«وحید مرندی مقدم» امروز (دوشنبه) در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد ایران افزود: میزان گوگرد در بنزین توزیعی تهران در سال ۹۴ به ۵۰ ppm ، سال ۹۴ به ۴۲ ppm ، سال ۹۵ به ۳۲ ppm ، سال ۹۶ به دلیل مشکلات پالایشگاه شازند به ۶۹ ppm و سال گذشته به ۳۴ ppm کاهش یافت.
به گفته این مقام مسئول، استاندارد قبلی بنزین در موضوع آلایندهها مربوط به سال ۸۷ بود که حد مجاز گوگرد در آن ۳۰۰ میلی گرم در لیتر در نظر گرفته شده بود اما در استاندارد جدید به ۵۰ گرم در میلی گرم در لیتر بهبود یافت، همچنین حد مجاز سرب در بنزین را به صفر رسیده، حد مجاز آروماتیکها استاندارد جدید ۳۵ میلی گرم در لیتر در نظر گرفته شده و حد مجاز بنزن به یک ppm کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: با پالایشگاههای موجود نمیتوان برای کاهش آلایندگیهای بنزین اقدام کرد و باید صنعت نفت نیز به ارتقای پالایشگاهها بپردازد.
مرندی مقدم در عین حال خاطرنشان کرد: فقط کاهش آلایندگیهای بنزین نمیتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند بلکه باید وضعیت کیفی خودروها نیز بهبود یابد.
وی در خصوص میانگین کشوری میزان گوگرد در بنزین گفت: در سال ۹۳ به ۱۰۲.۴، در سال ۹۴به ۵۸ ،سال ۹۵به ۴۸، سال ۹۶ به ۶۰ و در سال گذشته ۴۷ ppm رسید.
این مقام مسئول گفت: امروز سازمان ملی استاندارد ایران نامهای برای شرکت کنترل هوای تهران ارسال کرده و در آن خواستار پاسخگویی به چند پرسش شده است.
وی ادامه داد: استانداردی که بر طبق آن نمونه های برداشت شده این شرکت آزمایش شده، آزمایشگاهی که آزمایش ها انجام شده، شیوه نمونه گیری و روش حمل نمونه ها که همه این موارد می تواند روی نتایج تاثیرگذار باشد، سوالات ما را در این نامه تشکیل میدهد.
مرندی مقدم یادآور شد: گوگرد می تواند از منابع متعددی در هوای تهران وارد شود که بنزین فقط یکی از آنهاست، وظیفه شرکت کنترل هوای تهران نیز اندازه گیری گوگرد در هوا است نه بنزین و مطابق قانون، اندازه گیری میزان گوگرد در بنزین وظیفه سازمان ملی استاندارد است.
وی خاطرنشان کرد: تنها دو آزمایشگاه در تهران و بندرعباس و یک آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت، صلاحیت آزمایش میزان گوگرد در بنزین را دارا هستند.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته خبری منتشر شد که حکایت از وجود سه برابری حد مجاز گوگرد در بنزین تهران داشت و تقصیر را بر گردن افزایش تولید انداخته بود. در این خبر اعلام شده بود که کیفیت بنزین فدای کمیت شده و با هدف افزایش حجم تولید، کیفیت بنزین را قربانی کردهاند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت در تاریخ ۱۲ اردیبهشت سال ۹۶ و با توجه به ارتقای استاندارد بنزین از یورو ۲ به یورو۴، برنامه زمان بندی شده برای توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در نظر گرفته شد.
وی توضیح داد: مطابق این برنامه، تا تاریخ اول تیرماه سال ۹۶، توزیع بنزین یورو ۴ در ۱۵ کلانشهر کشور، تا یکم فروردین ماه سال ۹۷ پوشش آن به ۶۰ درصد جمعیت کشور و از ابتدای امسال به ۸۰ درصد جمعیت کشور برنامه ریزی شد و مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ همه بنزین توزیعی کشور برخوردار از استاندارد یورو ۴ باشد.
مرندی مقدم پیش بینی کرد تا پیش از تاریخ یاد شده بتوان به پوشش بنزین توزیعی با استاندارد یاد شده دست یافت.
اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی
وی در ادامه درخصوص اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، گفت: اجرای این استانداردها برای خودروهای وارداتی از بدو ورود به کشور الزامی بود، اما آخرین مهلت برای خودروهای داخلی یکم دی ماه ۹۸ در نظر گرفته شد.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد:این سازمان مجری مصوبه های شورای عالی استاندارد است و این مهلت را تمدید نخواهد کرد.
وی در پاسخ به ایرنا درخصوص تاثیرگذاری تحریم ها یا مشکلات ارزی بر اجرای برخی از این استانداردها و لزوم مهلت به خودروسازان، خاطرنشان کرد:در این زمینه، مراجع و مسئولان ذیصلاح باید تصمیم گیری کنند.
مرندی مقدم گفت:بررسی های سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از ابتدای دی ماه امسال آغاز خواهد شد و در این زمینه به نظر می رسد خودروهای قدیمی بیشترین مشکلات را داشته باشند.
اختلاط ضایعات در گندم
وی همچنین درخصوص اخبار منتشر شده درباره اختلاط شن، ماسه و سنگ با گندم در برخی مناطق، اظهار داشت: این ادعا درست است و در موضوع خرید گندم، افراد برای اینکه پول بیشتری دریافت کنند اختلاط ضایعات را انجام می دهند.
این مقام مسئول در عین حال گفت:گندم به هیچ عنوان در داخل استاندارد اجباری ندارد و سازمان ملی استاندارد نظارتی بر آن ندارد، بلکه نظارت ها فقط روی آرد انجام می شود.
نظر شما