جایگاه واقعی پزشکان عمومی مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفت: دستیابی به جایگاه واقعی پزشکان عمومی در کشور مساله‌ای است که باید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد، زیرا در نظام سلامت پزشکان عمومی می‌توانند نزدیک به ۸۰ درصد بیماری‌ها را به موقع تشخیص داده و درمان آن را مدیریت کنند.

به گزارش سازمان بیمه سلامت، محمدرضا میرزایی روز یکشنبه درباره جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت افزود: پزشکان عمومی به عنوان موثرترین عضو نظام سلامت، نقش راهبردی و کلیدی در ارتقای سطح سلامتی جامعه دارند.  پزشک عمومی یا پزشک خانواده، نقش محوری در ارائه خدمات پیشگیری و مراقبتی از بدو تولد تا زمان مرگ افراد را دارد و بی‌شک با استمرار مراقبت‌ها می‌تواند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را به شدت در جامعه کاهش دهد.

وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته که از نظام سلامت مناسب و مقبولی برخوردارند، اولین تماس بیمار با پزشک عمومی یا پزشک خانواده است، ولی متاسفانه در کشور ما مردم بدون رعایت سطح بندی خدمات، تمایل به مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص دارند، در حالی که پزشک عمومی با تشخیص اولیه و درمان سرپایی بیمار، هزینه‌های مازاد سازمان‌های بیمه‌گر و پرداخت از جیب مردم را کاهش می‌دهد و در صورت نیاز بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفت: پزشک عمومی بر اساس نیازهای بیمار مسئول تامین مراقبت‌های مستمر و طولانی مدت است و به عنوان مدیر سلامت بیمار با همکاری و تعامل سایر صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی خدمات مناسب را با کمترین هزینه در اختیار آنان می‌گذارد.

وی ادامه داد: پزشک عمومی یا پزشک خانواده با افراد و مشکلات آنها در متن شرایط  زندگی سروکار داشته و نقطه شروع مناسبی برای پیگیری فرآیند بیماری و تعیین بهترین روش درمانی و ارائه خدمات مراقبتی است.  در شرایط کنونی کشور بهترین راه برون رفت از معضلات پیچیده نظام سلامت اجرای برنامه پزشکی خانواده در جمعیت شهری کشور و بها دادن به نقش و جایگاه پزشکان عمومی از سوی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر پایه است.

میرزایی اظهار داشت: یکی از دلایل اجرای برنامه پزشکی خانواده، ارتقای جایگاه پزشکان عمومی و نقش موثر آنان در پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر بوده است. همچنین باید با افتخار بیان کرد که پزشکان خانواده استان‌های فارس و مازندران در ۶ سال گذشته نقش فعال و موثر خود را در این دو استان ثابت کردند و امیدواریم با حمایت جدی ستاد ملی و سرمایه‌گذاری دولت بتوان برنامه پزشکی خانواده دو استان را با انجام اصلاحات در دستورالعمل آن برای بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر کشور نیز اجرا کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha