۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 83477171
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عراق کانون بازرگانی جهان؛ ایران همچنان در صدر

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸
کد خبر: 83477171
عراق کانون بازرگانی جهان؛ ایران همچنان در صدر

بغداد - ایرنا - روند افزایشی صادرات ایران به عراق طی دوسال اخیر  عراق را به شریک تجاری برتر تبدیل کرده است با این حال این سوال مطرح است که ابعاد جایگاه ایران و بویژه فاصله آن با دیگر کشورهای فعال در بازار عراق چگونه است.

بر اساس برآوردها در نیمه اول سالجاری، ایران در بین کشورهای رقیب بالاترین سهم بازار عراق را همچنان از سال گذشته  و رقم ۱۰ میلیارد دلار تثبیت کرده است و بر اساس برنامه های پیش رو و توافق رهبران دو کشور، مصمم به تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلار می باشد.

جمهوری اسلامی ایران در حاضر با صادرات انواع کالا و محصولات غذایی، کشاورزی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی و نیز گاز و برق عمده ترین تامین کننده نیازهای بازار عراق است. 

رایزن بازرگانی ایران در عراق در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا با اشاره به روند افزایش فعالیت های اقتصادی کشورهای مختلف در عراق طی سال ۲۰۱۹ گفت : بطور عمده  ۲۰ کشور بعنوان بازیگران صحنه  اقتصادی عراق هستند که عمدتا با رویکرد مشارکت، توسعه و سرمایه گذاری فعالیت و تلاش سازماندهی شده ای را برای کسب سهم بازار دنبال می کنند. 

ناصر بهزاد اظهار داشت: این کشورها به سه بخش قابل تقسیم هستند. کشورهایی  که طی دو سال اخیر بطور متوسط ۲۰ درصد سهم بازار عراق را کسب کردند که شامل ایران , ترکیه و چین است، بگونه ای که که در حال حاضر مجموعا  نزدیک به ۶۰ درصد از مشارکت با عراق  در بخش های کالا و خدمات راهبری را عهده دارند.

وی افزود: کشورهایی مثل کویت، اردن، عربستان سعودی، امارات با سهمی کمتر از  ۱۰ درصد و کشورهایی نظیر هند، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، آلمان و سوریه که 5 تا 10 درصد سهم بازار عراق رابه خود اختصاص داده اند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین  به حضور کشورهایی مانند سوییس، سوئد، لبنان، سریلانکا، برزیل و اندونزی در محیط تجاری عراق اشاره کرد و گفت: حوزه بهداشت، محیط زیست، دارو و خدمات پزشکی، ساخت گذرگاه ها، انرژی خورشیدی، صنعت و معدن، تحقیقات راهبردی، آموزش، سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی و گاز،کشاورزی از جمله محورهای مهم ورود سایر کشورهاست.

 بهزاد پنج عامل برقراری امنیت نسبی،  تقویت ساختارهای اقتصادی، افزایش رفت و آمدها و تعامل با کشورهای دنیا، افزایش درآمد نفتی  و  ارایه تسهیلات در تولید داخلی در عراق را از جمله دلائل تبدیل شدن این کشور به هاب بازرگانی بین المللی دانست.

وی  افزود : افزایش ۲۸  درصدی  بودجه دولت مرکزی عراق افزایش و رشد بیش از ۴۰ درصدی بودجه اقلیم کردستان عراق و پیش بینی  افزایش ۲۲ درصدی قیمت فروش نفت،  قطعا نوید خوبی برای حضور شرکت های ایرانی برای توسعه مستقیم تجارت در عراق و ورود به سایر حوزه های فعالیتی مورد نیاز  برای افزایش تبادلات  اقتصادی دوجانبه خواهد بود.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین با بیان  اینکه  دولت عراق، رشد و توسعه بخش خصوصی را مورد تشویق و حمایت جدی  قرار داده است، افزود : تعامل هرچه بهتر انجمن ها، اتاق ها و شرکت های بخش خصوصی ایران و عراق می تواند ورود (برد - برد) برای بالا بردن ضریب اشتغال، ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری صادرتی و انتقال تکنولوژی در شرایط بویژه در شرایط تحریم باشد./ 

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha