۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶
کد خبر: 83455024
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۶۴ پژوهش‌ سرای دانش‌آموزی در کشور تاسیس شده‌است

قزوین - ایرنا - مدیرکل آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون ۶۶۴ پژوهش سرای دانش آموزی در کشور تاسیس شده که بخش عمده آنها از سال ۹۲ ایجاد شده‌اند.

عباس سلطانیان روز چهارشنبه در اختتامیه هفدهمین مسابقات آزمایشگاهی و نخستین مسابقات کدنویسی کشور در قزوین افزود: فعالیت‌های آزمایشگاهی، کسب مهارت‌های زندگی، صبر و بردباری دانش آموزان و ایجاد زمینه تفکر را در پی داشته و تمرین و مداومت در کار و ایجاد رابطه قوی عاطفی بین معلم و دانش آموزان را منجر می شوند.
وی اضافه کرد: آزمایشگاه‌ها، دانش آموزان را از مقلدان علمی به مولدان علم تبدیل می کند و به آموخته‌های آنها عمق و ماندگاری بیشتری می‌بخشد.
سلطانیان ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش تنها به برگزاری مسابقات آزمایشگاهی بسنده نمی‌کند بلکه فعال کردن آزمایشگاه در مدارس و ضروری کردن استفاده از آن را توسط دانش آموزان هدف خود قرار داده است.
وی گفت: امروز رسالت آموزش و پرورش ایجاد محیط‌های متنوع یادگیری است چون بر خلاف گذشته که تنها کلاس درس و مدرسه می‌توانست محیط تعلیم باشد، امروز محیط‌های متنوع‌تر دیگری نیز هستند که دانش آموزان می‌توانند از آن الهام بگیرند.
سلطانیان، پژوهش‌سراهای دانش آموزی را نیز یکی از همین محیط‌ها دانست و گفت: فعالیت این محیط‌ها از سال ۸۲ به عنوان آزمایشگاه مرکزی با ۵۵ مورد که عمدتا در تهران بودند آغاز شد و به تدریج نام آنها به پژوهش‌سرا تغییر یافت.
وی خاطرنشان کرد: تعداد این محیط‌ها در کشور از سال ۸۲ تا ۹۱ ، ۲۵۸ مورد بود و اکنون تعدادشان به ۶۶۴ واحد رسیده است.
این مسئول یادآور شد: طبق برنامه‌های آموزش متوسطه ۱۰ پژوهش‌سرای دیگر نیز در استان‌های متقاضی و دارای زیرساخت ایجاد خواهد شد.
وی در خصوص مسابقات مختلف دانش آموزی در مقطع متوسطه گفت: در سال جاری در چهارچوب برگزاری مسابقات آزمایشگاهی که در سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور برگزار شد معلمان نیز شرکت کردند.
سلطانیان گفت: در کنار مسابقات آزمایشگاهی، نخستین دوره مسابقات کد نویسی هم در قزوین برگزار شد که قطب آن در آذربایجان شرقی از سال گذشته پایه گذاری شده است.
وی خاطر نشان کرد: در کنار این دو، مسابقات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با دبیری استان البرز از سال ۹۴ شکل گرفت و امروز سه استان کشور آزمایشگاه آن را در پژوهش‌سراهای دانش آموزی خود دارند و تلاش می‌شود در آینده به ۱۰ استان دیگر نیز تعمیم یابد.
سلطانیان گفت: مسابقات زیست فناوری هم به صورت غیر حضوری به میزبانی تهران برگزار شد و نفرات برتر آن هم امروز در قزوین تجلیل می‌شوند.
۷۳۸۸*۶۱۰۱

برچسب‌ها

اخبار مرتبط