۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۲۸
کد خبر: 83450672
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرونده ثبت ملی ۴۰ اثر تاریخی کردستان در حال بررسی است

سنندج - ایرنا - پرونده ثبت ملی ۴۰ اثر تاریخی، طبیعی، معنوی، منقول و غیر منقول این استان اکنون در شورای ثبت در دست بررسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال ۴۴ پرونده به این شورا ارسال شده که تاکنون چهار مورد آن به ثبت رسیده و بقیه پرونده ها نیز در دست بررسی و نهایی شدن است.

سید محسن علوی با اشاره به اینکه بیشترین این آثار با ۱۷ مورد پرونده غیر منقول مربوط به شهرستان قروه است، افزود: دیگر پرونده‌ها شامل ۱۰ پرونده آثار منقول و ۶ پرونده میراث طبیعی در کل استان و هفت مورد بنا در بانه است.

وی با بیان اینکه چهار پرونده ثبت شده در آثار ملی شامل میراث معنوی است، اضافه کرد: این چهار اثر شامل بازی‌های محلی دامه و گوروا بازی، فن و شیوه زغالگیری و کوپان دوزی است که در شورای ثبت میراث ناملموس کشور در شمار این فهرست قرار گرفته است.

علوی یادآور شد: در حال حاضر ۹۱۴ اثر این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده که با ثبت این آثار تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست ملی به ۹۵۴ اثر می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به اینکه پرونده‌های امسال نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش داشته است، گفت: سال گذشته در این راستا ۲۵ پرونده تشکیل شده بود.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است، ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۰ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول درفهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

۷۳۴۹ / ۹۱۰۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha