۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83483477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موسیقی ظرفیت ماندگاری برای نزدیکی فرهنگ ایران و چین است

پکن- ایرنا- «ژائو ژوچان» هنرمند و موسیقی دان چینی با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایران و چین گفت که هنر موسیقی ظرفیت ماندگاری برای نزدیکی فرهنگ ایران و چین است و باید از این ظرفیت به نحو مناسبی استفاده شود.

خانم ژائو که در زمینه مطالعه موسیقی ایرانی فعالیت دارد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مبادله هیات های موسیقی و موسیقدانان میان دو کشور می تواند علاوه بر تقویت روابط فرهنگی، باعث معرفی دو کشور به یکدیگر شود.

وی تصریح کرد: موسیقی چینی و ایرانی به عنوان یکی از میراث ماندگار فرهنگ شرقی همانند سایر بخش های فرهنگی به دلیل اثرگذاری قوی می تواند نقش خود را در تقویت اشتراکات فرهنگی ایفا کند.

این موسیقیدان چینی از جذابیت و خلاقیت به عنوان دو عنصر اصلی در موسیقی ایرانی نام برد و گفت: از آنجائیکه روابط­ فرهنگی ایران و چین همانند روابط سیاسی و اقتصادی، روابطی دوسویه و متقابل است عرصه موسیقی به عنوان یکی از محورهای فعالیت فرهنگی، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ژائو افزود: موسیقی ایرانی در مجموع به علت برخورداری از ویژگی­ هایی مانند اصالت و نواوری مورد پسند مخاطبان چینی است و رفت و آمد هیات ها و همچنین دعوت از اساتید این رشته برای تحصیل و تدریس در کشورهای یکدیگر می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

او با اشاره به ضرورت معرفی بیشتر موسیقی سنتی دو کشور به یکدیگر خاطر نشان کرد با توجه به عدم شناخت موسیقی دانان چینی از موسیقی ایرانی، سعی کرده ام به طور اصولی درباره موسیقی ایران تحقیق کنم و در این راه فقط به نوشته های محققان اروپایی و آمریکایی بسنده نکردم.

این موسیقیدان چینی با اشاره به اینکه بیشتر نوشتارها درباره موسیقی ایران مربوط به کشورهای دیگر است، تاکید کرد با سفر به ایران متوجه شدم موسیقی ایرانی مانند سرزمین پارس، دارای اسرار زیادی است و برای من ورود به این دنیای پرجاذبه، بسیار جالب بود.

او گفت که روی موسیقی ایران کارهای گسترده ای انجام داده ام و متوجه شده ام که موسقیدانان ایرانی بر کار خود تسلط بالایی دارند.

'ژائو' با اشاره به اینکه یک کار پژوهشی تحلیلی ۲۰ هزار واژه ای به دو صورت سمعی و بصری در مورد موسیقی ایران انجام داده است اضافه کرد نتایج این تحقیقات درباره موسیقی و همچنین زمینه های دیگر فرهنگ ایران، در نشریه دانشگاه 'نن جینگ' در جنوب شرق چین منتشر شده است که اولین نسخه تحقیقاتی منتشر شده در یک ژورنال معتبر آکادمیک چین درباره موسیقی ایران محسوب می شود.

وی ابراز امیدواری کرد مردم چین با خواندن این نسخه مطالعاتی بیش از گذشته و به طور دقیق تر با موسیقی ایران و واقعیات آن آشنا شوند و بتوانند ایران واقعی را بهتر بشناسند.

ژائو در پایان افزود: گفتمان فرهنگی تاثیر دوجانبه ­ای بر فرهنگ ایران و چین دارد این گفتمان در صورت بهره گیری از هنر موسیقی به شکل آسانتری می تواند به بهبود و تقویت روابط فرهنگی دو کشور کمک کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha