جریان‌سازی تئاتر دینی در گرو تطبیق محتوا با نیاز و مطالبات جامعه

تهران- ایرنا- مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تاکید بر آنکه تئاتر هنری برخاسته از نیازها و دغدغه‌های عموم افراد جامعه است گفت: جریان‌سازی تئاتر دینی در گرو تطبیق مفاهیم و محتوای آن با خواسته و مطالبات عموم مردم است.

کوروش زارعی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاکید بر رفتارها و کنش‌های آیینی و برخاسته از ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه عموم مردم در مواجهه با پدیده های طبیعی به عنوان مهمترین ریشه آیین‌های نمایشی یادآور شد: به سبب همین ارتباط تنگاتنگ با خواسته، نیاز و دغدغه های مردم است که هنر نمایش به عنوان هنری مادر و جامع ترین و پرمخاطب ترین هنر میان تمام هنرها در جهان شناخته می شود.

وی ادامه داد: مفاهیم دینی و آموزه های مذهبی، اصلی جدایی ناپذیر در بنیان های زندگی تمامی جوامع و مردمان کشورها و تمدن ها به شمار می رود. به همین سبب است که بیشتر رفتارهای نمایشی و آیینی مردمان تمامی جهان با استناد به مسائل دینی، مذهبی و بنیان های معنوی شکل گرفته است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خاطرنشان کرد: دلیل ارزشمند، الهی و مقدس بودن آموزه‌های دینی نیز به سبب همین سیالیت و ارتباط تنگاتنگ عموم مردم با مفاهیمی است که زندگی آنها را در بُعد معنوی شکل داده است.

وی افزود: بر همین اساس به عنوان مثال حادثه ای مانند عاشورا و قیام حضرت امام حسین (ع) بعد از قریب به چهارده قرن هنوز با همان شورِ آمیخته با تعزیت از یک سو و از سوی دیگر مفاهیم فراگیر و آموزنده ای چون پایمردی، ایثار، از جان گذشتگی و آزادگی به عنوان اصلی ترین مفاهیم انسان ساز نه تنها تا امروز زنده مانده که برای همیشه از مهمترین مفاهیم انسان ساز جوامع بشری به شمار می رود.

کارگردان نمایش کانال کمیل افزود: با عبور هر نسل جامعه‌ای به نسل دیگر و همراهی شان با مفهومی به نام توسعه نیازها، خواسته ها همچنین نگرش های مردم تغییر پیدا می‌کند. به همین سبب هنرمندان برای حفظ ارتباط خود با عموم مخاطبان باید بر جریان جاری جامعه سوار و مسلط باشند تا بتوانند خود را با مطالبات هر نسلی برای ارائه بهترین خوراک هنری به مخاطبانشان تطبیق دهند.

به گفته زارعی آیینی مانند تعزیه که راوی نهضت حسینی امام حسین (ع)، شهادت او و جمیع رویدادهای سال ۶۱ هجری است؛ زبانی احساسی و آَشنا برای مخاطب شناخته می شود. اما ساحت تئاتر، ساحتی‌ است که به اندیشه و تعامل مخاطب نیاز دارد. به همین سبب هنرمندان تئاتر در بهره‌گیری از اتفاق‌ها و رویدادهای مربوط به قرن های گذشته باید برای جذب مخاطبان امروز خود با زبان و نگاه و بینش امروزی با آنها صحبت کنند.

وی که این روزها با نمایش غریبه شام در تماشاخانه سنگلج میزبان مخاطبان است، گفت: به عنوان نمونه گروه نمایش آیین برای برای بازتولید نمایش غریبه شام تلاش کرد نیاز و خواست مخاطب امروز و جامعه کنونی را در نظر بگیرد. برای انجام این مهم با تغییر در بخشی از داستان غریبه شام تلاش کردیم ضمن ارائه داستانی تازه و بدیع، مفهومی منطبق با اتفاقات امروز جامعه را برای ارائه به مخاطب را در قالب نمایش غریبه شام بگنجانیم.

نمایش غریبه شام که حدود ۲۵ سال پیش برای نخستین بار به مخاطبان عرضه شد روایت کننده دو داستان موازی‌ست؛ نخست برشی از زندگی حضرت رقیه (س) با روایت آشنای ۲۵ سال پیش یعنی حماسه دفاع مقدس و امروز با توجه به اتفاقاتی که ریشه آنها بر ایستادگی، مقاومت و از جان گذشتگی در قالب بخشی دیگر از تاریخ معاصر کشور یعنی شهدای مدافع حرم گره خورده است؛ تلاش کردیم برای مخاطب امروز حرفی از جنس امروز و نسل امروز را با تلفیق داستان حضرت رقیه (س) و برشی از زندگی یکی از دختران شهدای مدافع حرم ارائه دهیم.

کارگردان نمایش خورشید از حلب طلوع می کند یادآور شد: نسل امروز مخاطبان تئاتر، نسلی هوشمند، دغدغه‌مند و بیش از گذشته اهل پرسشگری است. به همین سبب ارائه آثار تئاتری برای این نسل باید بر همان مبنای هوشمندی و حس پرسشگری منطبق باشد. در این راستا برای تاثیرگذاری، جریان سازی و ارتباطات فراگیر با مخاطبان در جریان تولید نمایش غریبه شام تلاش کردیم تا نگاه خود را با نیازهای امروز جامعه کنونی تطبیق دهیم.

نمایش غریبه شام کاری از گروه تئاتر آیین به نویسندگی سیدحسین فدایی حسین و کارگردانی کوروش زارعی تا پایان ماه صفر (۷ آبان) همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha