۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲
کد خبر: 83450204
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

محدودیت ها در اکثر مناطق کشمیر لغو شد

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲
کد خبر: 83450204
محدودیت ها در اکثر مناطق کشمیر لغو شد

دهلی نو-ایرنا- دو روز پس از وضع محدودیت های شدید رفت و آمد در کشمیر به دلیل نماز روز جمعه و همچنین درخواست راهپیمایی گسترده از سوی رهبران کشمیری، مقامات هندی امروز -یکشنبه- این محدودیت ها را در اکثر مناطق کشمیر لغو کردند.

** لغو محدودیت ها در اکثر نقاط کشمیر 

رسانه های هندی امروز به نقل از "روهیت کانسال" سخنگوی دولت جامو و کشمیر گزارش دادند: محدودیت ها در روز در حوزه ۶۵ ایستگاه پلیس در کشمیر لغو شده است.

به گفته مقامات هندی در روز یکشنبه ترافیک در سطح شهر سرینگر افزایش یافته است اما حمل و نقل عمومی همچنان غیر فعال است و بازار ها نیز در این شهر بسته هستند.

مردم محلی در دو منطقه لال چوک و باتامالو سرینگر اقدام به ایجاد غرفه های فروش کالاهای روزانه کرده اند.

به گفته کانسال تاکنون بیش از 2 هزار و 500 مدرسه ابتدایی و دبیرستان در کشمیر فعالیت خود را آغاز کرده اند اما تعداد زیادی از دانش آموزان همچنان غیبت دارند.

وی افزود: نیروهای امنیتی همچنان از نزدیک بر وضعیت کشمیر نظارت می کنند و اعتراض ها در سطح محلی کنترل می شوند.

به گفته این مقام هندی اعتراض ها در کشمیر در یک هفته گذشته کاهش یافته است.

کانسال در مورد بازداشت مردم و رهبران کشمیری گفت: ما با یک تهدید تروریسم فرا مرزی و همچنین برقراری قانون روبرو هستیم. بازداشت ها انعطاف پذیر هستند. اگر سازمان های امنیتی محلی اقدام به بازداشت افراد کرده اند، از سوی دیگر تعداد زیادی نیز آزاد شده اند.

** دولت هند با سفر رهبران احزاب سیاسی مخالف به کشمیر مخالفت کرد 

خبرگزاری «ای ان آی» هند نوشت: دولت هند اجازه ورود هیاتی از رهبران مخالف  را به کشمیر نداد . این رهبران برای بررسی اوضاع به سرینگر سفر کرده بودند.

این هیات پس از بازگشت خود به دهلی نو در بیانیه ای اعلام کرد که دولت هند آنها را به صورت غیر قانونی و غیر دموکراتیک در فرودگاه سرینگر بازداشت کرده است.

سیتارام یچوری رهبر حزب کمونیست هند « سی پی ام» گفت: ما به دعوت فرماندار ایالت جامو و کشمیر به سرینگر سفر کرده بودیم. هدف از این سفر بررسی اوضاع کشمیر پس از لغو امتیازات خاص آن بود. اما ما در فرودگاه به صورت غیر قانونی و غیر دموکراتیک بازداشت شدیم.

غلام نبی آزاد رهبر حزب کنگره گفت: به ما اجازه داده نشد تا به داخل شهر سرینگر سفر کنیم. اما وضعیت در کشمیر بسیار بحرانی است. روایت های مسافران همراه ما در هواپیما بسیار ناراحت کننده است.

آنند شرما یک رهبر دیگر کنگره نیز گفت: مردم کشمیر در عذاب هستند و هیچکس نمی داند وضعیت در کشمیر به چه شکل است. مقامات ابتدا ما را دعوت کردند و سپس در فرودگاه ما را بازداشت نمودند.

پیش از این رهبران احزاب مخالف سیاسی هند در یک راهپیمایی در دهلی نو اعلام کردند که دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند درحال نابودی دموکراسی در کشمیر است و دهلی نو باید رهبران کشمیری را آزاد کند.

محبوبه مفتی رهبر حزب دموکراتیک مردمی و عمرعبدالله رهبر حزب کنفراس ملی از جمله سروزیران سابق ایالت جامو و کشمیر هستند که از زمان لغو امتیازات خاص این ایالت در حصر خانگی قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، از زمان لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر، پلیس بیش از ۴ هزار کشمیری را بازداشت کرده است. همچنین در چند روز گذشته درگیری  های متعددی میان مردم محلی و نیروهای امنیتی در مناطق مختلف کشمیری رخ داده است.

نخست وزیر هند 5 اوت(14 مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

حزب حاکم بهاریتا جاناتای هند تحت رهبری "نارندرا مودی"، نخست وزیر این کشور از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان را بر آن رد می کند.

دولت پس از لغو اصل 370 قانون اساسی و بند 35 قانون هند که اختیارات ویژه ای برای ایالت جامو و کشمیر در نظر گرفته بود، برای جلوگیری از اعتراض مردم، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل و تلفن و اینترنت این منطقه را قطع کرد.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

پروندهٔ خبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha