تعلیم و تربیت بالنده در گرو پژوهش است

تهران- ایرنا- معاون دفتر تألیف و تولید مواد درسی و رسانه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تعلیم و تربیت بالنده و پویا و مبتنی بر اسناد بالادستی در گرو مبنا قراردادن پژوهش است.

حسن ملکی امروز سه شنبه در یازدهمین گردهمایی معاونان پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی، روسای گروه تحلیل و بررسی محتوای مواد آموزشی و تحقیق و پژوهش استان ها در مجتمع آدینه درباره جایگاه پژوهش در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: پژوهش روح تعلیم و تربیت است، برخی معتقدند که معاونت پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی حذف شود، اما در واقع پژوهش روح محتوای کتب درسی است.

وی افزود: تمام مباحث تعلیم، تربیت و طراحی علوم در تمام رشته تنها با پژوهش میسر می شود، زیر ساخت های فکری در سطوح مختلف نیاز به تحقیق دارد.

ملکی گفت: در فرآیند تعلیم و تربیت عنصر هدف باید تببین شود، در تبیین هدف باید پژوهش را مد نظر قرار داد و از سوی دیگر در تبیین هدف نیز باید پژوهشگرانه عمل کرد تا هدف مورد تحقیق و مطالعه قرار گیرد.

به گفته وی، فرآیند تعلیم، تربیت و تصمیم گیری بدون تحقیق در هیچ رشته‌ای امکانپذیر نیست. در تمام تصمیم گیری ها باید پژوهش وجود داشته باشد؛ چرا که هدف، محتوا و نقشه راه مشخص شده و باید با تحقیق نیاز به اصلاح و بازنگری را کاهش داد.
معاون تألیف و تولید مواد درسی و رسانه‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به  اینکه فعالیت های مدرسه باید برمبنای پژوهش شکل گیرد، افزود: باید برای حل مشکلات از نگاه مسئله یاب کمک گرفت و در این حوزه نباید سلیقه‌ای عمل کرد.
ملکی ادامه داد: تحقیقات خرد هم دارای اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که پژوهش در تمامی رشته‌ها دارای جایگاه مهمی است.

سیاست بازی و باندبازی از آسیب های تعلیم و تربیت است
وی در ادامه درباره آسیب‌هایی که به تعلیم و تربیت دانش آموزان لطمه وارد می کند، گفت: برخی از مسوولان مهم ترین تصمیم ها را بدون اعتنا به یافته های تحقیق اتخاد می‌کنند؛ از سوی دیگر سیاست بازی و باند بازی نیز به تعلیم و تربیت لطمه وارد می کند.
معاون تألیف و تولید مواد درسی و رسانه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: در بسیاری از موارد باند بازی سبب شده تصمیم ها به درستی گرفته نشود و از کودکان به عنوان تابلوی تبلیغاتی عرصه سیاست استفاده شود.
 ملکی گفت: روحیه استبدادی طراح و برنامه ریز، آسیب دیگر در حوزه تعلیم و تربیت است، چرا که هرکس در هر سمتی باید اهل مشورت باشد تا در نهایت با بهره‌گیری از خرد جمعی تصمیم مناسبی اتخاد کند.
وی گسستگی بنا از مبنا را یک آفت ریشه‌ای در حوزه تعلیم و تربیت دانست و گفت: مبانی نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در برنامه درسی ملی عنوان شده است.باید مراقب بود بناها بر مبنا ساخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha