۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۴۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83453439
T T
۰ نفر
چرا سیا از امارات جاسوسی نمی کند؟

تهران - ایرنا - یک رسانه انگلیسی گزارش داد امارات به دلیل داشتن اهدافی همسو با آمریکا، بر خلاف دیگر کشورهای جهان هدف جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) نیست.

این رسانه انگلیسی روز گذشته (دوشنبه) گزارش داد: امارات، رهبری نظامی را تامین مالی می کند که قصد دارد دولت به رسمیت شناخته شده لیبی از سوی سازمان ملل متحد را سرنگون سازد.

این کشور همچنین به ائتلاف کشورها برای اعمال تحریم اقتصادی قطر کمک می کند هر چند که آمریکا خواستار حل و فصل این  اختلاف است.

امارات همچنین از کارکنان سابق آژانس امنیت ملی (NSA) آمریکا به عنوان هکرهای نخبه بهره می برد تا از آنها برای جاسوسی در برنامه ای استفاده کند که آمریکایی ها را به عنوان  اهداف جاسوسی در بر می گیرد.

رویترز با استناد به این نتایج تحقیقات امسال این خبرگزاری، به چرایی خودداری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از جاسوسی در امارات پرداخته است.

این خبرگزاری به نقل از سه نفر از مقامات مطلع سیا از این موضوع نوشت: سیا در اقدامی کاملا نامتعارف از جاسوسی درباره دولت امارات خودداری می کند؛ موضوعی که باعث شده برخی منتقدان آن را نقطه ضعف خطرناکی در سازمان اطلاعات آمریکا قلمداد کنند.   

به گفته کارشناسان سیاست خارجی، موضع سیا موضوع جدیدی نیست. آنچه که تغییر کرده ماهیت مداخله کشور کوچک و بانفوذ عضو کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در خاورمیانه و آفریقا است که در جنگ ها شرکت دارد، عملیات مخفی انجام می دهد و از نفوذ مالی خود برای تغییر در سیاست های منطقه استفاده می کند.

یک مقام سابق سیا در این زمینه گفت: شکست سیا در سازگار شدن با جاه طلبی های سیاسی و نظامی امارات به معنای «غفلت در انجام وظایف» آن است.

دو نفر از منابع آگاه از عملیات آژانس امنیت ملی آمریکا به رویترز گفتند: جامعه اطلاعاتی آمریکا به طور کامل از امارات غافل نیست. آژانس امنیت ملی آمریکا، عملیات گردآوری اطلاعات را که ریسک و ارزش کمتری دارد در داخل امارات انجام می دهد و سیا با سازمان اطلاعات آمریکا به عنوان یک «رابط» همکاری دارد که این همکاری شامل تبادل اطلاعات در مقابل دشمنان مشترک دو کشور از جمله ایران و قطر است.

سه مقام سازمان سیا (مذکور در بالا) به رویترز گفتند: اما سیا «اطلاعات مربوط به مسائل انسانی» را که ارزشمندترین نوع اطلاعات هستند و دسترسی به آنها دشوار است، از جاسوسان اماراتی در دولت خودکامه این کشور بدست نمی آورد.

سازمان سیا، آژانس امنیت ملی آمریکا و کاخ سفید از اظهار نظر درباره اقدامات جاسوسی در امارات خودداری کرده اند. وزارت امور  خارجه امارات و سفارت آمریکا در این کشور نیز واکنشی نشان ندادند.

مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا گفتند، اقدام امارات که تاکنون در رسانه ها منتشر نشده بود این کشور را در فهرست کوچکی از کشورهایی قرار می دهد که آمریکا رویکرد مشابهی را در آنها به کار می بندد. این کشورها به «فایو آیز» (پنج چشم) مشهور هستند و شامل استرالیا، نیوزلند، انگلیس و کانادا می شوند.

این  کشورها بعلاوه آمریکا عضو یک پیمان چندجانبه برای انجام شنود الکترونیک هستند.

رویترز به نقل از هر چهار مقام سیا افزود: جاسوسان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اطلاعاتی  را درباره افراد از تقریبا هر کشوری دیگری که آمریکا دارای منافع مهم با آنها است و از جمله برخی از متحدانش جمع آوری می کنند.

دو نفر از مقامات سابق سیا گفتند: نقطه مقابل امارات، عربستان است که دیگر متحد بانفوذ آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود و در تولید نفت و خرید تسلیحات آمریکا نقش دارد. بر خلاف امارات، عربستان اغلب هدف سیا است.

مقامات مذکور افزودند: اعضای سازمان اطلاعات عربستان چندین مقام سیا را به دام انداخته اند که تلاش می کردند مقامات سعودی را به عنوان جاسوس به خدمت بگیرند.

رویترز نوشت: یک مقام سابق اطلاعاتی در منطقه خلیج (فارس) گفت سازمان های اطلاعاتی عربستان علنا از تلاش های جاسوسی سیا شکایت نمی کنند اما در محافل خصوصی با رئیس سازمان سیا از وی خواسته اند ماموران سیا که در عملیات مخفی شرکت دارند از کشور اخراج شوند.

«رابرت بائر» مقام  سابق سیا، فقدان گردآوری اطلاعات در امارات را «شکستی» برای سازمان های اطلاعاتی آمریکا توصیف کرد و گفت: سیاستمداران آمریکایی به بهترین اطلاعات در خصوص سیاست های داخلی و اختلافات خانوادگی رژیم های سلطنتی خاورمیانه نیاز دارند.

یک مقام  سابق دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفته که فقدان اطلاعات درباره امارات زنگ هشدار را به صدا در آورده زیرا این کشور پادشاهی بیابانی به عنوان یک «کشور یاغی» در کشورهای راهبردی همچون قطر و بیشتر از آن در آفریقا فعال است.

به نوشته رویترز، امارات در سودان سالها زمان و میلیاردها دلار برای حمایت از «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان هزینه کرده و بعد وی را رها کرد و رهبران نظامی را مورد حمایت قرار داد که «عمر البشیر» را در آوریل (فروردین) سرنگون کردند. نیروهای امنیتی دولت جدید سودان در ژوئن گذشته دهها معترض را که بدنبال  انتخابات و حکومت غیرنظامی بودند، کشتند.

«سارا لی واتسون» مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر گفت: امارات خود را به عنوان یک قدرت مالی و نظامی در منطقه به اثبات رسانده و این تلاش امارات فراتر از قلمرو  همسایگان این کشور است. امارات در سومالی، اریتره، جیبوتی و یمن، از کسی اجازه نمی گیرد.

رویترز نوشت: در یمن، امارات و عربستان هدایت ائتلافی برای جنگ با شورشیان الحوثی (انصارالله) را که همسو با ایران است، برعهده دارد اما امارات به تازگی دربحبوحه انتقادها بر سر حملات هوایی که به کشته شدن  هزاران غیرنظامی و بحران  انسانی منجر شد، روند کاهش نیروهایش را آغاز کرده است.

کنگره آمریکا به تازگی قطعنامه ای را برای متوقف کردن فروش سلاح به عربستان و امارات تصویب کرد اما ترامپ آن را وتو کرد.

بر اساس گزارش مرکز «ریسپونسیو پولتیکز» (سیاست های پاسخگو)، دولت امارات از سال 2017 میلادی 46.8 میلیون دلار برای لابی گرهای آمریکایی هزینه کرده است.

یکی از مقام های سابق سیا که از عملیات سیا در امارات آگاهی دارد، گفت: کسب اطلاعاتی درباره دولت امارات به دلایلی فراتر از دخالت های منطقه ای این کشور نیاز هست. امارات همچنین روابط نزدیک تری را با روسیه برقرار کرده که شامل چندین توافق همکاری در سال گذشته در حوزه های امنیتی، تجاری و بازارهای نفتی است.

این کشور همچین با چین همکاری دارد و ولیعهد ابوظبی و حاکم امارات ماه گذشته به منظور شرکت در میزگرد سه روزه اقتصادی امارات و چین از پکن دیدار کرد.

برخی کارشناسان امنیت ملی آمریکا فقدان جاسوسی آمریکا از امارات را به دلیل همسویی بیشتر منافع دو کشور قلمداد می کنند.

«نرومن رول» مقام بازنشسته سیا با اشاره به ایران و قطر گفت: دشمنان آنها (اماراتی ها) دشمنان ما (آمریکا) هستند.  

رهبران اماراتی همچون بسیاری از اعضای خانواده های سلطنتی در منطقه تظاهرات را تهدیدی علیه حکومت خود قلمداد می کنند و در ضدیت با گروه اخوان المسلمین مصر و اسلام سیاسی بوده اند. اخوان المسلمین بعد از اعتراضات سال 2011 برای مدت کوتاهی در مصر قدرت گرفت. امارات در آن دوران حمایت مالی از مصر را متوقف کرد و بعد از برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور سابق مصر حمایت مالی میلیاردی از این  کشور را از سر گرفت.

«جودی ویتوری» مقام سابق اطلاعات نیروی هوایی آمریکا و کارشناس کنونی اندیشکده بنیاد صلح بین المللی کارنگی، برخی از اهداف مشترک بین دولت های آمریکا و امارات را تایید کرده اما گفت چنین منافعی تضادهایی هم دارند زیرا امارات بیشتر بر حفظ حکومت خود متمرکز است.

وی گفت: وقتی هدف، حفظ حکومت به هر قیمتی است این چیزی نیست که با اهداف آمریکا همسو باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha