۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۵
کد خبر: 83478204
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

صادرات نفت عربستان به هند ادامه می یابد

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۵
کد خبر: 83478204
صادرات نفت عربستان به هند ادامه می یابد

دهلی نو-ایرنا- دارمندرا پرادان وزیر نفت هند روز دوشنبه در حساب تویتری خود نوشت که عربستان سعودی به دهلی نو اطمینان داده است با وجود توقف تولید نفت در دو پالایشگاه این کشور، در صادرات نفت به هند اختلالی ایجاد نخواهد شد.

نشریه " تایمز او ایندیا" روز دوشنبه به نقل از وزیر نفت هند نوشت: پس از حمله به دو مرکز نفتی متعلق به شرکت آرماکو عربستان، وزیر نفت هند با مقامات ارشد این شرکت تماس گرفته است.

وزیر نفت هند افزود: ما وضعیت واردات نفت خود برای ماه سپتامبر را بررسی کرده ایم. ما اطمینان داریم که در تامین نفت هند اختلالی ایجاد نخواهد شد. هند از نزدیک تحولات را دنبال خواهد کرد.

 دارمندرا پرادان در اظهارات جداگانه روز دوشنبه خود خطاب به خبرنگاران گفت: مقامات ارشد شرکت آرماکو با پالایشگاه های هند تماس گرفته و اطمینان داده اند که تامین نفت آنها بدون هیچ مشکلی ادامه خواهد یافت. وزارت نفت و گاز طبیعی هند از نزدیک با شرکت های نفتی هند و شرکت آرماکو در ارتباط دارد.

به گفته مقام های هندی شرکت آرماکو از پالایشگاه های هندی درخواست کرده است تا برای دریافت کیفیت متفاوت نفت آماده باشند.

در همین حال موسسه اعتباری "کوتاک" هند در تحلیلی اعلام کرد اختلال بزرگ در تولید نفت عربستان سعودی می تواند قیمت نفت را تا مدتی افزایش دهد.

بر این اساس ، افزایش قیمت نفت حتی به مدت کوتاه و افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه می تواند تاثیرات منفی بر اقتصاد هند و شرکت های اقتصادی این کشور داشته باشد. هند در میان بزرگ ترین کشور های وارد کننده در آسیا قرار دارد. این کشور همچنین ذخایر محدود استراتژیک نفتی است.

شرکت آرامکو قصد دارد دو سرمایه گذاری بزرگ در هند انجام دهد.

شرکت عربستانی آرماکو در ماه اسفند ۱۳۹۶ از توافق خود با هند برای ساخت یک پالایشگاه بزرگ نفت به ارزش ۴۴ میلیارد دلار  در منطقه رتناگیری خبر داد.

این پالایشگاه قرار است با همکاری امارات و شرکت های هندی از جمله نفت هند، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم ساخته شود.

شرکت عربستانی آرماکو در دومین سرمایه گذاری بزرگ خود در هند، قصد دارد ۲۰ درصد از سهام شرکت صنایع رلاینس به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را خریداری کند.

هند ۸۳ درصد از نیاز خود به نفت را از طریق واردات تامین می کند. عربستان سعودی پس از عراق بزرگ ترین صادر کننده نفت به هند است.

در سال مالی ۲۰۱۸-۱۹ عربستان سعودی ۴.۳۳ میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد. واردات کل نفت هند در این مدت ۲۰۷.۳ میلیون تن بوده است.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

این کشور به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی  احتیاج دارد.

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی با  عنوان "توان بازدارندگی دوم" پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است.

۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.

با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکید کرد که در صورت لزوم و کمبود نفت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا استفاده می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha