به گزارش گروه دانشگاه و آموزش، «علی خاکی صدیق» با بیان اینکه آموزش عالی در چند دهه گذشته به ویژه دو دهه اخیر تحولات بسیاری داشته است، افزود: ۱۴۱ دانشگاه و موسسه آموزشی دولتی، ۴۶۶ واحد پیام نور، ۵۴۵ واحد علمی کاربردی، ۲۹۸ واحد غیرانتفاعی، ۱۷۰ واحد فنی و حرفه ای و بیش از ۵۰۰ واحد دانشگاه آزاد داریم که مجموعه بزرگ خانواده آموزش عالی را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به اینکه کیفیت جنبه های مختلفی دارد، تصریح کرد: کیفیت در آموزش اکنون مهمترین دغدغه ما در آموزش عالی است. کیفیت، چندعاملی است. تعدادی از آن عوامل غیرمستقیم و بقیه مستقیم هستند.
وی ادامه داد: در ردیف عوامل مستقیم کیفیت، پارامترهایی چون بازبینی دروس، بازبینی رشته ها و تعریف رشته های جدید، بازبینی در ظرفیت ها، توسعه موضوعات جدید و بین رشته ای ها، مهارت افزایی و اشتغال پذیری، مهارت افزایی مدرسان و استادان، تقویت علوم پایه، بُعد بین المللی آموزش، نوآوری در آموزش، اخلاق آموزش، ارزیابی دوره های آموزشی به ویژه تحصیلات تکمیلی مطرح است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
خاکی صدیق در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه برخی پارامترهای کیفیت آموزش چون بازبینی دروس که از اولویت های مهم هستند از مدت ها قبل شروع شده است، گفت: دو سه سال است که این اختیار به برخی دانشگاهها برای بازبینی دروس داده شده است. در داخل وزارت علوم نیز این امر در شورایی بررسی و پیگیری می شود.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: بازبینی دروس امری دشوار است. این اعتقاد را ندارم که دانشگاههای تراز اول ما عقب تر از دانشگاه های خوب دنیا هستند. اینکه ما از دانشگاه های خوب دنیا عقب تر هستیم گزاره درستی نیست.
خاکی صدیق افزود: اختلاف سطح آموزش در دانشگاههای ما بالاست. اما معتقدم اینطور نیست که فارغ التحصیلان دانشگاههای خوب، تخصصی و مادر ما اختلاف و عقب ماندگی در سرفصل و عناوین دروس در مقایسه با دانشگاه های دنیا داشته باشند.
وی درباره مهارت افزایی نیز تصریح کرد: رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای مهارت است، اما مقصود ما آموزش مهارت در دیگر دانشگاه ها است. ما این هدف را در قالب طرح جامع مهارت افزایی در دانشگاهها دنبال می کنیم و مهمترین چالش ما فقدان وجود ارتباط با بخش های مختلف جامعه چون بخش صنعت است که باید این پیوند تقویت شود.
معاون آموزشی وزارت علوم درباره تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاهها گفت: یکی از مشکلات جدی ما فرسودگی و به روز نشدن تجهیزات آزمایشگاهی است که تاثیر مستقیمی بر آموزش دارد.
خاکی صدیق بر ضرورت توجه به مقوله اخلاق در آموزش تاکید کرد و گفت: اخلاق در پژوهش و مواردی چون تقلب های علمی در پایان نامه نویسی در سال های گذشته مورد توجه بوده اما به همان اندازه به اخلاق در آموزش نپرداخته ایم. اخلاق در آموزش دارای چهار بُعد است. نخست پیوست اخلاقی تدریس اساتید در کلاس چون رعایت نظم، به روز رسانی اطلاعات، برخورداری از شایستگی لازم، رعایت انصاف در سنجش دانشجویان و نحوه پوشش از این جمله است.
وی ادامه داد: بعد دوم اخلاق دانشجویان در آموزش است. بعد سوم مدیران آموزش و رفتار اخلاق مدارانه آنها و بعد چهارم اخلاق در سیاست گذاران آموزش است. گاهی پیوست اخلاقی برنامه ها و آیین نامه ها مدنظر قرار نمی گیرد. گاهی در یک آیین نامه آموزشی دست می بریم که ممکن است برای دانشجو تبعات داشته باشد.
خاکی صدیق افزود: قرار است اقداماتی در این زمینه با همکاری انجمن های تخصصی اخلاق کاربردی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: کیفیت در آموزش بسیار مهم و نیازمند همکاری بخش های مرتبط بیرونی است. /
نظر شما