندهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه معاونت آموزشی انجام شده است.
تهیه دستورالعمل توسعه همکاری میان موسسات آموزش عالی آزاد، تعیین کارگروه ویژه رسیدگی به امور دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد و راه اندازی سامانه تایید مدارک دوره ها و تشکیل بانک اطلاعاتی دانش پذیران موسسات آموزش عالی آزاد از دیگر اقدامات این معاونت محسوب می شود.
سوق دادن تدریجی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به سمت دانشگاه‌های جامعه محور، کارآفرین و خلاق در سال های ۹۷ و ۹۸ پر رنگ تر و آموزش‌های فرابرنامه‌ای متناسب با هر رشته و نیاز بازار کار تدوین شد.
طراحی و ارائه دروس اختیاری متناسب با نیازهای جامعه، تداوم بازنگری برنامه های درسی و برگزاری دهه سرآمدی آموزش از اقدامات سالانه این معاونت است.
تصویب و ابلاغ آیین نامه ادغام شورای گسترش آموزش عالی و شورای برنامه ریزی آموزش عالی در قالب یک شورا با عنوان شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی در ۱۵ فروردین ماه ۹۷ توسط معاونت آموزشی صورت گرفت.
این معاونت همچنین در ضوابط مربوط به توسعه رشته‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس استانداردهای کیفی متداول در آموزش عالی متناسب با نیاز جامعه بازنگری به عمل آورد.
فرایند جابه جایی رشته محل ها برای دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی در یک سال گذشته توسط معاونت آموزشی وزارت علوم انجام و شیوه‌نامه تدوین برنامه درسی تقاضا محور تهیه شد.


ارتقاء علوم انسانی
معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در طول یک سال گذشته در حوزه علوم انسانی اقداماتی نظیر تدوین و ابلاغ آیین نامه یکپارچه آموزشی برای تمامی مقاطع تحصیلی، تحول و ارتقاء کمی و کیفی علوم انسانی و هنر و تهیه سند توسعه این دو رشته، تعامل با شورای تحول علوم انسانی در انتخاب اعضاء کارگروه ها، حضور فعال در شورای تحول علوم انسانی و بازدید مستقیم از مراکز آموزش عالی در حوزه هنر و علوم انسانی داشت.
در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای اقداماتی در یک سال گذشته معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مانند توسعه مهارت آموزی و آموزش های مهارتی در دانشگاه ها با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور، افزایش ظرفیت مهارتی در بخش فنی حرفه ای، تدوین و ابلاغ طرح جامع مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال پذیری همچنین یکپارچه سازی آموزش های مهارتی در بخش دولتی و غیردولتی انجام شد.


سند آمایش آموزش عالی
بحث سند آمایش آموزش عالی یکی از وظایف کلیدی و اصلی معاونت آموزشی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری است و یک سر آن به نقشه جامع علمی کشور و ارائه گزارش های این معاونت در ستاد یاد شده ارتباط دارد.
معاونت آموزشی در یک سال گذشته برای اجرایی کردن سند آمایش آموزش عالی ارتباط نهادینه با مناطق دهگانه آموزش عالی بعد از تقسیم آموزش عالی به ۱۰ منطقه، تعیین شورای هماهنگی مناطق برای طرح مدیریت منطقه ای، تعریف و تعیین ترکیب شورای منطقه ای مؤسسات همراه با شرح وظائف و اختیارات تصمیم سازی در سطح مناطق و برگزاری ۵۵ جلسه ستاد آمایش را انجام داد.
مهمترین اقدام در این زمینه ساماندهی مراکز آموزش عالی علمی – کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی بود.
ساماندهی آموزش عالی معطوف به رشته – مقطع، انحلال و لغو مجوز برخی مؤسسات آموزشی غیردولتی، کاهش هدفمند به منظور حذف تدریجی پذیرش دانشجوی دکتری آزاد در پژوهشگاه ها، توسعه هدفمند مراکز غیردولتی، پرهیز از صدور مجوز های جدید و مأموریت گرایی، حذف ظرفیت رشته مقطع مؤسسات غیرانتفاعی بی کیفیت یا با سابقه تخلفات آموزشی، اعمال سیاست حذف تدریجی پذیرش دانشجوی ارشد در پژوهشگاه ها، ماموریت گرا کردن دانشگاه ها بر اساس اساسنامه در سر لیست فعالیت های یک سال گذشته معاونت آموزشی قرار گرفته است.
این معاونت همچنین به ساماندهی شیوه جذب دانشجو با تأکید بر مقاطع تحصیلات تکمیلی و هدفمندی ظرفیت پذیرش دانشجو پرداخت و شاخص های آموزشی و پژوهشی برای سنجش میزان پیشرفت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را تدوین کرد.
برنامه ریزی برای راه‌اندازی شعب مشترک دانشگاهی میان دانشگاه‌های خارج و داخل در راستای اجرای بند الف ماده ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه از دیگر اقدامات این معاونت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha