۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 83475840
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح پایش بیماری «مشمشه» در مهاباد آغاز شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83475840
طرح پایش بیماری «مشمشه» در مهاباد آغاز شد

مهاباد- ایرنا- سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: طرح پایش بیماری مشمشه در دام‌های تک‌سمی‌ (اسب و قاطر) این شهرستان آغاز شد.

عباس آغاز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح به صورت روش کنترل و پیشگیری با شناسایی دام آلوده به عامل بیماری یا بیمار است و برای آن تست سرم تشخیصی و یا «مالئیناسیون» انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در روس تست سرم تشخیصی که بیشتر در مجتمع‌های نگهداری اسب صورت می‌گیرد، بخشی از خون دام مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در روش مالئیناسیون نیز مایع مخصوصی در پلک چشم دام تزریق شده و در صورت آلوده بودن دام، علایم آن ظاهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تست ۲ نوبت در سال اواخر شهریور و اواخر اسفندماه و به صورت رایگان انجام می‌شود، پیش‌بینی کرد ۳۵ راس دام (اسب و قاطر) در این شهرستان در قالب این طرح مورد پایش بیماری مشمشه قرار گیرند.

وی گفت: مشمشه یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که به عنوان بیماری مهلک اسب شناخته می‌شود و تنها راه تشخیص آن قبل از ایجاد علایم ظاهری، انجام آزمایش مالئیناسیون است.

وی از صاحبان اسبهای این شهرستان خواست نسبت به رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و دریافت مجوز حمل از این اداره اقدام کنند و قبل از ورود اسب‌های جدید به گله خود از انجام آزمایش مشمشه اطمینان حاصل کنند.

 سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد با بیان اینکه در صورت مثبت بودن تست مشمشه، دام بیمار باید از گله جدا و معدوم شوداظهار داشت: در ۲ سال اخیر هیچ موردی از این بیماری در جمعیت تک‌سمی‌های این شهرستان مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم ارزیابی سلامت عمومی اسب‌ها پیش از اعزام آنها به مسابقات یا هر نوع جابجایی با مقاصد تجاری، بررسی ایمنی و سلامتی آنها از نظر ابتلا به این بیماری مهلک است که باتوجه به موارد مذکور، سازمان دامپزشکی تست مالئین را در اسب‌ها انجام می‌دهد.

وی از مالکان اسب‌ها خواست با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای و انجام به موقع تست مشمشه، ضمن تضمین سرمایه‌گذاری در صنعت اسب، به حفظ و ارتقای بهداشت عمومی جامعه نیز یاری برسانند.

در مهاباد انواع نژادهای اسب از جمله نژاد عربی، ترکمنی و کُردی نگهداری می‌شود و اسب‌سواری یکی از علایق مردم این شهرستان بویژه عشایر و دامداران کوچ‌نشین است.

مشمشه یکی از امراض کشنده و خطرناک در تک‌سمیان است که جزو بیماری‌های مشترک و قابل انتقال به انسان هم محسوب می‌شود و به دلیل خطر مرگ ومیر زیاد و احتمال ابتلای انسان، از نظر سازمان جهانی بهداشت دام در زمره بیماری‌هایی طبقه‌بندی می‌شود که برای آن اخطار یا هشدار صادر می‌گردد.

عامل بیماری به صورت تماس مستقیم از طریق آبشخور، آخور و حتی ذرات تنفسی معلق در هوا، تماس با ترشحات چرکی پوست، از یک حیوان به حیوان حساس دیگر یا انسان منتقل می‌شود و مشخصه آن تشکیل زخم‌هایی در دستگاه تنفس فوقانی و پوست است و با توجه به اهمیت بیماری در انسان، دام‌های مبتلا باید معدوم شوند.

مهاباد دارای بیش از ۲۵۵ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۵ هزار راس دام سنگین است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha