۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۳:۳۴
کد خبرنگار: 2448
کد خبر: 83470208
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل از تبادل زندانیان میان روسیه و اوکراین استقبال کرد

تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد دوشنبه از تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین استقبال کرد.

به گزارش یورو نیوز، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در بیانیه ای گفت: آنتونیو گوترش از همه طرفهای ذیربط می خواهد اقدامات بیشتری برای اطمینان از تداوم اقدامات پیش رو، از جمله اطمینان از آتش بس پایدار، تسهیل شرایط انسانی، و امکان پیشرفت در اجرای توافق های مینسک انجام دهند.

دوجاریک افزود: دبیرکل سازمان ملل امیدوار است که این اقدام مهم بشردوستانه بتواند گام مثبتی در جهت تقویت اعتماد به نفس، امکان گفت وگوی منظم و سازنده در همه سطوح با هدف هموار کردن راه برای حل و فصل نهایی درگیری در شرق اوکراین باشد.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد: تبادل زندانیان، نخستین گام برای آغاز مذاکرات با روسیه در خصوص رفع اختلافات است.

زلنسکی در گفت وگو با خبرنگاران در کی یف گفت: ما (با رئیس جمهوری روسیه) درخصوص مرحله نخست خروج از رکود دو کشور و توقف جنگ توافق کردیم.

رئیس جمهوری اوکراین خاطرنشان کرد: من معتقدم که مرحله نخست از سرگیری مذاکرات انجام گرفت و من و پوتین به هر آنچه که وعده داده بودیم عمل کردیم و توافق خود را تغییر ندادیم.

روسیه و اوکراین روز شنبه با فرمول ۳۵ نفر در برابر ۳۵ نفر زندانیان خود را تبادل کردند.

در بین زندانیانی که روسیه آزاد کرد ۲۴ ملوان اوکراینی بودند که زمستان سال گذشته در جریان ورود غیرقانونی سه ناوچه  و یدک‌کش نیروی دریایی اوکراین به آبهای روسیه در تنگه کرچ دستگیر شده بودند.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری روسیه، توافق شد که در طول یک ماه با یکدیگر همکاری کنند.

بیش از یک ماه است که در دونباس اوکراین، آتش‌بس برقرار شده که این چندمین مورد آتش‌بس در این منطقه در سالهای اخیر است.

آتش‌بس کنونی که با توافق در نشست گروه تماس اوکراین متشکل از نمایندگان اوکراین، جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا، برقرار شده بود، از ۳۰ تیرماه به اجرا گذاشته شده است.

بر اساس گزارش رسانه های روسی، نیروهای اوکراینی پس از برقراری آتش‌بس در دونباس، با گلوله باران مناطق مورد مناقشه، این توافق را نقض کردند.

مناطق شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ با سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری وقت، شاهد اقدامات جدایی طلبانه است.

کی‌یف و سایر کشورهای قدرتمند اروپایی و آمریکا همواره روسیه را عامل تشویق جدایی طلبی در اوکراین می دانند؛ اما مسکو این ادعا را رد و اعلام کرده که بر اساس توافق های بین المللی، طرفین باید به مذاکرات برای رسیدن به توافق ادامه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha