آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: حادثه عاشورا یک ظاهری دارد که درزمان معین یک حادثهای اتفاق افتاد اما باطن و اسرار این حادثه به مرور زمان آشکار میشود.گریه، سینه زدن، عزاداری کردن، انواع عزاداری که امروز مرسوم است همه اینها ظاهر این قضیه است اماسوگواران باید در پرتو این ظاهر به باطن این حقیقت برسند، باطنش این است که انسان خودش را به امام نزدیک کند.
وی افزود: در هر محرمی وقتی اشک از دیدگان ما جاری میشود، وقتی قلوب ما جریحهدار میشود، وقتی بر سر و سینه میزنیم، وقتی که مشغول عزاداری هستیم، ببینیم که چقدر خودمان را با واقع حقیقت عاشورا و با باطن حقیقت کربلا نزدیک کرده ایم. باطنش فهم دین وباطنش تقرب به خداست، اوج واقعی این است که انسان درس مقاومت و جانبازی را از عاشورا یاد بگیرد، این باطن حقیقت عاشورا است که انسان برای حفظ دین خدای تبارک و تعالی باید از خودش، جان، مال، زن و فرزندش و همه چیزش بگذرد.
وی ادامه داد: اگرفقط حقیقت عاشورا را به مبارزه با ظلم تفسیر کنیم کوتاهی و اشتباه کردیم، اینطور نبود که بگوئیم امام حسین(ع) فقط برای اینکه با یزید مخالفت کند و با او بیعت نکند این حرکت را آغاز کرد، برای مقابله با یزید راههای دیگری هم وجود داشت. نباید حادثه عاشورا را فقط در همین عنوان ظلمستیزی و مقابله با ظلم خلاصه کرد. حقیقت عاشورا و حقیقت کربلا دفاع از دین است، حقیقت عاشورا این است که در این عالم هیچ چیزی برتر از دین ارزش ندارد، عاشورا تجلی دین خداست.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: قیام امام حسین(ع) تمام این زحماتی که انبیاء گذشته در طول تاریخ داشتند را حفظ کرد و نجات داد، آن حضرت فقط دین اسلام را نجات نداد، دین را به معنای جامع خودش، به معنای عام خودش، یعنی اراده الهی بر بشر، یعنی تسلط اراده خدا بر بشر، این را حاکمیت بخشید، به بشر فهماند آنچه که باید بر شما حکومت کند خود تو نیستی، قوانینی که تو جعل میکنی نیست، باید قوانین الهی باشد.
وی بیان کرد: عزاداران باید بعد از یک دهه عزاداری، بعد از دو ماه عزاداری ببینند آمادگی خودشان برای فهم دین چقدر است؟ ببینند آیا پای منابر، سخنرانیها، نسبت به دین چقدر نزدیک شدند. چقدر انسان بعد از عاشورا آماده برای جهاد در راه خدا خواهد شد، چقدر آماده میشود برای اینکه از خودش و مالش و دنیای خودش و خانواده خودش بگذرد برای اینکه دین خدا باقی بماند، این مطلب بسیار مهمی است که همه ما عزاداران باید به آن توجه کنیم.
وی با اشاره به این که هدف اصلی از قیام امام حسین (ع) دفاع از دین خدای تبارک و تعالی است، ادامه داد: مسلمانی اگر زمانی دید اساس اسلام در خطر است، چیزی از اسلام باقی نمیماند، باید مقابله کند، همه حقیقت قیام امام حسین(ع) در همین مسئله است، ما نباید اینقدر این واقعه را کم ارزش جلوه بدهیم بگوئیم حضرت کشته شد برای اینکه گناهکاران امت او نجات پیدا کنند، گرچه به برکت عزاداری گناهان بسیاری از گناهکاران بخشیده خواهد شد و هر کسی این تأمل را داشته باشد به این نتیجه میرسد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروز نقشه اصلی دشمنان انقلاب ما نه فقط از بین بردن این نظام و از بین بردن این انقلاب است، نقشه اصلیشان محو و انهدام دین اسلام و مکتب اهلبیت(ع) است میگویند چیزی به نام اسلام نباید باشد و به راههای مختلف که یکی از آنها اینست که این عزاداریها را از من و شما و مردم بگیرند، شیوههای خرافی را بیاورند در این عزاداری تزریق کنند، این نکتهای است که همگان باید به آن توجه داشته باشیم، عزاداری را به همان سبک انجام بدهیم تا بتوانیم به حقیقت عزاداری برسیم.
وی بیان کرد: ما اگر عزاداری را روز به روز در میان خودمان تقویت کنیم اسلام ریشه دارتر خواهد شد، بقای اسلام تضمین میشود و ریشهدار کردن عزاداری به این است که به حقیقت عزاداری نزدیک شویم.
وی ادامه داد: اینکه سفارش میکنند گریه کنید، اشک بریزید، برای اینست که آن قوه ونور ایمان در درون ما شعلهور بشود، اشک بر امام حسین(ع) برای اینست که انسان ایمانش قویتر بشود، لذا از تمام این هیئتیها و عزاداران وقتی سؤال میکنید وقتی عزاداری تمام میشود انسان یک احساس نورانیّتی در درونش میکند، وقتی یک قطره اشک میریزد نه تنها احساس آرامش میکند یک نورانیّت خاصی را در درون خودش احساس میکند، لذا مساله بکاء بر امام حسین(ع) باید جدّی گرفته شود، بکاء بر امام حسین ریشه در ایمان ما شیعه دارد، ریشه در ایمان ما مسلمانها دارد، تقویت ایمان ماست، هر چه اشک بر امام حسین(ع) بیشتر ریخته شود ایمان انسان قویتر میشود.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: ما نباید اشک بر امام حسین(ع) را فقط یک جنبه احساسی بدهیم، یک جنبه عاطفی بدهیم، ما وقتی روایات در این زمینه را مراجعه میکنیم این اشک مقدمه سلوک انسان است .
۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/
نظر شما