قیمت کفش در بازار مشهد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: قیمت کفش در بازار این شهر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید آن نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

اسماعیل پورملائکه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶۰ درصد مواد اولیه تولید کفش، وارداتی است و هزینه آن با نرخ ارز نیمایی محاسبه می شود که قیمت تمام شده کفش را در برخی اقلام تا ۲۰۰ درصد افزایش داده است.

وی اظهار داشت: امسال دستمزد کارگران و هزینه های جانبی مانند آب و برق برای کارگاه ها افزایش یافته که این عوامل نیز در افزایش قیمت تمام شده تولید اثرگذار بوده است.

وی گفت: اکنون مواد اولیه وارداتی که در انبارها بوده و به قیمت قبل از گران شدن ارز خریداری شده بود، پایان یافته و قیمت تمام شده تولید کفش با نرخ های جدید محاسبه می شود.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد افزود: عرضه و تقاضا در بازار هماهنگ نیست، گرانی کفش باعث کاهش تقاضا و تولید شده به طوری که کارگاه های تولید کفش در مشهد کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود تولید می کنند.

پورملائکه اظهار داشت: پیش از گران شدن نرخ ارز، کفش مشهد به دلیل کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در قالب سوغات یا صادرات پیله وری به کشورهای همسایه ارسال می شد اما افزایش قیمت بر این بخش نیز اثر گذاشته و صادرات آن را کاهش داده است.

وی با اشاره به کیفیت کفش مشهد گفت: کفش تولیدی این شهر از نظر کیفیت، زیبایی، مدل و ذائقه مردم در سطح کفش های کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا قرار گرفته و حدود ۳۰ برند کفش مشهد در استان های دیگر و کشورهایی مانند افغانستان و عراق شناخته شده است.

وی افزود: یکهزار کارگاه تولیدی دارای مجوز و یکهزار و ۲۰۰ کارگاه خانگی بدون مجوز در مشهد اقدام به تولید کفش می کنند که تولیدات آنها بازار خوبی در داخل و خارج کشور دارد، البته کارگاه های خانگی توسط این اتحادیه ها در حال ساماندهی هستند.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد ادامه داد: با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای و شرکت شهرکهای صنعتی استان، مدرسه تخصصی کفش توسط این اتحادیه در مشهد راه اندازی شده و هم اکنون ۸۰ دانش آموز در ۳۰ کلاس مهارت آموزی این مدرسه مشغول تحصیل هستند.

وی اظهار داشت: دانش آموختگان این مدرسه پس از دریافت گواهی نامه فنی و حرفه ای می توانند با دریافت تسهیلات بانکی از طریق سامانه کارا اقدام به راه اندازی کارگاه تولید کفش نمایند.

وی در باره تامین کفش دانش آموزی نیز گفت: اتحادیه صنف کفاشان متعهد به پرداخت زکات است لذا با بسیاری از موسسات خیریه همکاری داشته و کفش دانش آموزی را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهد از سوی دیگر اخیرا این صنف محموله ای از کفش دانش آموزی را به روستاهای محروم شهرستان کلات ارسال کرده است.

یکهزار و ۳۵۳ واحد صنفی فروش و تولید کفش از اتحادیه صنف کفاشان مشهد پروانه کسب دارند.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha