طرح مهر نماد مدیریت است

تهران-ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، پروژه مهر را نماد مدیریت در این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: هماهنگی‌های لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید انجام شده است و بخش های مختلف این وزارتخانه تلاش می‌کنند تا مهر خوبی برای دانش‌آموزان رقم بخورد.

«علیرضا کاظمی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره اقدامات آموزش و پرورش برای  طرح مهر اظهار داشت:  این طرح ملی صرفا به آموزش و پرورش بازنمی گردد بلکه خانواده و بسیاری از نهادهای دیگر جامعه درگیر آن هستند.

وی افزود: حساسیت والدین نسبت به تربیت و آموزش فرزندان و شادی دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه، ایجاد پیوندهای دوستی در مدرسه با همکلاسی‌ها روح جدیدی را به جامعه تزریق می کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه مهرماه سرزندگی، نشاط و شادابی را به جامعه ارزانی می کند، یادآورشد: طرح مهر بطور طبیعی روح بالندگی و شکوفایی را  به همراه دارد و این تحرک و پویایی نوید بخش روزهای خوش و امیدآفرین برای جامعه است.

کاظمی ادامه داد: با توجه به اهمیت این طرح وزارت آموزش و پرورش صدها اقدام کوچک و بزرگ انجام داده تا در نهایت مهر آغاز شود. برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه یک ساله و برخی دیگر ادامه دار است اما در نهایت بیشتر برنامه‌ها در بازده زمانی ابتدای مهر کار خود را آغاز می‌کنند.

وی افزود: آموزش و پرورش از بحث ساماندهی منابع انسانی، ساخت و ساز کلاس‌های درسی، ثبت نام دانش آموزان در مدارس و تجهیز مدارس تا توزیع کتاب‌های درسی را برای ابتدای مهرماه آماده می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش معیار مدیریت در آموزش و پرورش را بازگشایی مدارس دانست و خاطرنشان کرد: مهر و آغاز سال تحصیلی به این دلیل که جوششی در جامعه ایجاد می‌کند، باعث رخ دادن یک جریان جدید از زندگی در سطح جامعه می‌شود.

کاظمی یادآور شد: آموزش و پرورش در کنار برنامه‌های سخت افزاری مدیریت و ساماندهی برنامه‌های نرم افزاری را نیز برعهده دارد، برنامه های نرم افزاری آموزش و پرورش به برنامه هایی گفته می‌شود که برای تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی طراحی می‌شود.

وی ادامه داد: مسائل مربوط به توانمندی‌های معلمان، ایجاد فضای مفرح و با نشاط تربیتی، آموزشی و ورزشی و انجام فعالیت‌های گروهی و اردویی و تهیه محتوای تولید شده به عنوان ابزار کار معلمان همه در گرو فعالیت‌های نرم‌افزاری آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به برنامه‌های سخت افزاری این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: توزیع ۱۴۰ میلیون کتاب درسی و توزیع آن در میان ۱۲۰ هزار مدرسه کاری بسیار دشوار است.

کاظمی همچنین با یادآوری کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش افزود: یکی  از مشکلات آموزش و پرورش کمبود معلمان پرورشی است که در تلاش هستیم با اجرای طرح‌های مختلف این مشکل را تاحدودی برطرف کنیم.

فعالیت‌های معلمان پرورشی در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در ادامه با تشریح عملکرد این معاونت برای اجرای طرح مهر اظهارداشت: حوزه پرورشی و فرهنگی به عنوان یک بخش مکمل در کنار برنامه درس ملی فعالیت می کند، چراکه فضای مدرسه با برنامه درس ملی پر می شود، دانش آموز از ساعت هشت صبح تا ۱۴ در کلاس های درس مشغول تحصیل هستند و پس از آن به منزل می رود.

کاظمی افزود: مربیان و معاونان پرورشی در مدارس باید در فرصت کوتاه زنگ تفریح با دانش آموزان ارتباط گرفته و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی که قابلیت اجرا دارد را انجام دهند و زمینه حضور دانش‌آموزان را در فعالیت های خارج از مدرسه از جمله دارالقرآن‌ها، اردوها، برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی مهیا کنند.

وی ادامه داد: معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه در سه حوزه با طراحی استراژی های مهم در جهت ترغیب دانش‌آموزان به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی گام برمی دارد.

وی یادآور شد: توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت به عنوان یک فرهنگ حاکمیتی، دینی و الهی در میان دانش‌آموزان اولین اولویت معاونت پرورشی است، اگر دانش آموزان مومن پرورش یابند، بی شک کشور به بسیاری از آرمان‌های خود در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست می‌یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استراتژی دوم این معاونت را توسعه مهارت‌های ارتباطی و توانمندی‌های دانش آموزان، آداب اخلاقی در راستای پیشگیری از افزایش آسیب های اجتماعی ذکر کرد.

کاظمی در ادامه ایجاد روحیه امید و نشاط در میان دانش آموزان را استراتژی سوم معاونت پرورشی ذکر و و اعلام کرد که ۱۲۰ برنامه در این سه حوزه طراحی شده است.

وی با بیان اینکه برخی برنامه‌ها از جمله غبارروبی مدارس، تجهیز کتابخانه و نمازخانه‌ها برنامه‌های ساری و جاری هستند، ادامه داد: این اقدامات انجام شده و در طول سال تحصیلی نیز ادامه دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: آماده سازی کانون‌ها و دارالقرآن‌ها همگی خارج از مجموعه مدارس هستند، توزیع نیروی انسانی در سطح معاونت‌های پرورشی نیز انجام شده است. برنامه‌های سالانه مسابقات قرآن نیز به محض بازگشایی مدارس انجام می‌شود.

کاظمی اظهارداشت: معاونت پرورشی و فرهنگی در ۷۰ رشته در مقاطع مختلف مسابقات فرهنگی و هنری برگزار می‌کند تا در نهایت دانش‌آموز با تمرکز بر مهارت‌ها زمینه شکوفایی استعدادهای خود را مهیا کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های تشکیلاتی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد، این یکی از بهترین راه‌های ارتقای مهارت‌های دانش آموزان قراردادن وی در یک شبکه تشکیلاتی و اجتماعی است. دانش‌آموز باید بتواند  مسئولیت پذیر باشد و با پذیرفتن نقش اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: همچنین جشنواره‌های مختلفی برای دانش آموزان طراحی شده، جشنواره فرهنگی و هنری در ۷۰ رشته، جشنواره کالای ایرانی در یزد، گلدسته های سرو به منظور توسعه و ترویج فرهنگ نماز در استان گلستان، آیینه زمان برای آشنایی با اندیشه و سبک زندگی امام خمینی (ره)، جشنواره فرهنگی عفاف و حجاب در راستای توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از جمله این برنامه‌هاست.

کاظمی افزود: آسیب‌های اجتماعی از جمله مباحثی است در اولویت های نظام قرار دارد، از این رومعاونت پرورشی آموزش و پرورش بر این موضوع متمرکز شده است، ریشه بسیاری از مشکلات به ناتوانی دانش‌آموز و گفتن این موضوع که من ناتوانم بازمی گردد، آموزش و پرورش معتقد است که با توانمندسازی دانش‌آموزان از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود.

 آموزش و پرورش جلودارترین دستگاه در ترویج فرهنگ قرآن

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش همچنین درباره فعالیت‌های قرآنی این معاونت اظهارداشت: این وزارتخانه جلودارترین دستگاه در حفظ جز سی و توسعه و ترویج فرهنگ قرآن است، سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ همکار فرهنگی و دانش آموز در حفظ جز سی شرکت کردند. امسال هم محوری ترین برنامه است و تلاش می شود این برنامه با موفقیت دنبال شود.

کاظمی در ادامه درباره تجهیز نمازخانه‌ها نیز گفت: تمامی مدارس پرجمعیتی قابلیت برگزاری نماز جماعت را دارنداما مدارس دارای جمعیت دانش آموزی مختلط و کم جمعیت در روستاها ممکن است چنین فضایی را نداشته باشند.

وی درباره توسعه فرهنگ کتابخوانی نیز عنوان کرد:  یکی از کارهایی که تعریف شده، توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است، در این حوزه هم برنامه های وسیعی از جمله برگزاری ۵۰هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: بواسطه رابطان کتاب‌های خوب و متناسب را مقطع به مقطع و استان به استان شناسایی کرده ایم.

کاظمی ادامه داد: در مسابقه کتابخوانی یا جشنواره دانایی توانایی که دوسال فعالیت کرده چیزی حدود ۵۰۰ هزار دانش آموزان شرکت می کنند که امسال هدفگذاری شده تعداد این شرکت کنندگان افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha