فعال بودن گروههای زبان فارسی در دانشگاههای جهان عرب

تهران- ایرنا- فیصل سید طه حافظ استاد دانشکده ادبیات دانشگاه کویت گفت : در مقطع کنونی دانشگاه های کویت و بیشتر دانشگاه های معتبر جهان عرب مانند قاهره، عین شمس، زقازیق، حلوان، اسیوط و اسکندریه در مصر دارای دپارتمان های (گروههای) فعال زبان فارسی هستند و سالانه دانشجو می پذیرند.

وی که استاد گروه تاریخ دانشگاه کویت و از خراسان شناسان معروف جهان عرب است، این مطلب را در دیدار با سمیر ارشدی نماینده فرهنگی سفارت ایران در کویت بیان و بر اهمیت شناساندن علوم و معارف دانشمندان ایرانی و تدریس دستاوردهای علمی و پژوهشی آنان در دانشگاه های جهان عرب تاکید کرد.

استاد دانشکده ادبیات دانشگاه کویت گفت : امروزه دانشجویان بسیاری از کشورهای عربی که در مصر، تونس، عراق و کویت به تحصیل اشتغال دارند، علاقه خاصی به فراگیری زبان فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام از خود نشان می دهند.

سید طه حافظ با تاکید بر این که فارسی زبان مهر و دوستی است، ابراز امیدواری کرد که جشنواره بین المللی فارابی بتواند آثار فاخر ایران شناسان برجسته جهان عرب را  منتشر کند.
‌وی در این دیدار یک نسخه از کتاب " علم و فرهنگ در سرزمین خراسان " که اخیرا تالیف و منتشر شده است به نماینده فرهنگی سفارت ایران در کویت اهدا کرد.

در این دیدار ارشدی نماینده فرهنگی سفارت ایران هم با تقدیر از تلاش های این استاد آمادگی تهران را جهت مبادله استاد و دانشجو بر مبنای توافقنامه فرهنگی دو کشور همسایه و اسلامی اعلام کرد.

سید طه حافظ در ادامه از کمبود منابع درسی و عدم اطلاع گروه های زبان فارسی دانشگاه های جهان عرب از دستاوردهای ادبی و فرهنگی معاصر ادیبان و شاعران ایرانی ابراز نگرانی کرد.

درس زبان فارسی در گروه زبان عربی دانشکده ادبیات دانشگاه کویت در دو نیمسال اول و دوم به صورت ۳ واحدی تدریس می شود و در گروه تاریخ دو درس تاریخ ایران باستان و تاریخ ایران معاصر به صورت ۳ واحدی ارائه می گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha