می‌خواهم بزرگ‌ترین کارخانه را برای نیازهای مردم بسازم

تهران- ایرنا- دانش‌آموزان دختر و پسر ۷ تا ۱۸ سال در اولین مدرسه تابستانی فناوری اطلاعات شرکت کرده و ایده‌هایشان را به نمایش گذاشتند. این میان محمدحسین هشت ساله که یکی از شرکت کنندگان است، گفت "دوست دارم در آینده با توجه به نیازهای مردم یک کارخانه بزرگ بسازم".

دانش آموزانی که در مدرسه تابستانی فناوری اطلاعات شرکت کردند، رویدادی را گذراندند که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، صندوق کارآفرینی شکوفایی و بیش از ۷۰ مربی داوطلب برگزار شد.
دانش آموزانی که در این رویداد شرکت کردند سایت هایی را توسعه دادند که در حال حاضر با جست و جو در گوگل قابل دسترسی هستند و می‌توان آن ها را مورد بررسی قرار داد. 

در این رویداد ۷ وبسایت و ۵ بازی کامپیوتری توسط دانش آموزان توسعه داده شده که در اختتامیه این رویداد به حضار معرفی شدند.
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های ارائه‌ها، مربوط به محمد حسین دهقان است که هشت سال دارد. او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت در آینده یا بازیگر می‌شوم یا کارآفرین. درک او از کارآفرینی و ایجاد شغل آنقدری است که وقتی از او می‌پرسم چه کارخانه ای؟ می گوید: باید ببینم مردم آن زمان چه نیاز دارند تا بتواند برای نیاز آن‌ها بزرگ ترین کارخانه را راه‌اندازی کنم. البته او یک همراه هم دارد که هم سن و سال خودش است؛ آنیتا عبدی.

این بازی ساز هشت ساله درباره کارهایی که در این مدت انجام داده است، گفت: من و هم‌گروهی‌ام توانستیم چند بازی بسازیم. در این رویداد با زبان اسکرچ آشنا شدم و یکی از بازی‌هایی که توانستم بسازم فوتبال است. در این بازی خفاش را شخصیت اصلی انتخاب کردم چون می‌توانم خودم را شبیه خفاش کنم.
محمدحسین مهر امسال به کلاس سوم می‌رود و می‌گوید از این که وارد این رویداد شده خیلی خوشحال است و حتما این کار را ادامه می‌دهد.
گروه «پک من» را دو دختر و یک پسر به نام‌های ثنا ابوالحسنی، الینا شعاعی و امیر رهام لطفیان تشکیل داده‌اند.
آن‌ها یک بازی ساخته‌اند به اسم پک من. در این بازی کاراکتر اصلی باید با رد شدن از موانع پرتقال‌های خودش را بخورد.
افزایش تمرکز و دقت از جمله مهم ترین مسائلی است که در این سبک بازی دنبال می شود. این بازی در ۲۲ می ۱۹۸۰ در ژاپن نوشته شد و این گروه آن را دوباره برنامه نویسی کردند.
امیررهام درباره این بازی گفت: در بازی که گذشته ساخته شد، کاراکتر بازی نمی‌توانست دهانش را باز کند و پرتقال‌هایش را بخورد، ما با استفاده از فناوری روز دنیا توانستیم کدی بنویسیم که این مشکل را برطرف کند. علاوه بر این ما پرداخت درون برنامه‌ای را برای این بازی فعال کردیم و در آینده قصد داریم آن را توسعه بدهیم.
یکی از گروه های دیگر که پروژه خود را در اختتامیه این رویداد معرفی کردند، «بی.بوک» نام دارد. سایتی که قصد دارد کتاب را به شکل فیزیکی بین افراد رد و بدل کند.
مهسا رضایی به نمایندگی از دوستانش در توضیح این سایت گفت: ما یک گروه ۶ نفره هستیم که همگی در رشته ریاضی فیزیک درس می‌خوانیم.
امروزه چاپ کتاب هزینه گزافی دارد و منجر به قطع بی رویه درختان می‌شود. علاوه بر این‌ها افرادی هستند که بودجه خرید کتاب را ندارند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این سایت را توسعه بدهیم.
رضایی اضافه کرد: در حال حاضر کتاب های دیجیتال در دسترس هستند، اما بعضی افراد دوست دارند هم چنان مانند قبل کتاب فیزیکی در دست بگیرند و آن را ورق بزنند. سایت ما فرصتی را فراهم می‌کند تا افراد با عضویت در آن بتوانند کتاب‌های شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بعد از مدتی آن را برگردانند تا دیگران نیز از آن استفاده کنند. شعار ما این است؛ کتابخانه‌ای به وسعت ایران.

بعد از ارائه دانش‌آموزان، فرحناز مینایی‌پور مشاور رئیس آموزش و پرورش که روزگاری خودش نیز کارآفرین بود، گفت: شاید اگر شرایطی که در حال حاضر برای شما مهیاست، برای ما نیز مهیا بود، الان خیلی چیزها فرق می‌کرد.

او در ادامه گفت: ریسک پذیری و خلاقیت می‌تواند مهارت کارآفرینی را بهبود بخشد و امیدوارم شما همیشه این را مدنظر قرار دهید. 

دکتر دری معاون دوره متوسطه آموزش و پرورش تهران نیز افزود: مدرسه تابستانی فناوری اطلاعات قرار است زنجیره ای از فرصت@های تعالی بخش را برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

او اشاره کرد: این رویدادها برای دانش آموزان ما ایجاد ظرفیت و موقعیت می‌کند تا با ذهن بازتر وارد آینده کاری شان شوند. علاوه بر دانش آموزان همکاران ما نیز باید با فناوری اطلاعات آشنا شوند و بتوانند با استفاده از راه حل های نو، مشکلات قدیمی را حل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha