۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83472325
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت کلزا در میاندوآب دارای اولویت است

مهاباد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی میاندوآب با اشاره به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از راه واردات تأمین می‌شود، گفت: جهت رسیدن به خودکفایی در این خصوص ترویج و توسعه کشت کلزا در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی این شهرستان قرار دارد.

علی دیانتی روز پنجشنبه در همایش کشت‌های پاییزه (گندم، جو و کلزا) که در محل سالن اجتماعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی میاندوآب برگزار شد، اظهار داشت: کلزا محصول مناسبی در تناوب زراعی با غلات است و به دلیل تثبیت ازت خاک، موجب افزایش ۲۵ درصدی عملکرد غلات کشت شده بعد از کلزا در مزرعه می‌شود. 
وی با اعلام آمادگی کامل در تأمین نهاده‌های موردنیاز کشت‌های پاییزه به ویژه کلزا،  حمایت همه‌جانبه مسوولان سازمان جهادکشاورزی از کلزاکاران در زمینه ارایه تسهیلات بانکی، تامین به موقع ماشین‌آلات موردنیاز تولید کلزا و استفاده از پهبادها در سم‌پاشی مزارع به منظور کنترل آفت‌ها و بیماری‌ها را خواستار شد.
«دیانتی» پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به کلزاکاران، خرید تضمینی کلزا به قیمت مناسب و پرداخت به موقع مطالبه‌های کلزاکاران را از دیگر مزیت‌های کشت کلزا و مقرون به صرفه بودن آن برشمرد.
مدیر جهادکشاورزی میاندوآب اظهار داشت: باید در راستای ایجاد امنیت اکولوژیکی، حفاظت از منابع تولید، توسعه کشاورزی پایدار، جلوگیری از تخریب محیط زیست و بحران‌های زیست محیطی برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم. 
وی بیان کرد: با مقایسه نیاز آبی محصولات بهاره با کشت‌های پاییزه و به منظور افزایش بهره‌وری آب و استفاده بهینه از باران، اهمیت استراتژیکی غلات پاییزه هرچه بیشتر نمایان می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در این همایش اظهار داشت: ترویج همانند پل ارتباطی بین مرکز تحقیقات و تولیدکنندگان عمل می‌کند و دانش فنی و آخرین نتایج تحقیقات علمی را از طریق مددکاران ترویجی که بازوان اجرایی ترویج هستند به کشاورزان انتقال می‌دهد.
«مصطفی هناره» افزایش میانگین عملکرد محصولات تولیدی را نتیجه برقراری مطلوب این ارتباط است و افزود: راه‌اندازی سایت «تالار ترویج» و انتشار گاهنامه مروج از برنامه‌های مطلوب مدیریت هماهنگی ترویج استان در راستای تامین بخشی از نیازهای کارشناسان، مروجان و مددکاران ترویجی به کسب اطلاعات جدید علمی است.
وی با بیان اهمیت توجه کشاورزان به نکات فنی و توصیه‌های علمی در خصوص کشت غلات از جمله مسایل بِه‌زراعی، بِه‌نژادی، آماده‌سازی زمین، معرفی ارقام جدید، ضدعفونی بذر، تاریخ کشت، آبیاری، کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها، اظهار داشت: رعایت تاریخ مناسب کشت از فاکتورهای مهمی است که تاثیر بسزایی در میزان عملکرد محصول تولیدی دارد.
در ادامه ۲ نفر از محققان و استادان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان نیز به ارایه مطالب علمی در خصوص تغذیه اصولی غلات، مدیریت کلش گندم، استفاده از کود سبز، علایم کمبود عناصرغذایی، میزان و زمان مناسب مصرف کودهای شیمیایی در زراعت‌های پاییزه پرداختند. 
در پایان این همایش پنل تخصصی پرسش و پاسخ پیرامون مباحث مطروحه، مسایل و مشکلات بخش کشاورزی برگزار شد.
کشت کلزا با هدف تحقق سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمینه اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی و با توجه به نیاز آبی کم آن به کشاورزان توصیه می‌شود.
میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی از این اراضی تولید می‌شود.
۹۸۷۱/۶۱۸۵/۳۰۷۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha