عکاسی حرفه‌ای ساسان مویدی به جنگ محدود نشد
ساسان مویدی در نمایشگاه گروهی عکاسان دفاع مقدس/ عکس از مهدی مریزاد

تهران- ایرنا- ساسان مویدی از معدود عکاسان مستقل دفاع مقدس است که کار حرفه‌ای را به جنگ محدود نکرد و در ۶۰ سالگی شور جوانی‌اش میانسال نشد تا عکس‌هایش راوی قصه‌های سرزمین مادری‌اش از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال در قامت شاهدی برای تاریخ به میراث بماند.

عکس‌های ساسان مویدی از جنگ ایران و عراق به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس چاپ شده است.

مویدی متولد ۱۳۳۸ است و یکی از اولین روزنامه نگارانی بود که حمله شیمیایی صدام را در حلبچه ثبت کرد که امروز به تصاویر نمادین این فاجعه تبدیل شده است.

او درباره ورود حرفه ای خود به عکاسی جنگ گفته است: اوایل سال ۵۸ داوطلبانه به سربازی رفتم و از سال ۶۰ در واحد عکاسی انتشارات سروش زیرنظر زنده یاد بهمن جلالی کارم را ادامه دادم و تا امروز دوربین همیشه با من بوده است و نمی توانم بدون آن زندگی کنم.

کتاب عکس های جنگ مویدی از مجموعه کتاب‌های «عکاسان جنگ؛ عراق علیه ایران» ۱۸۸ صفحه دارد که در دو قطع مختلف چاپ شده و حاوی ۱۲۶ فریم عکس است. مجید دوخته‌چی‌زاده و ساسان مویدی مقدمه‌ای برای این کتاب نوشته‌اند.

به عنوان عکاس خودم را مسئول می دانستم و بدون حکم ماموریت برای عکاسی می رفتم. ۱۷۹ ماموریت جنگی دارم ولی فقط ۱۱ تا را حکم ماموریت گرفتم. در زمان آزادی خرمشهر وقتی گفتند که نمی توانی بروی واقعا دیوانه شده بودم. وقتی مارش جنگی زدند و در جبهه نبودم، اذیت می شدم.

۴۰ عکس از آثار مویدی از جنگ تحمیلی که در کتاب نیز موجود است برای نمایش در نمایشگاه رونمایی از کتاب این عکاس انتخاب شده است. انتخاب عکس‌های این مجموعه نیز توسط سیدعباس میرهاشمی و فرهاد سلیمانی از میان تمامی آثار ساسان مویدی صورت گرفته است که کار مدیریت محتوایی و هنری این کتاب را برعهده داشتند.

مویدی تا به امروز هشت کتاب عکاسی را منتشر کرده است و تصاویر وی در صدها نمایشگاه به نمایش در آمده است.

نگاه شاعرانه مویدی مهمترین ویژگی عکسهایش است که حتی در جنگ به عنوان اوج خشونت بشری چنان لحظه های ناب انسانی را درون قاب هایش دعوت می کند که مخاطب در مواجهه با روایت های درون عکس ها فارغ از جغرافیا و نژاد از هم نشینی با یک رابطه عاطفی پیام عکاس را دریافت می کند نه از یک انزجار بصری.

برای مثال عکس بمباران شیمیایی حلبچه مویدی که بعدها نمادی از این فاجعه انسانی شد پدری را نشان می دهد که کودک خود را در آغوش فشرده و با او به خواب ابدی رفته است. عکس رزمنده ای که نگاهش در چشمان زنی منتظر گره خورده است تا در آغوشش آرام گیرد. عکس مادری که فززند خود را به آغوشش دعوت می کند. آزاده هایی که آغوش یاران دیرین خود را غنیمت می شمارند. تمامی عکس ها از آغوش سخن می گویند و گویی مویدی استاد عکاسی از آغوش‌هاست؛ مخاطب در مواجهه با عکس های مویدی با ترس از دادن عشق و آغوش هاست که جنگ را پس می زند نه از ترسِ خشونت و خشم.

او از معدود عکاسانی است که پس از جنگ به صورت حرفه ای عکاسی را ادامه داد و دغدغه هایش او را واداشت تا با سفرهای متعدد به نقاط مختلف ایران آسیب های پس از جنگ، مهاجرت، محیط زیست و دیگر مباحث اجتماعی را ثبت کند.

مویدی بیش از ۱۰ سال است که بر روی عکاسی از کردها  متمرکز است و در این راستا در سال های اخیر تصاویر تاثیرگذاری از کوبانی ثبت کرده است.

وی در بخشی از متن مجموعه عکس کوبانی خود نوشته است:

پایداری و مبارزه مردم کوبانی افکار من را هم مثل خیلی از مردم مشغول خودش کرده بود. تصمیم به رفتن گرفتم تا تلاشی کنم برای ثبت استقامت مردم کوبانی. نه موی سپیدم را دیدم و نه جثه ی نحیفم را. آنسوی مرز ایران. می بایست از عراق و ترکیه بگذرم تا وارد خاک سوریه بشوم. این رفتن داستانی داشت هیجان انگیز.

مجموعه عکس نازنین نیز یکی از آخرین مجموعه های این عکاس است که به زندگی دختر کولی یازده ساله‌ای پرداخته است که با مصائب مهاجرت در کنار خانواده اش همراه است.

مویدی درباره این مجموعه نوشته است: داستان من تصویری از زندگی در شرایط دشوار و رویاهای نازنین است که در بازی کودکانه اش با بازرگانان یا کاپیتان هایی از جزایر اطراف خلیج فارس ازدواج می کند.

احترام از دیگر ویژگی های عکس های مویدی است و افرادی درون عکس های وی از کرامت انسانی برخوردار هستند که مویدی آنها را برای ما محترم می آفریند و حتی زمانی که زندگی کولی ها را روایت می کند فقیر مترادف با تهی نیست و

نازنین دختر کولی از رویای زندگی  سرشار است و کودکان میان ویرانی ها در جشن عروسی هل هله می کشند.

نگاه شاعرانه مویدی که برگرفته از شخصیت بی آلایش این عکاس است آینه وار بازتاب دهنده رنج هایی است که با آن بیگانه نیست و همین سنت است که رنج های مدعو در عکسهایش گنده گویی نیست که از کادر خارج شود و این جا همان مکانی است  که تا عکاس رنج نبرد از رنج ها نمی تواند سخن بگوید و عکس ها به مثابه معصومیت چشم های کودکان دروغ و صداقت را عریان می کند.

ساسان مویدی عکاس پیشکسوت که بیشتر با دو مجموعه بمباران تهران و حلبچه به شهرت رسید عکس های قابل توجهی بسیاری دارد که علاقه مندان می توانند در سایت شخصی این عکاس به تماشای آنها بنشینند.

مجموعه کتاب‌های انجمن عکاسان دفاع مقدس با رویکرد پرداختن به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با آثار احمد علیزاده نوری شروع شد و در ادامه با آثار علی فریدونی، سعید صادقی، مریم کاظم زاده، ابوالفضل بیات و محمدحسین حیدری ادامه یافت و جدیدترین کتاب در این موضوع مربوط به مویدی است که با عنوان عکاسان جنگ عراق علیه ایران: ساسان مویدی منتشر شده است.

آثار منتشر شده از عکس‌های دوران هشت ساله دفاع مقدس ذهن مخاطب را بلافاصله به سمت مجموعه جنگ تحمیلی می‌برد که در بین سال های۶۱ تا ۶۷، شش جلد از آن منتشر شد. این کتاب‌ها، آثار ارزشمند و فاخری بودند که جمع‌آوری شد و در قالب ۶ جلد در آلمان به چاپ رسید.

نمایشگاه عکس‌های ساسان مویدی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سه‌شنبه ۲ مهرماه در حوزه هنری گشایش می‌یابد و همچنین در این مراسم، کتاب این هنرمند که هفتمین کتاب از مجموعه کتاب‌های عکاسان جنگ (عراق علیه ایران) انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس است رونمایی خواهد شد.

این رویداد با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی رییس حوزه هنری و سیدمحمدیاشار نادری رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح و جمعی از هنرمندان عرصه های سینما و هنرهای تجسمی در گالری تازه تاسیس «خانه» حوزه هنری به نشانی انتهای خیابان سمیه غربی، جنب فروشگاه کتاب سوره مهر برگزار می شود.

گزارش از : عادل پازیار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha