۸ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبر: 83457771
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه هزار میلیارد ریال محصولات چاپی از خراسان رضوی صادر شد

مشهد- ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال سه هزار میلیارد ریال محصولات چاپی و صنایع بسته بندی از این استان به کشورهای منطقه صادر شده است.

جعفر مروارید پنجشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ در مشهد افزود: صنعت چاپ میراث اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی و مشهد و از نمونه هایی است که در آن تلاقی فرهنگ و اقتصاد را می توان در فضای مشهد و تاریخ کهن آن مشاهده کرد.

وی ادامه داد: از یک سو جریان نشر فکر و اشاعه اطلاعات و آگاهی بخشی به طور سنتی در گرو صنعت چاپ است و از سوی دیگر جریان رونق تولید و توجه به فناوری های نوین در این صنعت وجود دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هم اینک ۳۵۵ واحد چاپخانه با اشتغالزایی برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در صنعت چاپ خراسان رضوی فعال هستند و این واحدها طی یک سال گذشته شرایط درخشانی را برای صنعت چاپ و چشم انداز امیدبخشی را برای آن در آینده ترسیم کرده اند.

مروارید افزود: در سالی که به نام "رونق تولید" نامگذاری شده است و در طرح جامع مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی، به سرمایه گذاری در استان، کار و تولید، مقابله با ناامیدی و سوداگری، خروج اعتبارات از دپوی بانکی به سمت حوزه تولید توجه زیادی شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا توجه به صنعت چاپ، شاخص برنامه مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی است، صنعتی که از سال ها قبل در کشور وجود داشته و آماده توسعه در فضای جدید است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برای هر نوع نوآوری جدید در توسعه اقتصادی استان در ابتدا باید براساس آن صنایع قدیمی و سنتی تقویت شوند و سپس صنایع جدید مورد حمایت قرار گیرند و این حکم در مورد صنعت چاپ هم صادق است و این صنعت از چنین ظرفیتی برخوردار است.

مروارید افزود: با توجه به فضای حاکم بر کشورهای منطقه و کشورهای عضو سازمان اکو و فاصله زیادی که بین قیمت تمام شده تولید محصولات چاپی در داخل کشور با نرخ ارز وجود دارد زمینه مناسبی برای توسعه صادرات محصولات چاپی به ویژه به کشورهای عضو سازمان اکو فراهم شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که قوانین دست و پاگیر مالیاتی و بانکی در حوزه تولید و صادرات آسان شود و تفویض اختیارهای لازم به مسئولان استان خراسان رضوی از سوی دولت انجام گیرد تا فضا برای توسعه صادرات محصولات چاپی و محصولات بسته بندی فراهم شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال آغاز به کار میز کشورهای عضو سازمان اکو برای توسعه صادرات در مشهد و ارائه خدمات الکترونیکی به صنعتگران چاپ در قالب راه اندازی سامانه جامع الکترونیک در استان افق های تازه ای را به روی صنعت چاپ خراسان رضوی خواهد گشود.

مروارید با اشاره به توفیقات نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و بسته بندی سال گذشته در خراسان رضوی و حضور پررنگ صنعتگران در آن افزود: امسال در نظر است نمایشگاه صنعت چاپ با حضور نمایندگان سازمان فرهنگی – اقتصادی اکو و مبتنی بر فناوری های جدید صنعت چاپ در مشهد برگزار شود.

سهم نابرابر مشهد نسبت به پایتخت در تسهیلات و تخفیفات برای فعالان اقتصادی

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ایران در شرایط نابرابری با کشورهای دیگر در دنیا قرار گرفته که امید است با جدیت و اهتمام تولیدکنندگان بتوان از این شرایط خارج شد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: فعالان صنعت چاپ در کشور توانمندی هایی دارند که می توانند بازار بهتر و گسترده ای را در کشورهای منطقه برای خود ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: همسایگی ایران با کشورهایی که در زمینه صنعت چاپ از توانمندی های محدودی برخوردار هستند فرصت مناسبی را فراهم کرده است که بتوان بازار خوبی برای محصولات چاپی ایران در کشورهای دیگر به دست آورد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به مشکلات در حوزه دیپلماسی بین ایران و ترکمنستان و تاکید بر رفع آن گفت: هم اینک دولتمردان در تلاش هستند که زمینه تعاملات مناسب با کشور ترکمنستان فراهم شود اما باید برای بهره گیری از ظرفیت مشهد به دلیل سهم بیشتر خراسان رضوی در همجواری با ترکمنستان برنامه ریزی مناسب انجام شود.

پژمانفر با اظهار گلایه نسبت به ارسال سفارشات تولید ترکمنستان از مشهد به تهران گفت: بخشی از سفارشات کشور ترکمنستان در حوزه تولید که باید در مشهد توسط صنعتگران انجام گیرد، در مناطق دیگر از جمله تهران ثبت می شود یا افراط و تفریط هایی در خراسان رضوی انجام می گیرد که رضایت سرمایه گذاران را جلب نمی کند و آنان به تهران می روند.

وی اضافه کرد: اینکه برخی از صاحبان صنایع از خراسان رضوی خارج می شوند و در تهران یا مناطق دیگر کشور به فعالیت اقتصادی خود ادامه می دهند، نشانه ضعف ما در استان و سختگیری های بی موردی است که برخی از مسئولان در روند اجرای کار برای سرمایه گذاران اعمال می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید بین تهران و مشهد تفاوتی در ارائه مشوق ها وجود داشته باشد افزود: دلیل اینکه بسیاری از موسسات و شرکت های اقتصادی خراسان رضوی دفاتر محاسبات مالیاتی خود را به تهران می برند و در آن شهر مالیات خود را پرداخت می کنند و خراسان رضوی را از درآمدهای مالیاتی بی نصیب می گذارند به دلیل تسهیلات و تخفیفات و حمایت های بیشتری است که برای آنان در تهران انجام می گیرد.

پژمانفر افزود: اگر تخفیفات یا تسهیلاتی برای بنگاه های اقتصادی در تهران وجود دارد باید مشابه آن در خراسان رضوی نیز اعمال شود در غیر این صورت همه تسهیلات در تهران انبار شده و به تمرکزگرایی بیشتر دامن خواهد زد.

وی اضافه کرد: هم اینک برای پرداخت تسهیلات بانکی به فعالان اقتصادی در استان ها سقف پرداخت تا ۱۰۰ میلیارد ریال گذاشته شده است در حالی که در تهران چنین محدودیتی وجود ندارد و  این موضوع هم باعث گرایش سرمایه گذاران به حضور در تهران می شود.

این نماینده مجلس گفت: برای توسعه یکپارچه اقتصادی در کشور باید هم اختیارات مسئولان استانی بیشتر شود تا استانداران بتوانند به صورت توانمند وارد مسائل اقتصادی شوند و هم از تمرکزگرایی جلوگیری گردد تا به ظرفیت استان ها از جمله خراسان رضوی توجه بیشتری صورت گیرد.

پژمانفر با اشاره به تمرکز دو وزارتخانه بر صنعت چاپ گفت: مسئولیت صنعت چاپ در امور سخت افزاری برعهده وزارت صنعت معدن و تجارت و در حوزه محتوایی و نرم افزاری برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ولی در کشور تجربه کافی در این نوع مدیریت که دو وزارتخانه بر فعالیت یک بخش نظارت داشته باشند وجود ندارد و این شرایط گاه باعث دخالت های نا به جا در یک بخش یا رها کردن نا به جای آن می شود که امیدواریم این اتفاق برای صنعت چاپ رخ ندهد.

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: فعالان صنعت چاپ همچنان در گشایش اعتبار در بانک برای تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند به نحوی که هم اینک برای واردات ۶۰ تن مرکب و هزار و ۲۰۰ تن مقوا شرایط دشوار بانک مرکزی و عدم همکاری بانک ترکیه مانع از رسیدن مواد اولیه به دست صنعتگران شده است.

علی مغانی افزود: مسئولان در استان همکاری لازم را برای رفع مشکلات صنعتگران حوزه چاپ ندارند و هر یک برای خود فعالیت کرده و انسجامی برای برطرف کردن مشکلات صنعت در بین آنان نیست به طوری که خود من  ۷۰ روز برای ثبت سفارش واردات یک قلم کالا در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی معطل ماندم.

وی اضافه کرد: دو مسئول ارشد دو تشکل مهم بخش خصوصی مشهد شامل اتاق بازرگانی و اتاق اصناف مسئولیت هایی در اتاق بازرگانی و اتاق اصناف ایران دارند که دیگر فرصتی برای رسیدگی به مسائل فعالان اقتصادی استان و شهر خودشان باقی نمی گذارد.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha