۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83458835
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساماندهی فضای مجازی، موضوع بحث شورای فرهنگ عمومی فارس

شیراز- ایرنا- ضرورت توجه به ساماندهی فضای مجازی و شناسایی آسیب‌های آن، از موضوعات بسیار مهم طی سالهای اخیر است که یک جلسه کامل از شورای فرهنگ عمومی فارس را نیز به خود اختصاص داد.

شورای فرهنگ عمومی استان فارس شنبه ۹ شهریورماه با دو دستور کار ساماندهی فضای مجازی و تشکیل ستاد اربعین حسینی تشکیل شد.

امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس در این جلسه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم فضای مجازی را ساماندهی کنیم باید ببینیم چگونه آن را مدیریت کنیم، ادامه داد: درباره فضای مجازی پرسش هایی مطرح است، اول اینکه آیا در جایگاه ساماندهی هستیم یا نه.

آیت الله لطف الله دژکام اضافه کرد: در زمینه ساماندهی به دو نوع دانش و آگاهی نیازمندیم، بخشی آگاهی مربوط به حوزه دین و فرهنگ و هنر است و برخی دیگر درباره چگونگی برنامه سازی و برنامه‌نویسی است.
مشارکت حوزه و دانشگاه به موضوع ساماندهی فضای مجازی لازم است
وی با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید به این موضوع توجه کنند، گفت: این پژوهش‌گران باید فناوری حضور در فضای مجازی را افزون بر اطلاعات، ارایه کنند؛ در غیر این صورت جایگاهی برای استفاده‌ رقیب فراهم می‌شود.
امام جمعه شیراز همچنین درباره اهمیت واگذاری مسئولیت ساماندهی فضای مجازی به فرد یا گروهی معین با شرح وظیفه مشخص گفت: گاهی در جلسات شورای فرهنگ عمومی خسته می‌شوم از اینکه می‌گویند حواستان باشد اما معلوم نیست چه کسی باید حواسش باشد، بنابراین برای ساماندهی باید فردی را معین کنیم تا همگان با او همراه شوند.

رسیدن به فضای مطلوب در فضای مجازی   

عنایت الله رحیمی نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر ضرورت ساماندهی فضای مجازی، عنوان کرد: در مبحث فضای مجازی باید زمینه های موجود و چگونگی پایش و نظارت و کنترل آن مورد توجه قرار گیرد و رسیدن به فضای مطلوب نیز مغفول نماند.
وی با بیان اینکه نحوه رسیدگی، کنترل و هدایت از موضوعات مهمی است که در ساماندهی فضای مجازی باید به آن توجه شود، افزود: اهدافی همچون رفع کاستی ها و آسیب ها، اشتغال و کارآفرینی و صیانت از نظام و انقلاب را در ساماندهی فضای مجازی ترسیم کرده‌ایم.
استاندار فارس بیان کرد: ساماندهی فضای مجازی یک ضرورت است و نیازمند مدیریت برای پیشبرد اجرایی آن هستیم.
ساماندهی فضای مجازی باید به صورت اضطراری در دستور کار قرار گیرد
رحیمی پرداختن به بستر موجود در فضای مجازی و ساماندهی و بهره گرفتن از آن را مهمتر از ایجاد فضاهای جدید دانست و بیان کرد: این موضوع باید به صورت اضطراری در دستور کار قرار گیرد.
 استاندار فارس در باره مدیریت ساماندهی فضای مجازی نیز گفت: فردی که قرار است این مدیریت را بر عهده بگیرد باید از یک تیم، علم و دانش، امکانات و تکلیف قانونی و سازمانی برخوردار باشد.
وی ادامه داد: تامین بخشی از این امکانات از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد، دانشگاه و حوزه علمیه امکان پذیر است.

به دنبال رصد آسیب ها باشیم 

فرمانده انتظامی استان فارس نیز به فعالیت نیروی انتظامی برای رسیدگی به شکایت‌های مردمی در زمینه فضای مجازی اشاره کرد و با اعلام اینکه بیش از ۸۵ درصد جمعیت کشور در فضای مجازی فعال هستند، گفت: سازمان‌های بزرگ رایانه‌ای در جهان به هکرها بهترین حقوق ها را می دهند تا آسیب‌هایشان را شناسایی کنند و پرسش اینجاست که ما تا چه اندازه به دنبال رصد معایب و آسیب ها هستیم.
سردار سرتیپ دوم رهام بخش حبیبی اضافه کرد: حتی فعالیت فرهنگی ما باید براساس شناسایی آسیب‌های فضای مجازی باشد؛ برای مثال برخی بازی‌های رایانه‌ای با هدف‌گذاری از سوی دشمن طراحی شده است.
وی با بیان اینکه جدای از این مباحث بستن فضای مجازی در دست ما نیست، گفت: در مقابل باید از این فضایی که در دسترس همه است، خوب استفاده کنیم.
فرمانده انتظامی استان فارس با بیان اینکه نیروی انتظامی به صورت حرفه‌ای وارد موضوع شناسایی آسیب‌های فضای مجازی شده است، ادامه داد:  تهدید کنونی ما در حال حاضر برداشت از حساب‌های فردی، کلاهبرداری، نشر اکاذیب، هتک حرمت، تهدید و اخاذی است.
حبیبی بر ضرورت ایجاد اتاق فکر ویژه با اهل نظر و اصحاب رسانه تأکید کرد و بیان داشت: در این اتاق فکر باید چگونگی اطلاعات را مهندسی کرد تا مردم هم از استفاده از فضای مجازی هراس نداشته باشند و هم خود را ایمن کنند.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

برچسب‌ها

اخبار مرتبط