استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای احیای بافت تاریخی دهدشت در اولویت است

یاسوج - ایرنا - فرماندار کهگیلویه گفت: برای احیا، توسعه و درآمدزایی بافت تاریخی دهدشت از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده می شود .

علیرضا اتابک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بافت تاریخی دهدشت ظرفیت مناسبی برای معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد افزود:  از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای توسعه زیرساخت‌ها و معرفی برای حضور گردشگران در این بافت تاریخی استفاده می شود .

وی عنوان کرد: بافت تاریخی دهدشت یک بافت منحصر به فرد در استان است که با تامین زیرساخت های لازم  از سوی مسئولان زمینه توسعه و احیای این بافت با مشارکت سازمان ‌های مردم نهاد وجود دارد.

اتابک شهرستان گرمسیری کهگیلویه را دارای ظرفیت‌های مناسبی در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری دانست و گفت: برای توسعه، اشتغالزایی و ایجاد درآمد پایدار در شهر دهدشت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی باید شناسایی و استفاده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در شهریور سال جاری در گفت و گو با ایرنا گفته بود: برای بازسازی و مرمت بافت قدیمی و تاریخی شهر دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد و بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد. 

فرماندار کهگیلویه گفت: این میزان اعتبار به دلایل نامعلوم به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کاهش یافت.

اتابک تصریح کرد: پیگیری‌های لازم برای جذب این میزان اعتبار در حال انجام است.

بیش از ۱۶ تشکل مردمی در شهرستان کهگیلویه در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند.

بافت تاریخی دهدشت در گذشته دور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می شد و در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.
این بافت شامل ۲ هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است. 

۷۵۳۵/۱۶۶۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha