۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۸
کد خبر: 83478652
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای کذب تحریم‌کنندگان دارو با کدینگ GS۱ مشخص می‌شود

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: کدهای استاندارد کالاها و خدمات برپایه GS1، در شرایط تحریم‌ها می‌تواند مشخص‌کننده ادعای کذب تحریم‌کنندگان غذا و دارو باشد.

«مرجان فقیه نصیری»‌ امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:‌ امروز آمریکایی‌ها مدعی اند که فقط برخی کالاهای ایرانی نظیر نفت، محصولات فولادی و پتروشیمی مشمول تحریم ها شده و شامل همه نوع کالا از جمله غذا و دارو نمی شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی خاطرنشان‌کرد: استانداردهای GS۱ حتی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی کنونی هم می تواند به کمک ما بشتابد و به هر دلیلی اگر کالایی وارد کشورمان نمی شود با استفاده از این کدینگ قابل اثبات است.

به گزارش ایرنا، GS۱ یک سازمان جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی با سابقه ۴۵ ساله است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌ جهانی را وضع کرده ‌است. استانداردهای GS۱ پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با سابقه بیش از ۲۳ سال در کشور به عنوان عضو رسمی سازمان GS۱ جهانی، با شناسایی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار قلم کالای تولیدی یا وارداتی که مطابق با ابلاغیه ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از ۱۲ بانک اطلاعاتی مرجع کشور و تنها بانک مرجع کشور در حوزه کالا و خدمات شناسایی شده و با تکیه بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود تاکنون توانسته نقش و جایگاه مهمی در زمینه ایجاد زبان مشترک بین اجزای مختلف زنجیره تأمین و کسب و کار ایفا کند.

مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات، تنها نماینده انحصاری GS۱

رئیس مرکز  مطالعات و پژوهش های بازرگانی در ادامه گفت:‌ پراکندگی و تعدد سامانه‌ها در حوزه‌های مختلف زنجیره تامین و توزیع کالا، از جمله مشکلات در این حوزه است و باید تلاش کرد با یکپارچه‌سازی آنها یا اتصالشان به یکدیگر از عملکرد جزیره‌ای آنها جلوگیری کرد.

وی بیان‌داشت:‌ ریشه این موضوع به مصوبه‌هایی در گذشته باز می گردد که دستگاه ها را مکلف به ایجاد سامانه هایی به همین منظور کرده و هر دستگاه نیز بدون نگاه به سایرین سعی در انجام وظیفه خود کرده بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکیدکرد:‌ در موضوع کدینگ کالا، بدون شک باید پایه آن استاندارد باشد تا جامعه جهانی آن را شناخته و صادرکننده ایرانی با مشکل مواجه نشود و GS۱ مرکزی است که این وظیفه را عهده دار است.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ امروز ۱۵۰ کشور عضو GS۱ هستند و در تلاشند تا با ایجاد یک زبان مشترک تجاری، به استانداردسازی فعالیت‌ها بپردازند.

فقیه‌نصیری ادامه‌داد: ایران از ۲۴ سال پیش به عضویت این سازمان جهانی درآمده و مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات تنها نماینده انحصاری GS۱ است که وظیفه کدگذاری کالاها و خدمات را بر عهده دارد.

وی گفت:‌ بر این اساس، همه کدهایی که برای کالاها و خدمات در کشور صادر می‌شود باید پایه و اساس GS۱ داشته باشد و در غیر این صورت در تجارت خارجی با سایر کشورها دچار مشکل خواهیم شد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی ادامه داد:‌ در شرایط کنونی که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می بریم و یکی از مشکلات اساسی کشور صادرات است، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

وی یادآور شد: مسیر تنظیم بازار از صادرات می گذرد. هرگز نباید فکر کنیم که بدون ارتقای وضعیت صادرات کشور می توان بازار داخل را مدیریت کرد، به همین دلیل باید با زبان جهانی با طرف‌های تجاری صحبت کرده و در این راستا از کدینگ GS۱ استفاده کنیم.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha