۵ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 83453013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افتتاح ۱۱۰۰ میلیارد ریال طرح با نگاه ویژه به توسعه روستایی در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- سومین روز از هفته دولت امسال با نگاه ویژه به توسعه روستایی در آذربایجان‌غربی همراه بود و یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال طرح از جمله پروژه‌های توسعه زیرساختی در ۳۴۳ روستا با دستور رییس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس در این روز به بهره‌برداری رسید.

هفته دولت همواره یکی از مهمترین زمان‌های در نظر گرفته‌شده از سوی نهادهای مختلف برای افتتاح طرح‌های به سرانجام رسیده و در هفته دولت امسال نیز هفت روز پربرکت برای آذربایجان‌غربی در نظر گرفته شده است و روزانه صدها میلیارد ریال طرح در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

در آیین افتتاح طرح‌های توسعه روستایی آذربایجان‌غربی که به‌طور نمادین در روستای «اوچ اولر» ارومیه برگزار شد، با دستور رییس جمهوری طرح‌های زیرساختی به ارزش ۸۳۸ میلیارد ریال در شهرستان‌های مختلف به بهره برداری رسید.

آبرسانی به ۴۹ روستا با ۱۰۷ میلیارد ریال هزینه و برخورداری ۴۰ هزار و ۳۲۹ نفری روستاییان، افتتاح ۹ طرح برق رسانی در راستای تحقق پوشش ۹۹.۹۸ درصدی روستاییان استان از این نعمت، بهره‌مندی ۴۹ روستا از نعمت گاز با حدود پنج هزار خانوار و صرف ۴۶۰ میلیارد ریال هزینه، دسترسی ۲۳۶ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات با ۶۲ میلیارد ریال هزینه از جمله طرح‌های افتتاحی است.

در این آیین همچنین هشت طرح آبرسانی روستایی برای ۱۹۲ روستا با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال و گازرسانی به ۳۴ روستا با حدود ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار کلنگ‌زنی شد.

با بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به روستاها در قالب این آیین، ضریب نفوذ گاز طبیعی در بین خانوارهای روستایی استان به ۶۸ درصد رسید؛ همچنین تعداد روستاهای برخوردار از شبکه گازرسانی آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۹۲ شمسی ۳۱۰ روستا بود که این رقم در حال حاضر به یک‌هزار و ۱۷۱ روستا رسیده است.

در سومین روز از هفته دولت امسال همچنین آذربایجان‌غربی میزبان منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود.

غلامی علاوه بر اینکه در آغازین روز همایش باغبانی در دانشگاه ارومیه حضور یافت، روبان‌ ۲ طرح تولید برق در دانشگاه ارومیه و مرکز نوآوری پارک علم و فناوری آذربایجان غربی را هم قیچی کرد.

به‌گفته رییس دانشگاه ارومیه، نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ کیلوواتی دانشگاه ارومیه سالانه ۸۰۰ مگاوات ساعت انرژی تولید و از انتشار ۵۰۳ تن آلاینده زیست‌محیطی جلوگیری می‌کند.

رحیم حب‌نقی با بیان اینکه این نیروگاه در زمینی به مساحت هفت‌هزار متر مربع احداث شده، گفت: بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای احداث این نیروگاه هزینه شده‌ است.

وی ادامه داد: نیروگاه خورشیدی دانشگاه ارومیه مجهز به فن‌آوری داده‌برداری اطلاعات تولیدی و همچنین سامانه هواشناسی است که با توجه به مجاورت آن با آزمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر، همه داده‌ها در طرح‌های تحقیقاتی قابل استفاده است.

وی اضافه کرد: مراحل طراحی این نیروگاه خورشیدی توسط متخصصان داخلی و با همکاری اساتید دانشگاهی انجام شده‌ است.

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی هم در خصوص مرکز نوآوری این پارک بیان کرد: فضای کسب و کارهای نوپا با محوریت IT در خیابان دانشگاه ارومیه به بهره‌برداری رسید تا فعالان این حوزه در این محل گرد هم‌آیند.

علی‌محمد نیکبخت افزود: این مرکز با حدود یک میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری می‌رسد و در مرحله نخست چهار شرکت فعال در حوزه IT در این محل مستقر شده است.

بهره‌برداری از پنج طرح خدماتی و تولیدی در ماکو هم از دیگر برنامه‌های افتتاح محور روز سوم هفته دولت در آذربایجان‌غربی بود.

این طرح‌های افتتاحی شامل آبرسانی و بازسازی شبکه های آبرسانی به روستاهای قلعه جوق، قوری بولاغ و حسو شیری بود.

همچنین کارخانه تولید انواع کفش با تولید ماهانه ۲ هزار جفت و کارگاه تولید لباس‌های زنانه در شهرک صنعتی ماکو، کارگاه تولید لباس و مانتو مدارس در شهر بازرگان با تولید ماهانه ۸۰۰  دست انواع لباس افتتاح شد.

با بهره‌برداری از این واحدهای تولیدی در ماکو برای ۸۲ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد شده و همچنین ۲۹۱ خانوار روستایی هم از  نعمت آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

همزمان با سومین روز از هفته دولت ۲ طرح ورزشی با پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال هزینه نیز در شاهین‌دژ به بهره‌برداری رسید؛ این طرح‌ها شامل سالن بدنسازی وِیژه آقایان و بانوان در شهرک شهید رجایی و مجموعه ورزشی چمن مصنوعی است که در  شهر محمودآباد از توابع شاهین‌دژ به بهره‌برداری رسید.

افتتاح ۳۸ طرح عمرانی و خدماتی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی در چایپاره شامل ساماندهی پارک ملت شهر قره ضیاءالدین، ساختمان مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۳۵ طرح مسکن مقاوم شده روستایی، آغاز بهره‌برداری از مرکز جامع خدمات بهداشتی و درمانی شهید خورابلوی دانشکده علوم پزشکی خوی، طرح روکش و آسفالت جاده ارتباطی شهر دیزج‌دیز و ۲ روستا و ۱۱ طرح عمران شهری شهر دیزج‌دیز در شهرستان خوی، افتتاح واحد تولیدی نساجی و پوشاک روستای چیانه نقده، افتتاح مدرسه ۹ کلاسه خیّرساز روستای شبیلو، زمین چمن مصنوعی فوتبال آموزش و پرورش، افتتاح سه واحد مسکونی مددجویی و سه طرح هادی روستایی در میاندوآب از دیگر برنامه‌های افتتاح‌محور روز سوم هفته دولت امسال در استان بود.

به گفته «محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان‌غربی همزمان با هفته دولت ۹۱۲ طرح عمرانی با ۱۰ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال هزینه و ۶۲ طرح اقتصادی با یک‌هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

هفته دولت همواره یکی از هفته‌های پربرکت برای افتتاح طرح‌های عمرانی، خدماتی، زیرساختی و اقتصادی در راستای ارتقای شاخص‌های توسعه و افزایش خدمت‌رسانی به مردم به شمار می‌رود و در روزهای مختلف این هفته طرح‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف به بهره‌برداری می‌رسد.

۸۱۳۷/۳۰۷۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha