۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۱۵
کد خبر: 83470589
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جلوه‌های ویژه عزاداری در تاسوعای حسینی

۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۱۵
کد خبر: 83470589
جلوه‌های ویژه عزاداری در تاسوعای حسینی

استانها-ایرنا- سراسر کشور امروز دوشنبه در تاسوعای حسینی به یاد رشادت‌ها و ایثارگری‌های علمدار دشت کربلا یکپارچه غرق در سوگ و ماتم بود و آیین‌های عزاداری با جلوه و شکوهی وصف ناپذیر در جای جای میهن اسلامی برگزار شد.

عزاداران حسینی از اقشار مختلف اجتماعی در حالی که از عمق جان بر سر و سینه می زدند، با زنده نگه داشتن یاد و نام سقای نینوا حضرت ابوالفضل العباس (ع) بار دیگر ثابت کردند از جان گذشتگی‌های شیر مرد کربلا تا ابدیت فراموش نخواهد شد.

در حالی که میلیونها عزادار امروز با سینه زنی و زنجیر زنی به یاد علمدار کربلا عزاداری می کردند، تعدادی از عزاداران با برپایی ایستگاه‌های صلواتی با صرف شربت، چای و غذای نذری از دوستداران اهل بیت (ع) پذیرایی می‌کردند.

 از نخستین ساعت‌های صبح امروز عزاداران با سینه زنی و زنجیرزنی درسطح شهر به راه افتادند و مداحان نیز با نوحه خوانی و یادآوری رنج ها و مصیبت های خاندان اهل بیت(ع) فضای حزن انگیزی را حاکم کردند.

 گروه های تعزیه خوانی و شبیه خوانی در برخی هیات های عزاداری در برخی نقاط شهرها و روستا حضور داشتند و صحنه هایی از قیام کربلا و غربت خاندان پاک و مطهر اهل بیت (ع) را در اذهان تداعی می‌کردند.

 حضور نوجوانان و کودکان در عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) بسیار مشهود بود و آنان  بار دیگر ثابت کردند دوستی اهل بیت سن و سال نمی شناسد و هر دلی را دیوانه خود می کند.

امروز همچنین مداحان و سخنرانان در مساجد و حسینیه ها اقدام به مقتل خوانی نموده و با استفاده از روایت های معتبر تاریخی آنچه بر امام حسین(ع) و اصحابش گذشته بود را شرح دادند.

به هنگام پخش اذان ظهر حرکت دسته های عزاداری متوقف شد و سوگواران در صفوف منظم و به هم پیوسته نماز ظهر تاسوعا را اقامه کردند.

گزارشی از عزاداری دوستداران اهل بیت (ع) که خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی از برخی مراکز استانها و شهرستانها مخابره کرده اند به شرح ذیل است:

**مشهد

عزاداران حسینی همزمان با روز تاسوعا در قالب هیات‌ها و دسته‌های زنجیرزنی و سینه زنی در حرم مطهر رضوی گرد آمده اند.

دسته‌های عزاداری با برافراشتن بیرقهای سبز، سیاه و قرمز و به اهتزاز درآوردن علم ها و کتل هایی مزین به نام مردان کربلا همراه با مداحی ، سینه زنی و زنجیر زنی روانه حرم مطهر رضوی شده اند.
در این ایام  بیش از ۲ هزار و ۶۳۸ هیات مذهبی در مشهد به عزاداری می پردازند که ۱۰۰ هیات از این تعداد هیات های مذهبی زنان هستند.

همزمان با حرکت دسته‌های عزاداری، ایستگاههای صلواتی نیز برای توزیع نذری در خیابانها مستقر شدند تا عزاداران را به شیر، شربت، شله زرد، چای و دیگر نذورات میهمان کنند.
دسته های عزادار پس از ورود به حرم مطهررضوی مراسم سینه زنی و زنجیرزنی خود را ادامه دادند و در صحن جامع رضوی و رواق  امام خمینی (ره) به ذکر مصیبت پرداختند.

روضه خوانی در منازل، مساجد و تکیه ها با شور و شکوه خاصی امروز در مشهد ادامه یافت و همزمان در ظهر تاسوعا برخی مساجد، تکایا و حسینیه ها غذای نذری بین عزاداران توزیع  کردند و در این روز همه سوگواران میهمان سفره حضرت امام حسین (ع) شدند.

**اردبیل

مناطق مختلف شهرستان خلخال در تاسوعای حسینی به یاد حضرت عباس (ع) و دیگر یاران باوفای امام حسین (ع) رنگ و بوی حسینی گرفته و غرق در ماتم و عزا شد.

بر اساس یک سنت دیرینه ، در روز تاسوعای حسینی دسته‌های عزاداران حسینی پس از سوگواری در خیابان‌های خلخال به سمت بقعه امامزاده سیددانیال (ع) حرکت کرده و پس از طی مسافت پنج کیلومتری این مسیر با پای پیاده در صحن مطهر آن حضرت عزاداری خود را ادامه دادند.

در این مراسم از همه عزاداران حاضر با غذای گرم آماده شده از سوی خیرین امامزاده پذیرایی شد.

** کرج 

 آیین عزاداری تاسوعای حسینی با سیل اشک ها در سوگ علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) در کوی و برزن استان البرز همراه شد.

 امروز استان البرز سراسر ماتم و عزا شد و ندای یا ابوالفضل العباس (ع) در آسمان این استان طنین انداخت.

دسته های سینه زن ، زنجیرزن و عزاداران عاشورایی امروز در خیابان ها ، مساجد، حسینیه‌ها،تکایا و سایر مکانها به عزاداری و سوگواری پرداخته و در تاسوعای حسینی برای مظلومیت حضرت ابوالفضل العباس(ع) گریه کنان به سوگواری پرداختند.

همچنین درسطح  شهرستان های استان البرز غذاهای نذری در مساجد، حسینیه ها، تکایا و خانه های عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) پخت شد تا از سیاهپوشان و سوگواران آن حضرت پذیرایی کنند.
 

** بوشهر

 همزمان با تاسوعای حسینی هیات های مذهبی بوشهر با اجتماع در محور منتهی به مصلی این شهر در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش به عزاداری و ماتم پرداختند.

در این آیین دسته های عزاداری بوشهر از میدان قدس تا مصلی شهر بوشهر با سینه زنی و زنجیر زنی همراه با نواختن سنج و دمام  به حرکت درآمدند.

در طول این مسیر برخی از هیات ها با برپایی موکب هایی به پذیران از زائران حسینی پرداختند.

در ادامه این مراسم با اجتماع هیات های عزاداری آیین های مداحی و روضه خوانی در سوگ شهدای دشت کربلا برگزار شد.

اقامه نماز ظهر تاسوعا به امامت آیت الله صفایی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر پایان بخش ویژه برنامه بزرگداشت تاسوعای حسینی در شهر بوشهر بود.

**سمنان

مردم سمنان، در روز نهم محرم(روز تاسوعا) در سوگ شهادت علمدار نینوا و یارانش غرق در ماتم به عزاداری پرداختند.

مردم دیار دارالمرحمه همزمان با صبح روز تاسوعا به یاد غریبی امام حسین(ع) و یارانش به بقاع متبرکه و امامزادگان در شهر و روستاهای اطراف رفته و تا ظهر عزاداری، سینه‌زنی و زنجیر زنی کردند.

سمنانی‌ها بعد از اقامه نماز ظهر با شکوه ، در محله جهادیه سمنان اجتماع کردند و با سینه‌زنی و زنجیرزنی به یاد غربت سید و سالار شهیدان عزاداری کردند.

**قم

شهر قم در تاسوعای حسینی به یاد رشادت ها و ایثارگری های علمدار دشت کربلا یکپارچه غرق در سوگ و ماتم بود و آیین های عزاداری با جلوه و شکوهی وصف ناپذیر درحرم حضرت معصومه (ص) و سایر اماکن مذهبی برگزار شد.

 عزاداران حسینی از اقشار مختلف اجتماعی در حالی که از عمق جان بر سر و سینه می زدند، با زنده نگه داشتن یاد و نام سقای نینوا حضرت ابوالفضل العباس (ع) بار دیگر ثابت کردند، از جان گذشتگی های شیر مرد کربلا تا ابدیت فراموش نخواهد شد.

 به رسم و سنت هر ساله ایستگاه های صلواتی در جای جای قم بر پا شد و دوستداران حضرت حسین بن علی(ع) و یاران با وفایش با شربت و چای از مردم سوگوار پذیرایی کردند.

 از نخستین ساعت های صبح دوشنبه دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی درسطح شهر به راه افتادند و مداحان نیز با نوحه خوانی و یادآوری رنج ها و مصیبت های خاندان اهل بیت(ع) فضای حزن انگیزی را حاکم کردند.

 گروه های تعزیه خوانی و شبیه خوانی در برخی هیات های عزاداری حضور داشتند و صحنه هایی از قیام کربلا و غربت خاندان پاک و مطهر اهل بیت را در اذهان تداعی نمودند.

**یاسوج

 همزمان با سراسر کشور مردم ولایتمدار کهگیلویه و بویراحمد در نهمین روز ماه محرم (تاسوعای حسینی) سوگوار شدند و شور عزاداری ها در این استان به اوج رسید.

قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد امروز در قالب دسته‌ های سینه زنی و زنجیر زنی در تمامی نقاط کهگیلویه و بویراحمد با حرکت به سمت حرم امامزادگان، مساجد، حسینیه ‌ها و تکایا در غم شهادت جانسوز امام سوم شیعیان و ۷۲ یار باوفای آن حضرت سوگواری کردند. 

امروز حسینیه‌ ها، مساجد و خیابان‌ های شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد همچون مناطق مختلف این استان صحنه دلدادگی و ارادت شیفتگان به ائمه اطهار (ع) بود.

ارادتمندان، شیفتگان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با نصب پارچه نوشته‌ های سیاه رنگ عزا بر سر درب منازل، مغازه‌ ها و مکان ‌های عمومی عشق، ارادت و دلدادگی خود را نسبت به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش به‌ ویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) علمدار دشت کربلا نشان دادند.

سخنرانان و مداحان در این آیین ‌های سوگواری و عزاداری به تبیین بخشی از زندگی، ابعاد شخصیتی، فضائل اخلاقی و ویژگی ‌های سومین امام شیعیان و برادر باوفایش حضرت عباس (ع) و اهداف نهضت عاشورا پرداختند.

**ساری

همزمان با نهم محرم روز تاسوعای حسینی، مردم مومن و عزادار مازندران به یاد علمدار باوفای سپاه حضرت اباعبدالله (ع) به سوگ نشستند.

 عزاداران حسینی امروز در خیابان های شهرها، مساجد و حسینیه ها همنوا با نوحه های حزن انگیز ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به سوگواری پرداختند.

خیابان ها نیز میزبان علم هایی مزین به نام مردان کربلا بود و نوحه های مداحان نیز بر محور ذکر مصیبت و بیان رشادت های حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) استوار بود.

دسته روی هیات های مذهبی، برگزاری مجالس روضه در خانه ها، مساجد، تکایا و حسینیه ها، توزیع نذری و برپایی ایستگاه های صلواتی، در شهرها و روستاهای استان نیز امروز برگزار شد.

حضور گسترده نوجوانان و جوانان در آیین های ماه محرم جلوه ای خاص از عشق و ارادت را به ساحت مقدس امام حسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت به نمایش گذاشتند.

**بندرعباس

 همزمان با نهم محرم، اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی امروز با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در بوستان غدیر و در زیر پرچم برگزار شد.

این مراسم با استقبال پرشمارعاشقان امامت و ولایت و با شعار بندرعباس شهر محبان حضرت عباس (ع) است در فضای معنوی و شور حسینی برگزار شد و قشرهای مختلف مردم با سینه زنی سنتی واحد عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا ابراز داشتند.

برگزاری زیارت عاشورا پس از اقامه نماز صبح، سخنرانی مبلغان و روحانیان، نمایشگاه سیار خانواده در هیات‌های محوری بندرعباس بخشی دیگری از برنامه های روز تاسوعا در بندرعباس بود.

**یزد

آیین تاسوعای حسینی علیه السلام امروز با حضور گسترده عزاداران در یزد و شهرستان‌های ابرکوه، اردکان، اشکذر، بافق ، بهاباد، میبد، تفت، خاتم و مهریزمهریز برگزار شد.

به همین مناسبت مراسم هیات های عزادار در مرکز استان یزد در مسجد روضه‌محمدیه ( حظیره ) اجتماع و به عزاداری پرداختند .

در این آیین معنوی هیات‌های مختلف  با نظم و به ترتیب در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عزاداری پرداختند.

آیین  سنتی پرسه زنی، جوش دوره و عزاداری دسته سقاها در سطح شهر از دیگر آیین های روز تاسوعای حسینی است که توسط عاشقان  امام حسین(ع) و ائمه اطهار برگزار شد.

**ارومیه

 مردم آذربایجان‌غربی همزمان با سراسر کشور، با نوای یا ابوالفضل و یا حسین در روز تاسوعای حسینی، عشق و ارادت خود را به سقای تشنه لب کربلا و سرور و سالار شهیدان نشان دادند.

آیین های عزاداری تاسوعای حسینی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر آذربایجان غربی برگزار شد.

بخش ها، شهرها و روستاهای آذربایجان غربی در روز تاسوعای حسینی که به روز حضرت عباس (س) علمدار کربلا مشهور است با راه‌اندازی صدها دسته و هیات عزاداری در خیابان‌ها و معابر عمومی به سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت به ویژه  حضرت ابوالفضل (س) پرداختند.

مشتاقان بی شمار ابا عبدالله الحسین (ع) در مسیر عبور دسته های سینه زنی و زنجیرزنی با وجود خنکی هوا در روزهای پایانی تابستان، ارادات و عشق خالصانه خود را به حسین بن علی (ع) و حضرت عباس (س) به نمایش گذاشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha