۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 83468028
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبادله زندانیان میان روسیه و اوکراین آغاز شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 83468028
مبادله زندانیان میان روسیه و اوکراین آغاز شد

مسکو - ایرنا - روسیه و اوکراین پس از ماه‌ها سرانجام به توافق رسیدند که تعدادی از زندانیان خود را بتثا یکدیگر مبادله کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، به نظر می رسد مبادله زندانیان میان روسیه و اوکراین بر اساس فرمول ۳۵ برابر ۳۵ صورت گرفته است بنابراین علاوه بر ملوانان اوکراینی چهره های دیگری نیز مبادله شدند.

مبادله زندانیان همزمان در فرودگاه های ونوکووا در مسکو و بوریسپل صورت گرفت
در کییف پایتخت اوکراین دو اتوبوس حامل زندانیان روسی آنها را به فرودگاه بوریسپل منتقل کردند و با هواپیمای توپولف-204 ویژه گروه هوایی «روسیه» به مسکو منتقل شدند.
نیکلای پولوزوف وکیل 24 ملوان اوکراینی دستگیر شده در روسیه گفت: این افراد به درخواست لودمیلا دنیسووا نماینده حقوق بشر اوکراین آزاد شده و به کشورشان بازگشتند.
از هویت 11 تبعه اوکراینی آزاد شده از سوی روسیه اطلاعات دقیقی در دست نیست و رسانه ها به گمانه زنی در این مورد پرداختند.
خبرگزاری اینترفاکس به نقل از منابع آگاه نوشته است: در فهرست افرادی که باید به اوکراین تحویل می شدند علاوه بر 24 ملوان اوکراینی، اولگ سنتسوف قرار داشت.
اولگ سنتسوف کارگردان اوکراینی است که به جرم تدارک عمل تروریستی در کریمه در سال 2014 دستگیر و به 20 سال حبس محکوم شده بود.
سنتسوف که در بازداشتگاهی در منطقه یامالوننتسکی روسیه زندانی بود چند روز پیش برای مبادله زندانیان روسیه و اوکراین به مسکو منتقل شد.
رسانه های روسی از هویت بقیه اتباع اوکراینی آزاد شده از طرف روسیه خبری ندادند.
از طرف اوکراین هم در بین 35 زندانی مبادله شده با روسیه، کریل ویشینسکی قرار داشت که رئیس بخش اوکراینی خبرگزاری ریانووستی بود که حدود 400 روز پیش به جرم خیانت به اوکراین محکوم شده بود.
در فهرست اوکراین ماکسیم اودینتسوف و آلکساندر بارانف دو نظامی سابق اوکراینی قرار داشتند که پس از الحاق کریمه به روسیه، به استخدام ارتش روسیه در آمده و یک سال پیش توسط اوکراین در یک منطقه مرزی با کریمه دستگیر شده بودند.
این دو نفر به فرار از ارتش اوکراین و خیانت به این کشور متهم شده بودند.
گفته می شود که فردی به نام ولادیمیر تسماخ هم که به عنوان شاهد در پرونده سرنگونی هواپیمای مالزی در منطقه دونباس حضور دارد، در فهرست افراد برای تبادل زندانیان با روسیه قرار داشت اما اوکراین به رغم اصرار روسیه، نام این فرد را از فهرست حذف کرد.
هواپیمای مالزی در سال 2014 در منطقه دونباس سرنگون شد و روسیه و اوکراین یکدیگر را در سرنگونی این هواپیما که بیش از 290 سرنشین و خدمه آن کشته شدند، متهم می کنند.
برخی رسانه ها گفتند که تسماخ در هنگام سرنگونی هواپیمای مالزی، خدمه یک مجموعه موشکی بوده که هواپیما را سرنگون کرده است و روسیه خواستار تحویل گرفتن این نظامی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha